FAN :gråta Min tjej krashade nyss!

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Man är inte skyldig att stanna för att man ser en olycka. Däremot är man skyldig att LARMA räddningstjänsten (Det första jag skrev VET jag, det sistnämna har jag fått berättat för mig, så kan inte va helt 100 på att man måste larma ens.)

Huruvida det skulle bli smitning för den första bilen som väjde för djuret är ju upp till försäkringsbolagen/polisen. Själv har jag väldigt svårt att tänka mig det. Som det skrivits tidigare i tråden så har ju den bilen egentligen inte ens varit inblandad i olyckan..

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, hon har självklart hört av sig till de andra. Pratat mycket med dem, de har varit hos henne och de har disskuterat lite.

Här är skadorna på hennes bil. Bilen var en Daihatsu charade. 10 000kr, inte jättedyr men för en som pluggar och är tjej så är bilen dyr.

Bifogat

• PICT0125.JPG
    PICT0125.JPG
    39.6 KB · Visningar: 98

njelger

Guest
Pr0bz skrev:
2567271 Hej, hon har självklart hört av sig till de andra. Pratat mycket med dem, de har varit hos henne och de har disskuterat lite.

Här är skadorna på hennes bil. Bilen var en Daihatsu charade. 10 000kr, inte jättedyr men för en som pluggar och är tjej så är bilen dyr.

??

Då förstår jag bristen på helförsäkring. Samtidigt var det väl skönt att bilen inte var dyrare.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
njelger skrev:
2567291 ??

Då förstår jag bristen på helförsäkring. Samtidigt var det väl skönt att bilen inte var dyrare.

Jo men du vet tjejer, de har inte lätt att spara pengar och det var ju hennes första bil :( Känns taskigt med, hon får nog dåligt psyke av att alla skrattar åt henne i skolan. Hon får heller inte köra sina föräldrars bilar. Känns nog jobbigt för henne.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Pr0bz skrev:
2567298 Jo men du vet tjejer, de har inte lätt att spara pengar och det var ju hennes första bil :( Känns taskigt med, hon får nog dåligt psyke av att alla skrattar åt henne i skolan. Hon får heller inte köra sina föräldrars bilar. Känns nog jobbigt för henne.

Men... Är hon fjorton eller?

Föräldrarna känner alltså sitt kära barn bättre än försäkringsbolaget...? :tungan

Hursomhelst så hoppas vi såklart att hon (och de hon körde på) kryar på sig snabbt! :tummenupp

njelger

Guest
Pr0bz skrev:
2567298 Jo men du vet tjejer, de har inte lätt att spara pengar och det var ju hennes första bil :( Känns taskigt med, hon får nog dåligt psyke av att alla skrattar åt henne i skolan. Hon får heller inte köra sina föräldrars bilar. Känns nog jobbigt för henne.

Du får väl vara extra snäll dårå. :pannkyss

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Pr0bz skrev:

1. Vill man något tillräckligt mycket så ser man väl till att ta sig
råd till det, även om det kan ta tid. Jag är själv tjej och studerar och tog mitt A-kort i år vilket gick på över 10 000. Jag har även betalat min motorcykel med egna pengar. Det mesta går bara man vill, oavsett om man är tjej!

2. Varför skulle alla skratta åt henne i skolan?

3. Varför får hon inte köra sina föräldrars bil?

Klart att det känns jobbigt för henne. Men dessvärre anser jag att det vore fel om hon inte åkte på det hur orättvist det än kan låta. Hade hon haft tillräckligt med avstånd hade hon hunnit stanna. Om hon upptäckte att framförvarande bromsade försent så betyder det ju att hon brustit i uppmärksamheten och det är (enligt mig) inte heller en godtagbar ursäkt. Sätter man sig in i situationen från han/hon som blev påkörds perspektiv så blir allt tydligare att hon är vållande.

Last edited:

Paradoxy

Guest
LayDeeOmega skrev:
2568109Sätter man sig in i situationen från han/hon som blev påkörds perspektiv så blir allt tydligare att hon är vållande.

Precis.

