Falltekniker?

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Någon som har någe tips på olika sådana? Om man ser på tävlingkillarna så lyckas de ju i 99% av fallen "kana" på ändan istället för att rulla runt och leka bowlingklot (som jag säkert kommer att göra).

Erfarenheter? Eller är det bara att blunda och bita ihop?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Kom bara att tänka på en sak. Man har ju hört att barn som sovit i bilar som krashat klarat sig helt oskadda eftersom man är så avslappnad när man sover... detta är ju bilar men i alla fall.

Man kanske ska försöka somna när man klotar... :crash

Annars kan man ju skita i att klota över huvud taget :squid
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Eller så kan man vara jättefull när man kör. Då slår man sig mindre om man trillar tack vare att man är mer avslappand i kroppen. :fakta
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Gustav1 skrev:
Eller så kan man vara jättefull när man kör. Då slår man sig mindre om man trillar tack vare att man är mer avslappand i kroppen. :fakta

Det låter ju jättebra :brynad OM jag nångång skulle åka dit för rattfylla (vilket är otroligt osannolikt) ska jag garanterat dra den :rock
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Dez skrev:
Det låter ju jättebra :brynad OM jag nångång skulle åka dit för rattfylla (vilket är otroligt osannolikt) ska jag garanterat dra den :rock

Hehe, japp. Men det lär väl hända i fablernas värld. :fakta
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Basse skrev:
Någon som har någe tips på olika sådana? Om man ser på tävlingkillarna så lyckas de ju i 99% av fallen "kana" på ändan istället för att rulla runt och leka bowlingklot (som jag säkert kommer att göra).

Erfarenheter? Eller är det bara att blunda och bita ihop?

Beror lite på HUR man vurpar....men før asfalt ska man inte kura ihop sig till en boll, då biter asfalten tag i en och man børjar snurra rejælt, och g-krafterna får dina armar och ben att slungas ut, och då går dom av. Kanske inte lossnar, men AV.
Slæpp hojen direkt oxå....att vara i nærheten av 200 kilo jærn med en massa spetsiga saker och snurrande hjul nær man vurpar ær inte heller bra.
Rædda med knæt?! :D yeah RIGHT!
Bort från hojen och førsøk att glida :fakta

Om man ska trilla någon annanstans (enduro/grus) så kan man få vældigt fina variationer på vurporna, och lite kampsportstræning på hur man ska falla rekommenderas starkt.
Har faktiskt lyckats køra på mig sjælv med bergaren, en massa mjuk sand och stalp ifrån helvetet (Tibro!) gjorde att man fløg øver styret sen kom hojen på en... :crash
Men en scjyyst kullerbytta har gjort att man ær fort uppe på benen igen nær man har highsidat i leran :D

Annars ær det bara att træna i vinter, hitta en fin tjock snøvall med en massa mjuksnø bakom, sen ær det bara att børja. Snøbroms kallas det funkar kalas (gammalt FMCK trix) :tummenupp
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Det enda sättet är att kana med armar och ben väl isär så man inte börjar att rotera. Självklart bör man fälla in lämplig kroppsdel då ett yttre hot i form av stolpe eller dylikt uppdagar sig :D .
Rent traditionellt har men mest slityta då man ligger på rygg, gott om läder på rumpan, armbågar och ryggskydd. Samt att man kan navigera "ganska" väll med hälar och handskar (förutsatt att du har stålstift i både handskar och stövlar).
Men när det väl händer brukar det vara rätt chockartat och i 99.99999 fall av 100 så hängar allt på ren tur och rätt skydd.

Sammanfattningsvis: ge fan i att klota. :tummenupp
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Fenix skrev:
Det enda sättet är att kana med armar och ben väl isär så man inte börjar att rotera. Självklart bör man fälla in lämplig kroppsdel då ett yttre hot i form av stolpe eller dylikt uppdagar sig :D .
Rent traditionellt har men mest slityta då man ligger på rygg, gott om läder på rumpan, armbågar och ryggskydd. Samt att man kan navigera "ganska" väll med hälar och handskar (förutsatt att du har stålstift i både handskar och stövlar).
Men när det väl händer brukar det vara rätt chockartat och i 99.99999 fall av 100 så hängar allt på ren tur och rätt skydd.

Sammanfattningsvis: ge fan i att klota. :tummenupp

Stålstift???
 

Ratus

Laddad
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
Honda VTR 1000 F -98, Suzuki GS 750 -77
Försök hålla huvudet från asfalten. Hjärnskakningar är kass
:zpy
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
IO skrev:

Jo, om du får för dig att göra av med lite pengar, så finns det t.ex. alpinestar handskar att köpa med planade stål-nitar som i en ring i handflatan som gör att man glider på asfalt utan att slipa ner handen.
Alltså handsken är anpassad för höghastighets-kas. De brukar även vara kevlar förstärkta över knogar och leder. Rekommemnderar dom varmt....
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top