Fanimej det värsta jag hört...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
....lämnade in hojen på verkstad i morse och fick mig en bra story på köpet av meken. Sug på den här...

I förra veckan premiäråkte en snubbe sin sprillans Kawa 1500 Vulcan (heter de så....ja, nån fet klomsläde var det i vart fall...) in till jobbet. I höjd med Lilla Essingen, i mittenfilen, blir han omkörd av en gammal lastbil. De ligger väl jämsides en 5-10 sek å så PANG...lastbilens bromsskiva exploderar och en 1,5 kilos, halvmåneformad del, lossnar, studsar i asfalten, snuddar killen lår och in i motorn :skrämd Den blir bara skit förstås...det sprutar olja över motorn och biten sitter som ett glödande splitter inkilad mellan cylindrarna.

Snacka om änglavakt i samband med maximal otur....lastbilen fortsatte utan att ta någon notis om händelsen och trafikpolisen verkade måttligt intresserad av att följa upp hans anmälan.... :rolleyes: Och killen måste lösa in sin inte ens inkörda hoj precis i säsongens början...

BengtPer

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS -04
Ja, livet är bisarrt. Nästa fråga blir; Vad hände när chaffisen ville nita när halva skivan satt i ett kawalok nån helt annanstans?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
BengtPer skrev:
2167468 Ja, livet är bisarrt. Nästa fråga blir; Vad hände när chaffisen ville nita när halva skivan satt i ett kawalok nån helt annanstans?

Det tyckte tydligen polisen inte var av intresse!

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
fyfan.

När jag körde MC i lumpen small det till och hojen tvärdog. En bult eller nått annat skoj hade flugit ut ur motorn, såg ut som ett kulhål. Den strök MC stövlarna som hade en djup reva.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
BengtPer skrev:
2167468 Ja, livet är bisarrt. Nästa fråga blir; Vad hände när chaffisen ville nita när halva skivan satt i ett kawalok nån helt annanstans?

Bra fråga...hoppas han står nära en kajkant...

Speedy84

STENHÅRD MC
Gick med
12 May 2006
Hoj
GSX-R 1000-03 GSX-R 750(såld)
fazerfun skrev:
2167428 ....lämnade in hojen på verkstad i morse och fick mig en bra story på köpet av meken. Sug på den här...

I förra veckan premiäråkte en snubbe sin sprillans Kawa 1500 Vulcan (heter de så....ja, nån fet klomsläde var det i vart fall...) in till jobbet. I höjd med Lilla Essingen, i mittenfilen, blir han omkörd av en gammal lastbil. De ligger väl jämsides en 5-10 sek å så PANG...lastbilens bromsskiva exploderar och en 1,5 kilos, halvmåneformad del, lossnar, studsar i asfalten, snuddar killen lår och in i motorn :skrämd Den blir bara skit förstås...det sprutar olja över motorn och biten sitter som ett glödande splitter inkilad mellan cylindrarna.

Snacka om änglavakt i samband med maximal otur....lastbilen fortsatte utan att ta någon notis om händelsen och trafikpolisen verkade måttligt intresserad av att följa upp hans anmälan.... :rolleyes: Och killen måste lösa in sin inte ens inkörda hoj precis i säsongens början...

Hmm sitter och fuinderar på om det fanns ens bromskivor på gammal lastbilar.
jobbar visserligen åt volvo lastvagnar. men jag är tveksam. :confused:

booser82

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
CBR 954rr, RMK VerticalEscape 800, Scania V8
BengtPer skrev:

Chaffisen har ju minst tre bromskivor till förmodligen fem om det var en boggie bil så det kan nog dröja tills nästa besiktning innan han määrker nåt. :) :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Speedy84 skrev:
2167632 Hmm sitter och fuinderar på om det fanns ens bromskivor på gammal lastbilar.
jobbar visserligen åt volvo lastvagnar. men jag är tveksam. :confused:

Jomen, det måste väl ha funnits i minst 15 år? Jag körde brödbil 1991, tror den hette Merca 814 och den hade garanterat skivbromsar.

Den var nog inte så gammal, bara skitig. Bromsskivesplittret var ingen vacker syn heller men det kan ju ha att göra med att det klöv en motor itu...