Hade det varit din tjej som hade blivit påkörd bakifrån så hade nog inte låtit likadant.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Var glad att det inte var en mc-förare som låg framför och som hon inte höll tillräckligt med avstånd till, då kunde hon ha tagit livet av någon...

Det är så det fungerar, betalar man för halvförsäkring så får man halvförsäkring om/när något händer. Betalar man för helförsäkring så har man helförsäkrat. Kanske hade varit läge och köpt en bil för 8000:- och sparat 2000:- till att helförsäkra såhär i efterhand. Skönt att det gick bra för alla inblandande men detta är ju ungefär som en "jag körde i 200 på motorvägen och vurpade och nu har jag inte råd att laga den och helförsäkringen gäller inte eftersom jag skrivit bilen på pappa" tråd...

- Johan

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Summan av kardemumman, din tjej borde trots det olyckliga se positivt på att inget värre hände. Som föregående talare skrev kunde hon ju kört på en mc och då hade situationen förmodligen varit betydligt allvarligare.
Förhoppningsvis har hon lärt sig att köpa ett fordon hon har råd att försäkra!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Pr0bz skrev:
2567298 Jo men du vet tjejer, de har inte lätt att spara pengar och det var ju hennes första bil :(

Men räkna ut vad en en helförsäkring tiden hon hade bilen hade kostat plus självrisken vid vagnskada. Beroende lite på hur länge hon hade bilen så är det ju inte säkert att hon har förlorat direkt mycket pengar ändå...även om det känns surt.
Helförsäkring kostar rätt mycket stålar när man e ung oavsett vilken bil det gäller.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
peteR1000 skrev:
2568322 Men räkna ut vad en en helförsäkring tiden hon hade bilen hade kostat plus självrisken vid vagnskada. Beroende lite på hur länge hon hade bilen så är det ju inte säkert att hon har förlorat direkt mycket pengar ändå...även om det känns surt.
Helförsäkring kostar rätt mycket stålar när man e ung oavsett vilken bil det gäller.

Precis. Jag gissar att självrisken på vagnskadedelen är typiskt 5000-8000kr och eftersom bilens värde (ja, iaf enligt inköpspriset) verkar vara ~10.000kr är det väl hugget som stucket.

Reserverar mig för felaktiga prisuppskattningar.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Zee skrev:
2568333 Precis. Jag gissar att självrisken på vagnskadedelen är typiskt 5000-8000kr och eftersom bilens värde (ja, iaf enligt inköpspriset) verkar vara ~10.000kr är det väl hugget som stucket.

Reserverar mig för felaktiga prisuppskattningar.

kan vara på 3000:- också...tror jag har det iaf :va
Men i vilket fall så tror jag inte direkt förlusten hade varit stor även om hon hade haft helförsäkring på bilen.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Pr0bz skrev:

Har cheyer svårare att spara pengar? Varför det? :va

Jag får inte heller låna min pappas bil. :rolleyes:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Thermal skrev:
2568580 Dom måste ju tjöpa smink å sånt på Åhlens juh, kostar massa pengar det. Klart att försäkringen måste prioriteras bort då. :rolleyes:

Jag måste köpa en ny fläkt till min bil, eftersom jag inte vill skrapa is från insidan av vindrutan när frosten kommer. Jag har således inte råd att tjöpa smink.

Fast jag har hört att det går bra med t-röd också. Inte i ansiktet, utan på vindrutan.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Tyvärr är det din tjejs fel alla gånger, spelar ingen roll om du själv som ett exempel är ute på en 90väg och bara ställer dig på bromsen och bakom varande bil kör in i dig så är det föraren bakom som har gjort fel eftersom han/hon inte har hållt avståndet för att kunna stanna om den andra gör det.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Turbo-Puh skrev:
2565242Dock kan du nog trösta henne med att hon inte kommer bli dömd för vårdslöshet i trafik, eftersom det saknas uppsåt.

Eh... saknas uppsåt?
Hon har ju gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik iom att hon kört in i röven på bilen framför. GROV vårdslöshet kommer hon däremot sannolikt inte bli dömd för.
Vad skulle hon annars bli dömd för, "det var klantigt av dig i trafiken"? :näsblod
//Tobbe

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...