FAN :gråta Min tjej krashade nyss!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Fan, va nyss på sjukhuset och hämtade hem henne, hon har riktigt ont i nacken :(
Hon hade kört med sin bil hem, 3 bilar framför. Den längst fram väjde plötsligt för ett djur. De 2 andra bromsade, men min tjej han inte bromsa fullt till stopp och åkte in i baken på den 3dje bilen.
Den första bilen åkte bara iväg (smitning från olycka?) och den andra stannade och undrade hur de va med dem, de sa att den första väjde för ett djur.
Bilen som hon körde på blev tillbucklad baktill.

Min tjej hade nyligen sparat ihop till en bil, slösat alla sina pengar på den.
Den blev helt söndermosad framtill. Och hon har bara halvförsäkring :(

Tjejen mår ganska bra nu, lite ont i nacken.

Någon som vet hur vi gör med försäkringarna osv? Min tjej blir vållande va?
Tycker så synd om henne.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Den första bilen var ju inte inblandad i någon olycka så det kan knappast vara smitning där.

Och ja, kör man på någon bakifrån är man som regel alltid skyldig.

Tur att hon mår förhållandevis bra i alla fall.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Sånt där är aldrig roligt, hoppas hon klarar sig utan bestående men.

Jag antar att ni inte har nån snö?
Det var bar asfalt?

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
SSB skrev:
2564855 Den första bilen var ju inte inblandad i någon olycka så det kan knappast vara smitning där.

Och ja, kör man på någon bakifrån är man som regel alltid skyldig.

Tur att hon mår förhållandevis bra i alla fall.

Det är klart & tydligt ett fall av smitning.

Hoppas tjejen klarar sig bra med nacken & så.

MVH/
......K

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
KristianAE86 skrev:
2564867 Det är klart & tydligt ett fall av smitning.

MVH/
......K
Om första bilen väjer för ett djur, och 2 bilar bakom kör nån in i en annan så är det inte ens säkert att han märkte det.

Det kan ju vara förmildrande omständigheter när det är djur inblandade, om man har tur.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
KristianAE86 skrev:

MVH/
......K
Vad har han smitit ifrån? Att han nästan körde på ett djur? Att bilen 3 bilar bakåt inte höll avståndet till bilen 2 bilar bakom låter inte riktigt som hans ansvar.

Last edited:

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
KristianAE86 skrev:
Är du helt väck eller?
Hur kan du påstå att det är ett klart fall av smitning?
Den första föraren är inte vållande till någon olycka, tvärt om, han förhindrade en förhålladevis svår olycka. Den stackars tjejen som körde sist är däremot vållande.....
Självklart stannar man vid en olycka, vare sig om man är orsaken till en olycka eller inte, men kan det kanske vara så att man inte uppfattar allt som händer bakom en?

:rolleyes:

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Nej men om man ser en olycka ska man väl alltid stanna? Den borde ha sett. Den bilen min tjej körde på bromsade så den kom ut på andra vägbanan och stod snett över vägen. Sen smällen. Borde nästan sett det. Det var vått underlag, regnat hela dagen. Även kolsvart ute.

Min tjej körde i 70 på 90väg eftersom bilarna framför körde så sakta. Otur att inte hinna få ner farten i tid, även med gott avstånd :(

Last edited:

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Pr0bz skrev:
2564892Även kolsvart ute.
Om du har varit kört på natten o tittat i backspegeln när man har en bil bakom sig så borde du fatta att det knappast går att uppfatta vad som händer bakom en!
Synd om din flickvän... :pannkyss

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ska upp o trösta henne nu, ringa försäkringsbolaget imorgon :(

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Har du varit inblandad i olyckan är du skyldig att stanna kvar även om du anser dig varit utan del i olyckan.

Men det kräver förstås att man insett att det skett en olycka. Utan denna insikt finns det inget uppsåt och därför inte heller något brott.

Kolsvart ute, han märker bara att han går fri från djuret och inte blir påkörd bakifrån. Sitter väl säkert och svettas i 20 sekunder innan han tänker på att titta i backspegeln. Är det 70 sträcka så har han hunnit nästan 400 meter bort. Som sagt inte alls säkert att han märkt något i mörkret, särskilt om det hunnit bli en kurva eller det finns en bil bakom.

