FAN läcka.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
japp nu är det så att det läcker ifrån växelaxeln på min dt 125 r.... kan inte vara nått ovanligt problem eftersom det var exakt likadant på min dt 50 r

SKITKONSTRUKTION!!!!!

men d hjälper ju inte mer att hata konstruktionen. nu vad fan ska jag göra?

det är så att det läcker inte längst kanterna på packboxen utan det räcker i inifrån där fjädern ska hålla emot emot växelpinnen.

det läcker alltså längs med växelpinnen emellen fjädern och växelpinnen. INTE på kanterna så det är inga spricker eller något sånt.

så nu vad fan ska jag göra? har jag bankat på den för hårt när jag satt i den? eller kan fjädern ha gått av? för det läcker rung _HELA_ växelpinnen inte bara på en kant. det är alltså som om fjädern är för svag.

nån som vet :)? :(

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Plocka bort växelpinnen och eventuellt vänster motor kåpa. Kolla packboxen och byt ifall det är därifrån det läcker.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Out_Spinner skrev:
Plocka bort växelpinnen och eventuellt vänster motor kåpa. Kolla packboxen och byt ifall det är därifrån det läcker.

jag vet exkat vart det läcker ifrån. varför ska jag ta bort hela växellådspinnen?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Han menar nog växelpeken,
Du kan pröva att spänna fjädern till packboxen genom att pilla ut den och klippa av den en bit där den sitter ihop, sen sträcker du den lite på båda ändar och "gängar" i ändarna i varandra.

Du har väl inte vänt packboxen fel?
Fjädern ska vara innåt mot det hållet där den ska täta.

Mvh Jon

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
sEiKo skrev:
Han menar nog växelpeken,
Du kan pröva att spänna fjädern till packboxen genom att pilla ut den och klippa av den en bit där den sitter ihop, sen sträcker du den lite på båda ändar och "gängar" i ändarna i varandra.

Du har väl inte vänt packboxen fel?
Fjädern ska vara innåt mot det hållet där den ska täta.

Mvh Jon

mm fjädern sitter inått

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Nisse Järnet skrev:
Bara jag som inte fattar? Du har ingen bild påt?

där växelpinnen sticker ut (den du växlar med :p) därinnifrån läcker det. PÅ VÄNSTER SIDA inte på höger sida i oljebadet. utan det läcker ut därigenom packboxxen som inte lyckas hålla tätt.

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Nisse Järnet skrev:
Ok, som jag trodde då :) Byt skiten då? :) Har du rätt mängd olja i?

men jag har precis bytt den :/ det verkar som om fjädern inte lyckas hålla emot riktigt det är där det läcker igenom.

tror jag har rätt mängd.. det läcker väl inte ut där bara för du har för mkt? men det läckte när jag bara hällde i lite oxå tror jag....

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
säker på att det är rätt box? Att den var/är hel? Att fjädern inte lossnat? Och kolla oljenivån noga! Har du för mycke läcker det!

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Nisse Järnet skrev:
säker på att det är rätt box? Att den var/är hel? Att fjädern inte lossnat? Och kolla oljenivån noga! Har du för mycke läcker det!

varför skulle det läcka ut där bara för att jag har för mycket?

jodå den verkade hel den är ju helt ny..... fjädern sitter ju innuti gummit du kan inte se den som med packboxen vid drevet....

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
steff skrev:
varför skulle det läcka ut där bara för att jag har för mycket?

jodå den verkade hel den är ju helt ny..... fjädern sitter ju innuti gummit du kan inte se den som med packboxen vid drevet....
För att det blir för mycket tryck på den. Va växelaxeln sliten? På min DT50 hällde jag i för mycket, då läckte det ut vid petaren tills det var lagom mycke kvar :) Perfekt!

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
byt packboxen... om du gjort d och det fortfarande läcker... kontrollera så d inte e nän jävla tattare som slipat sönder axeln me en rondell.. ja har sett många läsningar för å få isör grejer...

och kontrollera olje nivän i motorn oxå... för mycke olja kan pressa sönder packboxen... om inte pressa ut olja mellan axeln å packboxen...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning