farbror blå

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
vad säger lagom om man kör en mc reggad som 25 kw men inte är strypt?
blir väl problem om man har mellankörkort men tänkte mer om man har "riktigt" A-kort

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Om de nu skulle upptäcka detta(om föraren har endast mellankort), så antar jag att det är olovlig körning, risk att bli av med körkorten då förstås.

Har du tungt kort så får du ju köra ostrypta hojar, och eftersom man ju försäkrar på ursprungseffekten idag så är det ju inga problem, men det kan ju vara smart att ändra reg. papperna på hojen.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
Silwer skrev:
Om de nu skulle upptäcka detta(om föraren har endast mellankort), så antar jag att det är olovlig körning, risk att bli av med körkorten då förstås.

Har du tungt kort så får du ju köra ostrypta hojar, och eftersom man ju försäkrar på ursprungseffekten idag så är det ju inga problem, men det kan ju vara smart att ändra reg. papperna på hojen.

men det kostar ju väl en 6-700 att omregistrera onödiga pengar för en fattig student, ifall det inte finns någon som helst mening med det?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
a_xc skrev:
men det kostar ju väl en 6-700 att omregistrera onödiga pengar för en fattig student, ifall det inte finns någon som helst mening med det?

Jag gav 2500 när jag reggade om min gamla hoj till 25kw och det var inklusive brickor i insuget inklusive montering och registrering. Det är väl bara att kolla upp på www.bilprovningen.se .
Reggar du om den sen kan man ju alltid ta ur brickorna sen för du får ju papper på att den är på 25kw. Åker du dit för farbror blå så får du en ombesiktning och då är det bara att åka hem och tokmecka in brickorna igen. :banana

Men om man nu är nybörjare så kan det faktiskt vara bra att köra strypt ett tag! Man tycker nämligen rätt ofta att man lätt slår Rossi på bågen bara för att man klarar rondellen hemma i byn i 70 knyck! Eller? :7peta

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Hoj
Ducce 900SS -94
a_xc skrev:
vad säger lagom om man kör en mc reggad som 25 kw men inte är strypt?
blir väl problem om man har mellankörkort men tänkte mer om man har "riktigt" A-kort

Jag skulle inte vilja gå omkull med en hoj försäkrad som 25kw men som är ostrypt. Risken finns att försäkringsbolaget om de kollar att strypningen sitter kvar blir lite purkna och kanske inte är så sugna på att betala ut ersättning till dig. Kan vara värt att kolla upp.

El Phantasmo

Snygg. Sexig. Singel.
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
inte ens en sparkcykel
Pelvan skrev:
Jag skulle inte vilja gå omkull med en hoj försäkrad som 25kw men som är ostrypt. Risken finns att försäkringsbolaget om de kollar att strypningen sitter kvar blir lite purkna och kanske inte är så sugna på att betala ut ersättning till dig. Kan vara värt att kolla upp.

:fakta

Så sant som det var sagt.

Känns det som det är värt risken att stå med klotad hoj och utan körkort för att man inte kan vänta tills man fått tungt kort?
Knappast va.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
Pelvan skrev:

men man betalar ju i stort sett alltid för usrsprungseffekten. så det jag undrade var mer om det är olagligt att köra med en hoj somär reggad 25 men ej är strypt om man då har riktigt A kort

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024