Fan också, kortet rök

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bonne skrev:
2425954 Snabb fråga: Tog för två år sedan det "lätta" kortet och nu har jag haft 2 års prövotid. När jag nu tar beg. och bilkörkort kommer jag ha någon prövotid?
Ni som inte vet till 100% behöver inte svara. Har hört att det har kommit/kommer komma nya regler för just prövotiden runt 125cc-kortet.
Tack på förhand!

Man har bara prövitid en gång och den startar från första gången du får ett körkort för någon behörighet då man får vistas i trafiken (inte eu moppe)

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Bonne skrev:
2425954 Snabb fråga: Tog för två år sedan det "lätta" kortet och nu har jag haft 2 års prövotid. När jag nu tar beg. och bilkörkort kommer jag ha någon prövotid?
Ni som inte vet till 100% behöver inte svara. Har hört att det har kommit/kommer komma nya regler för just prövotiden runt 125cc-kortet.
Tack på förhand!

Varför kan aldrig någon läsa innan man ställer sina frågor................

Ditt svar finner du lite längre upp i denna tråden!
Lycka till!

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Hayabusa 2008
RebelZero skrev:
2425853 Hur vet du att allt var i sin ordning?

Jag tyckte också att allt såg ok ut första gången, men vid närmare inspektion så hittade jag 5 fel.

Begär in dem och titta på dem i lugn och ro.

Reb0

Fem fel :va - vore kul och veta vad du hittade och vilken verkan det hade :rolleyes: ?//R

gunny5

mullermaffian rules
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Letar efter en bobber
Svemack skrev:
2425827 Skit i att du blir av med kk:et några månader. Kör ändå! Risken att bli stoppad är liten. Har själv blivit stoppad kanske 3-4 ggr på 18 år!!!
Kör lite lagligare när du är utan körkort så du inte drar blickarna till dig, så är det lugnt! Kolla polisens hemsida var de har kontroller. Hörde ett rykte om att ALLA polisens kontroller ska ligga ute på deras hemsida från nästa år.

Svemack skrev:
Skit i att du blir av med kk:et några månader. Kör ändå!QUOTE]

Vågar man det?

Som Freppa säger blir det grov olovlig körning och då måste man börja om från borjan. Bara att anmäla sig till körskolan igen. Då är det väl bättre att vänta 2 mån.

crw

långsam men vinglig
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Old Honda CBX
George skrev:
2425638
Frågan är vad gör jag nu?
Har sökt lite men inte blivit klokare för det, så finns det någon snäll människa som kan få det att klarna i denna deppiga dag.:näsblod

Shit, tråkigt. Men va fasen gör pålisen i GBG som har hastighetskontroll mitt i natten:va

Säger så här, nu har du bidragit med 2000:- (som du säkert fick i böter) till stadskassan. Inte fy skam det inte!!

Det blir nog svårt att slippa unda böter och indragning av kortet oavsett om man skrivit på eller ej. Det du kan/bör göra är att skriva ett sjuhelvetes långt intyg där du och din arbetsgivare intygar att du behöver kk i tjänsten, behöver skjuttsa sjuka farmor, hämta grannens barn på dagis... etc etc etc.
Du bör få ner det till max 2 månader om du har "skött" dig tidigare:tummenupp

sen är det bara att köpa en EU-moppe å åka runt som en :tomten i väntan på att körkortet kommer tibax:Rockbanan

Lycka till!!

//CRW

gbgmct

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
kawasaki gpz900r
tycker synd om dig.... 4 futtiga km/h för fort....
Om du inte skiver under så tar åklagaren upp det till tingsrätten och där efter så bestämms straffets längd.
Skulle gissa på 2 månader.
Det är först när du lämnat in dit kk som spärrtiden börjas räkna av.
Skulle du köra fast än du vet om spärrtiden räknas det som olovlig körning.. å det är 10 resor värre.
Se till o lämna in körkortet o ta dit straff som en man.

Ferret

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
zx6r -96
Varför ska man visa sitt pass istället för sitt körkort för polisen om man blir stoppad?

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Jag var själv väääldigt nära att bli tagen i samma kontroll igår natt, en vänlig busschaffis ville vara trevlig och uppmärksamma mig på vad som väntade lite längre fram, nu hade jag ju bilen så jag tror inte hastigheten låg över 100 men det hade säkert kostat en slant ändå.

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
PeterGreen skrev:
2426829 Varför ska man visa sitt pass istället för sitt körkort för polisen om man blir stoppad?

Det undrar jag också. Körkortet blir lika mycket omhändertaget/återkallat vare sig polisen eller länsstyrelsen har det rent fysiskt eller ej. Det enda jag kan tänka mig är om man tänker köra i alla fall och då vill ha ett körkort att visa upp vid en kontroll.

Det här med att man inte ska skriva på något gör i de allra flesta fall ingen skillnad förutom att det kostar massa pengar för skattebetalarna. Jag upplever att de flesta som inte skriver på gör det mera för att typ hämnas på rättsväsendet i sin ilska över att få böta.

Vill man sedan bli jagad av delgivningsmän och inte kunna svara i telefonen eller annars leva ett normalt liv bara för att slippa undan ett straff som man i slutänden ändå kommer att få så är det väl upp till var och en. Personligen tycker jag det är enklare och smärtfriare att göra klart allt ute vid vägkanten.

FreddieFreak

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
*Avställd*Suzuki GSX-R 1100W -98,a
Hmmm.... trisst!:mad:
Men här e en som ALDRIG stannar... om jag vet att jag har kört för fort.
NEVER:arsele har inte tid me sådant trams! :D

Peace :yoparty //F

BAD

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Förr Kawazaki Ninja modell skrot pga flygtur, Nu Yamaha XT660X
Rig skrev:
2425932 Vad körde du med för motivering för att lyckas med det??

Jag fick hjälp från min chefs kontakter..Hänvisade till olika paragrafer,tidpunkten,väder,hur mycket trafik det var,hur mycket jag behövde körkortet i både tjänsten och privat och att sen jag fick körkort aldrig nånsin åkt på en förselese tidigare. Kapade iaf 1 månad på tiden och det var jäkligt gott.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
rocketer skrev:
2425988 Fem fel :va - vore kul och veta vad du hittade och vilken verkan det hade :rolleyes: ?//R

1. Målyta = Regskylt (Omöjligt, eftersom jag saknar regskylt fram) Alltså måste det ha varit en bil som körde för fort, inte jag.
2. Vägmärken kontrollerade. Ikryssat men inte signerat. Vem kontrollerade vägmärket? Blev det gjort? Satt det ens en skylt där?
3. I ett av protokollen så skall serienumret på lasermätaren anges om det leder till mer än bötesföreläggande, men det var inte gjort.
4. I ett av protokollen så stod det att en Prolaser II hade använts och i ett annat stod det Prolaser III.
5. Fordonstyp PB = Personbil. Jag körde MC.

Reb0

crw

långsam men vinglig
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Old Honda CBX
andersbrink skrev:
2427104 För EU-moppe krävs det väl lämplighetsintyg? Det har man inte med rykt körkort.

Nej inget lämplighetsintyg krävs för EU-Moped, däremot så behöver man ta ett så kallat EU-Moped "körkort" om man inte har ett gilltigt "riktigt" körkort. Så var det iaf för två år sedan när jag blev av med bil-kortet.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln