Faller inåt när man svänger, hur justera?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
En vtr 1000-98 har min tjej. Och när man lägger ner hojen så vill styret falla innåt vilket känns lite ovant om man är van som jag vid GSXR 1000
och rsv-r där man får "svänga åt fel håll".
Blir det bättre om man sänker gaffeln eller har mer olja i gaffeln(är ganska mycket häng för övrigt) eller justerar man Ride high där bak?
Eller är det bara att gilla läget?

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Vad kör ni med för däckstryck då?
Är ju mer inne på chassigeometrier annars.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250

Mellan 2.1-2,5 beroende på däck.

Fram
Bandäck 2.1
Vardags/Touring 2.5.

Bak. 2,5-2,9

Man svänger och det känns som man välter när framdäcket är platt.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har smiskat VTR både på landsväg och bana, och det är en väldigt snäll hoj som gör ungefär det man ber den om, lite mjuk kanske jämfört med en ren sporthoj, inte bäst på något, men inte dåligt på något heller. Chassit har knappast gått och ändrat vinklar på just hennes hoj, bara sådär, så troligast är plattslitet däck, kasst lufttryck eller att något sitter snett/fel, tex bakhjulet.

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000RR
hursomhelst om det inte är däcken så är framgaffeln för mjukt ställd. justera den lite hårdare så är problemet löst!

Lycka till :tummenupp

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
På min GSX1100EFE måste jag ha nästan tre kilo i fram för att slippa att den "trillar" (och den har lite tendenser endå) 16 tum FTW!

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Kontrollera hur mkt gaffelbenen sticker upp ur styrkronan....

Last edited:

HBSS

Guest
Kan någon tidigare ägare spännt bakfjädern som fasen alt höjt upp gaffelbenen i kronan? Har hört att vissa gör så för att det ska bli snyggt med hög bak. Det borde ge skarp gaffelvinkel och en snabbsvängd hoj.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Vad har du för däck idag? Prova ett Michelin PR3! Som att skära i smör när man svänger.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Seriöst kan ett platt slitet däck orsak att styret vill falla in i kurvan? Så att jag måste motstyra igen. Händer mig ibland men trodde de berodde på taskig kurvteknik. Pendlar en hel del så det blir mycket rakt fram.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Seriöst kan ett platt slitet däck orsak att styret vill falla in i kurvan? Så att jag måste motstyra igen. Händer mig ibland men trodde de berodde på taskig kurvteknik. Pendlar en hel del så det blir mycket rakt fram.

Ja fast det vanligaste är nog som sagt ringtrycket som redan nämnts :) Stod o surra lite med meken om det när jag hade retat dem för att de själva inte hade schysst tryck på demohojen jag hade provkört då. Han sa det att det är väldigt vanligt att kunderna kommer in o är konfunderade för att hojen knappt är körbar, av ren rutin så går de då ut och klämmer lite på däcken och förklarar sedan för ägaren att det blir så om man kör med atmosfärstryck i däcken :tummenupp På bilar har man ju generellt gett upp, folk kan alltför ofta inte ens grundläggande körkortskunskap men som förhållandevis ny mc-förare så tycker iaf jag att det är lite skrämmande att det inte är mkt bättre gällande motorcyklar heller.

Har du ett platt framdäck så skulle man kunna tänka sig att tappkänslan beror på att man ligger på eller tippar över kanten på däcket. En ej jämn övergång av rullmotstånd/rullmomkrets förstärker nog den känslan.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...