Fanimej det värsta jag hört...

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Disasterpiece skrev:
2169657
Lastbilschauffören märkte troligtvis inte ett skit!

Jag "jobbar" på scania, å kan säga att det lär fan märkas om en såpass stor del av en bromsskiva lossnar, han bör inte ha kommit speciellt långt. om han nu gjorde det så lär reprationen inte bli speciellt billig. ett bromsok till en lastbil går på ungefär 7000kr, bromsoket lär ha fått sig en redig jävla smäll om skivan ska lyckas ta sig ut.
en annan fundering är ju hur skivan kom ut ur fälgen.. :näsblod

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dr.Bike skrev:
2169680 Där har du fel. Och rätt.

Föraren är ansvarig för sitt fordon...
MEN! Man kan aldrig hållas ansvarig för oförutsedda händelser som inte går att kontrollera, eller som händer TROTS att man underhåller fordonet korrekt ELLER är dolda materialfel som inte ens går att inspektera visuellt.
För några år sen slutade ju VW's bromsar funka på spretans nya bilar, jag tror det var i samband med regn, onsdagar udda veckor om förarn var 43-47 år gammal å hade gröna strumpor :rolleyes: Hursom så var det en Passat som åkte rakt in i en annan bil, pga noll bromsverkan plötsligt. Om jag inte missminner mig helt så blev han straffri pga fabrikationsfel på bilen.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Disasterpiece skrev:
2169657 Så om någon ungjävel bultar lös ditt ena hjul halvt om halvt en natt. Du tar bilen morgonen efter till jobbet, självklart trött som fan och grinig för att tjejen är dum i huvet. Du hamnar snett framför en bil med mamma, pappa och två barn. Ditt hjul lossnar och studsar in i deras bil och föräldrarna dör mitt framför ögonen på sina barn. Borde vi då tycka det är ditt fel? :fatta!

Vems fel är det då då? Bilprovningen? Tillverkaren?

Alla som tagit körtkort och inte fått dom i corn-flakes-paket har lärt sig att göra säkerhetskontroll - där ingår kontroll av t.ex hjulbultar. Nog för att inte många kolla dom - men ansvaret är förarens.

Om du inte tror du kan ställa upp på det är förarens ansvar att fordonet är i kördugligt skick så ska du nog inte lägga i ettan och köra iväg.

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
cleaner skrev:
2169679 Då var det en våldsamt ouppmärksam lastbilschaufför,
iofs inte ovanligt i dag men om en bit av en bromsskiva lossnar
från en lastbil garanterar jag att man märker det.

Kör du själv lastbil? Troligtvis inte, för då skulle du veta vilket evigt oljud det är i äldre lastbilar(som dethär faktiskt var, enligt trådskaparen)!

Fluxir skrev:
2169690 Jag "jobbar" på scania, å kan säga att det lär fan märkas om en såpass stor del av en bromsskiva lossnar, han bör inte ha kommit speciellt långt. om han nu gjorde det så lär reprationen inte bli speciellt billig. ett bromsok till en lastbil går på ungefär 7000kr, bromsoket lär ha fått sig en redig jävla smäll om skivan ska lyckas ta sig ut.
en annan fundering är ju hur skivan kom ut ur fälgen.. :näsblod

Och jag "jobbar" på Gävle Alltransport, å kan säga att det lär fan inte alls märkas!

Pejo skrev:
2169699 Vems fel är det då då? Bilprovningen? Tillverkaren?

Alla som tagit körtkort och inte fått dom i corn-flakes-paket har lärt sig att göra säkerhetskontroll - där ingår kontroll av t.ex hjulbultar. Nog för att inte många kolla dom - men ansvaret är förarens.

Om du inte tror du kan ställa upp på det är förarens ansvar att fordonet är i kördugligt skick så ska du nog inte lägga i ettan och köra iväg.

Jag vet mycket väl att föraren bär ansvaret. Men säg att det jag skrev i tidigare inlägg, skulle hända din bästa polare. Skulle DU då tycka att det är hans fel att två personer dött? Näe tänkte väl det!

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Disasterpiece skrev:
2169707

Jag vet mycket väl att föraren bär ansvaret. Men säg att det jag skrev i tidigare inlägg, skulle hända din bästa polare. Skulle DU då tycka att det är hans fel att två personer dött? Näe tänkte väl det!

Det skulle inte vara hans FEL att hjulet lossnar, däremot skulle det vara hans ANSVAR att det ger sig iväg.

Hans FEL skulle väl vart att han inte uppmärksammade missljudet från hjulet när han körde. Ett hjul som är på väg att ge sig iväg låter en hel del...

Vems fel menar du att det skulle vara? Hjulets fel? Gummits?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Disasterpiece skrev:
2169789 Antagligen det rikspucko som skruvat på hjulbultarna under natten! Jisses...

Den som vrider om nyckeln har befälhavaransvar. Man ansvarar för fordonets alla ingående delar tills dom stannat igen.

Tycker du det här med säkerhetskontroll är svårt så finns det säkert en körskola i din närhet som kan undervisa dig. Jisses...

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Pejo skrev:
2169836 Den som vrider om nyckeln har befälhavaransvar. Man ansvarar för fordonets alla ingående delar tills dom stannat igen.

Tycker du det här med säkerhetskontroll är svårt så finns det säkert en körskola i din närhet som kan undervisa dig. Jisses...

Har tagit tillräckligt många behörigheter för att kunna genomföra en säkerhetskontroll, var så säker!
Men det är ändå inte förarens FEL att hjulet lossnar. Hans ansvar, men inte hans fel!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...