Hur som helst tror jag att det skulle bli mycket svårt att få just förare av bil 1 fälld för smitning.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Pr0bz skrev:
2564892
Min tjej körde i 70 på 90väg eftersom bilarna framför körde så sakta. Otur att inte hinna få ner farten i tid, även med gott avstånd :(

Tyvärr handlar det inte om otur. Är man orutinerad händer detta lätt. Din tjej höll inte tillräckligt avstånd och får nu ta konsekvensen av det. Det är helt och hållet hon som är vållande.

Hoppas det löser sig för er.

Får man fråga varför hon la alla sina sparpengar på en flådig bil men sen inte tar sig råd till en helförsäkring?

SSB skrev:
2564930
Hur som helst tror jag att det skulle bli mycket svårt att få just förare av bil 1 fälld för smitning.

Helt rätt.

Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Pr0bz skrev:
2564892 Nej men om man ser en olycka ska man väl alltid stanna? Den borde ha sett. Den bilen min tjej körde på bromsade så den kom ut på andra vägbanan och stod snett över vägen. Sen smällen. Borde nästan sett det. Det var vått underlag, regnat hela dagen. Även kolsvart ute.

exakt min tankegång - tack för att du klargjorde den i lite mera text än vad jag skrev.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Hoj
Vilken av dem?
Jag har lite färsk info i ett liknande ärende. För ett år sen ganska precis blev undertecknad påkörd av bäste Ismet i sin duvblå 240. Det var en 70-sträcka, och två rådjur hoppade upp. Jag bromsar, Ismet bromsar inte, och parkerar i baksätet på min Saab 9000 '95.

Självklart är Ismet - din flickvän likaså - vållande. Man skall alltid kunna stanna på sträckan man överblickar blablabla, avstånd blablabla.

Du tycker synd om henne för att hon har halvförsäkring och försöker få det till att första bilen smitit... Eh. Hur vore det om ni ringde till de som hon körde på och frågade hur de mådde etc, samt bad om ursäkt?

Jag själv sitter här och har min numera obligatoriska morgonstelhet i nacken pga den där olyckan.

Självklart är det synd om din flickvän oxå, det var ju trots allt bara en olycka, men det är trots allt hon som skulle bromsat.

Dock kan du nog trösta henne med att hon inte kommer bli dömd för vårdslöshet i trafik, eftersom det saknas uppsåt.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Diket hade nog varit ett bättre alternativ än att köra på bilen framför. har själv råkat ut för liknande situation, missade helt enkelt att bilarna framför plötsligt stod still på bred och fin 90väg. inser att jag inte kommer hinna få stopp och väljer helt enkelt diket framför att köra in i baken på en annan bil. hade det smällt hade jag varit vållande och fått betala skadorna på den andra bilen samt min egen. skadorna på den andra bilen skulle självklart betalats av försäkringen, men min bil, som var halvförsäkrad hade ja inte fått ett korvöre för. kort och gott, diket är ett bättre och billigare alternativ.

en enkel slutsats man kan dra av detta är; HÅLL AVSTÅNDET!!

Ring å hör hur det är med dom hon körde på, dom kommer förmodligen uppskatta omtanken! det går på hennes försäkring så det kommer inte kosta dom något.

vad är det för bil, och hur stora är skadorna?
hur fort gick det när det small ?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hoppas hon inte får några men, med tanke på nacken och sådär.
Tyvärr blir det ju hennes fel, som alla andra skrivit här. Man ska ha ett så stort avstånd att man kan bromsa ifall de andra bilarna bromsar.

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Jag hoppas att den/dom personerna i bilen som din tjej körde på klarar sig också utan bestående men.

Men som sagt håller man avståndet så hinner man oftast att stanna i tid.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Tråkigt att höra och hoppas din tjej blir bra i nacken. Tur att inte självrisken på trafikförsäkringen är så dyr för det är väl den som ersätter andra fordons skador om jag inte har helt fel?

Vad hade hon för bil och vad kostade den???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu har jag inte läst hela tråden, men har ni provat med att hålla avståndet?:näsblod

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Som alla redan skrivit så är din tjej vållande.
Var själv nära på att köra in i framförvarande motorcykel i somras
eftersom jag TRODDE att jag hade tillräckligt med avstånd
vilket jag inte hade. Dock körde jag aldrig på någon eftersom jag
nitade frambromsen (har en defekt bromsslang bak) och bromsade
omkull mig själv.

Vad jag vill säga är att har du tillräckligt med avstånd så
hinner du ALLTID stanna!!
Även om du så skulle ligga 2 km bakom en bil och denne bromsar in
och du inte hinner stanna har du ju uppenbarligen inte haft tillräckligt
med avstånd!

Hoppas i alla fall att din tjej blir återställd och att allt löser sig!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy