Fan, hojen pissar olja!

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Var ute i garaget och kollade ventilspelet och bytte tändstift. Efter det hade jag tänkt att synka förgasarna och drog igång hojen, blev nöjd då den startade på första försöket.
Skulle varmköra den så att jag kunde koppla på vakuumslangarna och synka förgasarna.

Ser en liten pöl olja under hojen, tänkte att jag kanske lyckades få ut lite olja när jag mekade men till min fasa så växte den snabbt. Bara att stänga av och kolla...

Såg att motorn var blöt i framkant, provade att starta den för att se var det kom från och såg att det sipprade ut olja mellan topp och block precis under avgasutblåset från 2:ans cylinder. Såg ett litet hål där och tänkte nej vad fan... Såg sedan att det är små halvmåneformade hål under alla utblås.

Kan det vara topplockspackningen som har gått så att oljan sipprar ut? Det kommer ut mer olja på tomgång än på lite högre varv. Hur fan kan topplockspackningen ,om det nu är den, gå sönder i garaget?!?

Hoppas att någon har lite idéer...
Det är ju så jävla typiskt precis när man ska börja semestern och har tänkt köra lite hoj...
Börjar bli jävligt trött på den här gamla hojen man kanske borde köpa sig något annat.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
har topppackningen gått så det rinner ut nåt, så är det väl rätt mycket kylvätska och inte enbart olja?

Är det enbart olja du har där så är det nog ett annat problem.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Silwer skrev:
har topppackningen gått så det rinner ut nåt, så är det väl rätt mycket kylvätska och inte enbart olja?

Är det enbart olja du har där så är det nog ett annat problem.

Det är bara olja som kommer ut, ingen kylarvätska...
Det är väl bara att gå ut i garaget och bita i det sura äpplet och börja riva... :huvet

Motocrosser85

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Suzuki RM-Z450 K8 SM
Har du kollat att det inte är gummipackningen på ventilkåpan som inte ät på rätt ställe? Eller finns det nån sån på din hoj?
Eller gummitätningarna runt tändstiftshålen på ventilkåpan... :va

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Motocrosser85 skrev:
Har du kollat att det inte är gummipackningen på ventilkåpan som inte ät på rätt ställe? Eller finns det nån sån på din hoj?
Eller gummitätningarna runt tändstiftshålen på ventilkåpan... :va
Ja, det var det första jag kollade och där är det torrt... Det kommer ut precis nedanför 2:ans utblås mellan topp och cylinder... :näsblod
Det är cirkus 10 cm nedanför ventilkåpan.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Silwer skrev:
visst har han ventilkåpspackning, men då ser han fel varifrån oljan kommer.
Ja, såg jag så fel så borde jag skämmas... :tungan
Inte för att jag har mekat så mycket hojmotor förut men jag har mekat tillräckligt med motorer för att se att de inte kommer från ventilkåpan iaf. :hihi

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det kommer antagligen från dräningen av ett av tändstiftshålen. Du har missat en packning runt ett av tändstiften är min vilda gissning. Det är iaf första och sista gången man missar en sån på en GSXR... det blir oljigt. Förmodligen är det lika konstruerat på GPX'en. Lixom, saker och ting händer oftast inte av sig själv - utan sånt brukar ofta få hjälp på traven av en mänsklig hand.

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
andersbrink skrev:
Det kommer antagligen från dräningen av ett av tändstiftshålen. Du har missat en packning runt ett av tändstiften är min vilda gissning. Det är iaf första och sista gången man missar en sån på en GSXR... det blir oljigt. Förmodligen är det lika konstruerat på GPX'en. Lixom, saker och ting händer oftast inte av sig själv - utan sånt brukar ofta få hjälp på traven av en mänsklig hand.
Ja, jag får väl hoppas att det är så enkelt... Hann inte kolla på det igår då jag blev så jävla irriterad på det gamla öket... :huvet Var jävligt sugen på att köpa en annan hoj igår, har lagt ner så mycket tid och pengar på den nu...
I morse när jag satt och käkade frukost kom jag på det du precis skrev och så måste man åka och jobba... :(
Man blir ju rätt sugen på att lossa på grejorna för att se om man lyckats vara så klantig... Hittade dock ingen packning som var över men man vet ju aldrig... :D

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
raukroland skrev:
... Hittade dock ingen packning som var över men man vet ju aldrig... :D
Den kanske ligger innanför ventilkåpan.
Eftersom du har mekat med ventilkåpa och läckaget just har uppstått så lär det ju vara där.
Vissa hojar har ju tydligen dräneringshål för regnvatten runt stiften. Dessa dräneringshål lär ju mynna ut nånstans, kanske just där dín knarr pissar olja.

Gamla hojar måste man krama och gulla lite extra med men gör man det så fungerar dom kanonfint.

