Fan va underbart!!!

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Sitter här och längtar något fruktansvärt efter våren nu... :huvet
Var ute och varmkörde hojen nyss. För någon månad sen monterade jag micronpipor på spettan och dom sjunger så underbart skönt... Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
200+ skrev:
Sitter här och längtar något fruktansvärt efter våren nu... :huvet
Var ute och varmkörde hojen nyss. För någon månad sen monterade jag micronpipor på spettan och dom sjunger så underbart skönt... Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...


ähhh, huvudsaken är ju att ser grymt ut på kvällarna! hade likadant på min ducce efter ombestyckning av förknasarna och det var alltid lika kul när man tyckte att bilarna bakom låg lite för nära när man körde inne i stan :) Bara gasa till två gånger så höll de genast avståndet :D

Edit/ Din hoj är min drömhoj efter 996:an! Så klockren på alla områden och jag bara måste ha en sp1:a eller sp2:a nån gång inom snar framtid! *avundsjuk*
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Edit/ Din hoj är min drömhoj efter 996:an! Så klockren på alla områden och jag bara måste ha en sp1:a eller sp2:a nån gång inom snar framtid! *avundsjuk*[/QUOTE]

Tcker jag definitivt att du ska göra.. Gillar hojen skarpt. Enda anmärkningen skulle väl i så fall vara att kåpglaset är åt helvete för lågt.. SP2an har ett högre som passar till sp1an med...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ett double-bouble gör sig riktigt bra på sp1:an så ett sånt vore ju inget fel. Då får man lite högre också....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
en gång ville jag oxå ha en SP1a.. :) Men äh! Såg ljuset.. eller jag såg förbi blyklumpen. ;)

Själv så har jag en hoj som står utan framgafflar o hjul på en vedtrav i väntan på nya gafflar och bakre stötdämpare.
 

Sputnik

Barskrapad
Gick med
6 Mar 2003
200+ skrev:
Ett plus är att när man gasar på rejält och sen släpper gasen står det ½meters eldkvastar ut genom rören... Ser skitfränt ut men detta beror väl på för fet blandning vilket resulterar i ofullständig förbränning antar jag???
Kan det vara skadligt för motorn??? nån som vet?

//Flaming in the pipes...

Knappast farligt för motorn, men dina Micron-pipor lär inte gilla det. Plugga eller ta bort PAIR-systemet om du vill slippa "problemet".
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Sputnik skrev:
Knappast farligt för motorn, men dina Micron-pipor lär inte gilla det. Plugga eller ta bort PAIR-systemet om du vill slippa "problemet".

Jo det skulle man kunna göra kanske om man förstod vad du menar...
Vad är ett PAIRsystem??? Plugga vad???
Detta var intressant...

M.v.h. 200+
 

Sputnik

Barskrapad
Gick med
6 Mar 2003
PAIR-systemet släpper in frisk luft från luftburken vid avgasventilerna för att åstadkomma fullständig förbränning av avgaserna. Detta funkar bra med originalsystemet, men när du byter till ett öppnare avgassystem uppstår "eld och dunder" vid gasavslag. Du kan helt ta bort PAIR-systemet enligt http://www.rc51.org/pair.htm och dessutom tjäna lite vikt, eller så kan du göra som lata jag och bara plugga slangarna.
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Sputnik skrev:
PAIR-systemet släpper in frisk luft från luftburken vid avgasventilerna för att åstadkomma fullständig förbränning av avgaserna. Detta funkar bra med originalsystemet, men när du byter till ett öppnare avgassystem uppstår "eld och dunder" vid gasavslag. Du kan helt ta bort PAIR-systemet enligt http://www.rc51.org/pair.htm och dessutom tjäna lite vikt, eller så kan du göra som lata jag och bara plugga slangarna.

Läste igenom det där... Lite oklarheter då min engelska inte är på topp när det gäller "fack-uttryck".
Skulle du kunna översätta detta till mig så är du snäll...

Removal of the PAIR system will yield three main benefits: 1) weight reduction 2) reduction of engine compartment clutter 3) increase in the scavenging ability of the exhaust system.

Tack på förhand
 

Sputnik

Barskrapad
Gick med
6 Mar 2003
2) städa upp runt motorn (genom att ta bort slangar och ventiler)
3) öka avgassystemets förmåga att transportera bort avgaser

Gör det enkelt för dig, plugga bara slangarna :tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top