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
fazerfun skrev:
2167611 Bra fråga...hoppas han står nära en kajkant...

Det var nog den dummast kommentar jag har läst!!!!

Att något går sönder på en lastbil/bil/ hoj är ju inte föraren fel. Varför då önska livet av den???

Han kanske inte såg att det hände något med hojen så det var därför som han körde vidare.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
booser82 skrev:
2167635 Chaffisen har ju minst tre bromskivor till förmodligen fem om det var en boggie bil så det kan nog dröja tills nästa besiktning innan han määrker nåt. :) :)

Eller så lyser varningslampan för bromsarna :rolleyes:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Så går det om man köper kromslädar som blir omkörda av lastbilar! :rolleyes:

Sniper

Guest
fazerfun skrev:
2167428 ....lämnade in hojen på verkstad i morse och fick mig en bra story på köpet av meken. Sug på den här...

Det är straffet för att köra gynstol :rolleyes: Länge leve sporthojar då slipper man bli omkörd av gamla lastbilar :hihi

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mitra skrev:
2168798 Det var nog den dummast kommentar jag har läst!!!!
Ojojoj, då har du inte läst mycket här på SH, för du förstår, det här är ett tempel av dumma kommentarer, här huserar några av Sveriges minst intelligenta människor.

Att något går sönder på en lastbil/bil/ hoj är ju inte föraren fel.
Det är det väl till viss del, föraren är ju ytterst ansvarig för sitt fordon. Precis som han är ansvarig för surrning av lasten i fordonet. Sen att ett stort ansvar ligger på de som servar lastbilen förtar ju inte faktumet att föraren visst har ett ansvar.

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
sgtpepper skrev:
2169628 Ojojoj, då har du inte läst mycket här på SH, för du förstår, det här är ett tempel av dumma kommentarer, här huserar några av Sveriges minst intelligenta människor.

Det är det väl till viss del, föraren är ju ytterst ansvarig för sitt fordon. Precis som han är ansvarig för surrning av lasten i fordonet. Sen att ett stort ansvar ligger på de som servar lastbilen förtar ju inte faktumet att föraren visst har ett ansvar.

Så om någon ungjävel bultar lös ditt ena hjul halvt om halvt en natt. Du tar bilen morgonen efter till jobbet, självklart trött som fan och grinig för att tjejen är dum i huvet. Du hamnar snett framför en bil med mamma, pappa och två barn. Ditt hjul lossnar och studsar in i deras bil och föräldrarna dör mitt framför ögonen på sina barn. Borde vi då tycka det är ditt fel? :fatta!

Lastbilschauffören märkte troligtvis inte ett skit!

Dr.Bike

Guest
Om historien ska vara sann skulle alltså lastbilen ha haft ekerfälgar med STOOOORA hål mellan ekrarna, säg tre fyr eller femekrade alufälgar....
Det är inte troligt. Särskilt inte på en GAMMAL lastbil, knappt ens på en ny. De lastbilar jag ser/har sett har oftast hela solida fälgsidor, eller endast små hål.

Skulle en halv skiva (eller troligare: halv bromstrumma) komma ut via fälgen?
Knappast.
Sorry om jag sågar en bra story... ;) MEn den är lite "för bra" för att vara sann.

Halvmånen var nog kromslädens ena vevhalva som tittade ut av alla vibrationer! :hihi

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Disasterpiece skrev:
2169657
Lastbilschauffören märkte troligtvis inte ett skit!

Då var det en våldsamt ouppmärksam lastbilschaufför,
iofs inte ovanligt i dag men om en bit av en bromsskiva lossnar
från en lastbil garanterar jag att man märker det.

Dr.Bike

Guest
sgtpepper skrev:
2169628 Det är det väl till viss del, föraren är ju ytterst ansvarig för sitt fordon. Precis som han är ansvarig för surrning av lasten i fordonet. Sen att ett stort ansvar ligger på de som servar lastbilen förtar ju inte faktumet att föraren visst har ett ansvar.

Där har du fel. Och rätt.

Föraren är ansvarig för sitt fordon...
MEN! Man kan aldrig hållas ansvarig för oförutsedda händelser som inte går att kontrollera, eller som händer TROTS att man underhåller fordonet korrekt ELLER är dolda materialfel som inte ens går att inspektera visuellt.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...