Glöm inte tala om vad som var felet. Vi är nyfikna.
Och se för fan till att hitta gamla packningen om nu den ligger innanför ventilkåpan! Du vill inte ha en massa främmande delar där även om det "bara" är en packning.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Robban_C skrev:
Den kanske ligger innanför ventilkåpan.
Eftersom du har mekat med ventilkåpa och läckaget just har uppstått så lär det ju vara där.
Vissa hojar har ju tydligen dräneringshål för regnvatten runt stiften. Dessa dräneringshål lär ju mynna ut nånstans, kanske just där dín knarr pissar olja.

Det var 'någon' som hade samma(?) problem tidigare i sommras, han hade även postat en bild, dock lyckades jag inte söka rätt på inlägget. Någon som vet vilket inlägg jag tänker på? :confused:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vet en liknande historia. Nån hade köpt en Ducce (tror det var en 916) och trodde att bakre(?) stiftet aldrig hade bytts eftersom det var så rostigt. Då skrev Bjorn(?) att dom blir så rätt snart eftersom det inte finns nån dränering runt stiftet och regnvatten fyller snart upp hålet runt stiftet. Nån skrev att det verkade dåligt konstruerat och jag lade mig i och skrev att jag aldrig varit med om det på nån av mina hojar.
De fick man snabbt äta upp minsann! :D
Det kom en hel lista med hojar med dräneringshål runt stiften. :tummenupp

Ungefär så var storyn, men jag minns inte detaljerna. Man har ju Alzheimer Light liksom. :hihi

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Tror att du menar Dea´s Kawa han höll på med!

Han köpte nya tätningsringar till varje tändstiftshål (eller hur man ska förklara det), precis samma sympton som i detta fallet.

Bara skruva av o kolla om packningen (o-ringen) hamnat fel eller om den måste bytas, om det behöver bytas så kostar det nog runt 60:- eller så, och min rekmendation är att byta alla 4 då när man ändå håller på.

//Niklas

arv skrev:
Det var 'någon' som hade samma(?) problem tidigare i sommras, han hade även postat en bild, dock lyckades jag inte söka rätt på inlägget. Någon som vet vilket inlägg jag tänker på? :confused:

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
arv skrev:
Hittade tråden du syftar på... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48831
Tittade på bilden och det ser nästan ut som att bilden var tagen på min motor... :tungan

campar skrev:
Tror att du menar Dea´s Kawa han höll på med!

Han köpte nya tätningsringar till varje tändstiftshål (eller hur man ska förklara det), precis samma sympton som i detta fallet.

Bara skruva av o kolla om packningen (o-ringen) hamnat fel eller om den måste bytas, om det behöver bytas så kostar det nog runt 60:- eller så, och min rekmendation är att byta alla 4 då när man ändå håller på.

//Niklas
Det låter väl som att jag har klantat till mig... :kocko
Ska hem och skruva av ventilkåpan direkt efter jobbet och se om jag lyckats supa bort packningen helt och hållet eller om den bara sitter snett... Det lutar väl åt att den är helt borta med tanke på mängden olja som sipprade/rann ut...
Får väl beställa fyra nya och hoppas på att leveranstiden inte är allt för jävla lång men det brukar den ju vara...

Undra varför man ska på och pilla på saker när de fungerar?!? :hihi
Det brukar ju bara bli mer problem då... :brinnerup

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Om din Mc-verkstad inte har sånna hemma så kan du alltid åka till tex. Swerull eller ngt liknande o köpa, tror att det är vanliga O-ringar, men jag är inte säker, men om det är det så brukar det inte vara några problem att få fram från andra håll!

Lycka till! :tummenupp

//Niklas

raukroland skrev:
Hittade tråden du syftar på... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48831
Tittade på bilden och det ser nästan ut som att bilden var tagen på min motor... :tungan

Det låter väl som att jag har klantat till mig... :kocko
Ska hem och skruva av ventilkåpan direkt efter jobbet och se om jag lyckats supa bort packningen helt och hållet eller om den bara sitter snett... Det lutar väl åt att den är helt borta med tanke på mängden olja som sipprade/rann ut...
Får väl beställa fyra nya och hoppas på att leveranstiden inte är allt för jävla lång men det brukar den ju vara...

Undra varför man ska på och pilla på saker när de fungerar?!? :hihi
Det brukar ju bara bli mer problem då... :brinnerup

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
campar skrev:
Om din Mc-verkstad inte har sånna hemma så kan du alltid åka till tex. Swerull eller ngt liknande o köpa, tror att det är vanliga O-ringar, men jag är inte säker, men om det är det så brukar det inte vara några problem att få fram från andra håll!

Lycka till! :tummenupp

//Niklas
Man får tacka för tipset...
Tackar även alla andra för tipsen som kommit upp här...
Vad skulle man göra utan sporthoj.com?!?
Det är ju guds gåva till MC-folket... :yoparty sporthoj.com alltså... :tungan

Jag kommer naturligtvis att tala om vad som var felet när jag hittar det men en inte allt för vild gissning är väl den förbannade packningen... :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC