Farfarsparadoxen

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Sitter här och läser den nya Illustrerad Vetenskap. Läser lite om tiden/tidsresor och kom in på den så kallade Farfarsparadoxen. Farfarsparadoxen går ut på att man reser tillbaka i tiden och skjuter tillexempel sin farfar eller sig själv innan man utför tidsresan. Vad händer då? Hinner någonting hända överhuvudtaget? Är det kanske så att det är omöjligt att resa tillbaka i tiden...

Plocka fram vetenskapsmannen/kvinnan i dig och fyll på med teorier...

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Biifer skrev:
Sitter här och läser den nya Illustrerad Vetenskap. Läser lite om tiden/tidsresor och kom in på den så kallade Farfarsparadoxen. Farfarsparadoxen går ut på att man reser tillbaka i tiden och skjuter tillexempel sin farfar eller sig själv innan man utför tidsresan. Vad händer då? Hinner någonting hända överhuvudtaget? Är det kanske så att det är omöjligt att resa tillbaka i tiden...

Plocka fram vetenskapsmannen/kvinnan i dig och fyll på med teorier...

Vad menas med bakåt i tiden? Att man förskjuter tiden för sig själv gentemot omvärlden så att tex 1 år för mig är 20 år för omvärlden? I så fall så har farfar redan dött.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
UrbanTiger skrev:
Vad för ont har din farfar gjort dej.
Innan du pangar på så ska du kolla ett DNA-prov så du ser att det är din riktiga farfar.
Jag tror att det som händer är att du åker på livstid för överlagt mord.

/ lycka till

Ps. du bor inte i en liten håla utanför Uppsala :gnissla
Ds.
Säg att man reser tillbaka och binder fast en själv i en lyktstolpe. Då kan man ju inte heller resa i tidsmaskinen.. Men hur kom man dit för att binda en då? Shit.. Man blir galen av att försöka komma med en teori.. Jag ska inte bli vetenskapsman.... :död

Edit: Håla, hehe, jorå. Fast det är långt till Uppsala....

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
sweborn skrev:
Vad menas med bakåt i tiden? Att man förskjuter tiden för sig själv gentemot omvärlden så att tex 1 år för mig är 20 år för omvärlden? I så fall så har farfar redan dött.
Att du typ vandrar in i en typ av tidsportal, typ som i diablo :gnissla

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
campar skrev:
Aaaa, du har spelat för mycket datorspel! :hihi
:fakta

Snart börjar du (Biifer) väl pladdra om att det finns folk som krigar och skjuter varandra som i det däringa kaunter strajk oxå :kocko

:)

Förresten, jag tror på :tomten

Å andra sidan är ämnet du tar upp väldigt intressant tillsammans med relativitetsterorin.

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Mitt tips är att oftast ta artiklarna skrivna i Illustrerad Vetenskap med en nypa salt. Det är ibland (ofta) som Damernas värld eller Hör eller Hänt men i ett vetenskapligt sammanhang. ;)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
chrtur skrev:
Mitt tips är att oftast ta artiklarna skrivna i Illustrerad Vetenskap med en nypa salt. Det är ibland (ofta) som Damernas värld eller Hör eller Hänt men i ett vetenskapligt sammanhang. ;)
Jo, det är klart. Men jag tycker ändå att det är kul att fudnera på eftersom det är så svårt att förstå vad som skulle hända OM man reste i tiden.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
chrtur skrev:
´
Har inte Illustrerad Vetenskap en sektion som heter "Det Okända"?
I rest my case.

gladh

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har ni inte sett Futurama, Season 4, Episode 01, Roswell that ends well ?
Avsnittet där Fry blir sin egen farfar genom att hoppa i säng med farmor. :3freak

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
UrbanTiger skrev:
En hel del flumm men det är ju sånnt folk vill läsa ellet titta på. Kolla bara "Andarnas makt" och "Förnimmelse av mord" på TV.

Nej tack jag avstår.
Pseudovetenskapligt mubojumbo är inget för mig.
Om man börjar snöa in på sån skit kan man alltid ta en tripp till Vetenskap och Folkbildnings hemsida www.folkvett.nu för att få en sund dos av verklighetsförankring.

gladh

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Homeros? Det känner jag igen. Antingen har jag hört det någon gång under skolgången eller i Simpsons :va

Oidipus resp. Elektrakomplex är väl när någon är kär i sin far resp. mor om jag inte missminner mig?

Om man åker tillbaka i tiden och dödar sog själ, alltså en yngre version av sig själv, dör man på en gång(båda upplagor) eller dör man när man åker tillbaka till "nutiden"?

Påminner fö. om den grymma filmen 12 Moknkeys.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Tidsresor finns det ju många som ställer sig bakom. Alltså i den mån att materia kan färdas i tiden antingen som partiklar eller energi. Att en människa skulle kunna färdas i tiden är dock högst osannolikt. Vad gäller din fundering ang "farfarsparadoxen" så finns det nog ingen som kan säga vad som skulle hända. Om tidsresor i teorin är möjliga så är det ju också möjligt att mörda sig själv, eller så är det något fundamentalt som hindrar detta.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tidsresor

Finns en intressant bok som heter "How to build a time machine" (Paul Davies). Du behöver kraften av ca. 3 kärnkraftverk koncentrerad på ytan av en valnöt för an kontrollera ett "portalt svart hål" o.s.v. Killen kan fyski i klass med Hawkins och Co. Boken tar upp Farfarsparadoxen men förklarar att dagens vetenskap inte kan ge klara svar.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...