Faran med att skarva kablar med bös dvs klyka aka påklämsskarv.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Helt rätt. Är gammal lödlärare för militärtillverkning där alla var tvungna att ha godkänt lödcertifikat om dom skulle jobba med det. Lite av en vetenskap hur dom olika lödningarna ska utföras för godkännande av avsyningen inom det gebitet.
Det var en hel del man fick lära sig innan man fick börja löda på kronans radarstationer.
Men det var så länge sen att krympning knappt fanns.
Innan det blev förbjudet att tenna trådändarna innan dom stacks in i skruvplintarna.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Läst om såna som provat och är nöjda. Har själv handlat på Jula eller var det Clas O eller kanske på nån elfirma. Hade dom på en hoj en kort period innan jag byggde om igen. Funkade OK.
Skulle tro att dom inte gillar ösregn.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag kör det på bakblinkersen på geggmoppen men mest för att jag har en påse wago till husrenoveringen , och dom äts av ett par gånger om åren .
inget jag skulle ha annars då dom som nån skrev inte är täta utan tar in vatten så mår kablarna därefter ….
Dom äts inte upp på grund av wago får jag väl lägga till utan för att kablarna ligger oskyddat under bakskärmen , fortfarande en konstruktion som inte är fuktskyddad utan bör hållas inomhus i torr miljö

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
När jag gjorde lödprovet fick vi lära oss att lödningar inte klarar mekanisk belastning utan behöver dragavlastning. Ungefär som att spjäla ett benbrott för att det inte ska röra sig.

Men åter till ämnet, en kabeltjuv används naturligtvis inte på ett ställe som alltid behövs. Jag har använt den till att dra relät till handtagsvärmarna. Lätt att felsöka om det skulle bli problem men det har bara setat i 15 år så än har det inte hänt... ;)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring