Farfarsparadoxen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
McB skrev:
Ponera nu att universum inte är oändligt. Hur ser gränsen ut? Vad finns bakom? Är det bara en vägg, och sedan är utrymmet bakom fyllt med gullfiber eller sågspån? Den enda vettiga förklaringen till ett icke-oändligt universum torde vara att när man har färdats till en viss (osynlig) gräns, kommer tillbaks till "andra änden" av universum. Detta förutsätter att universum i sig är kapabelt att böja tid och rum.

Jag anser att universum är oändligt, av den enkla anledningen att det mot all logik verkar mest logiskt.
Definitivt intressant vinkel på det hela att universum kan böja tid och rum! Men fortfarande finns frågan om när allting startade... och då tilläggsfrågan varför .. och vem gjorde det. Hur osv.. öh. massa frågor.

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
Ääh, ni har fel, allihop.
Farfarsparadoxen upplever man när man inser att man börjar bli gammal, men tammefan inte kan KÄNNA sig så gammal som man verkligen är. :fakta

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Dioxin skrev:
Alltså man kan inte hitta den platsen som är universums center! Läste det i en bok av Stephen Hawking som heter "En kort Historia av Universum" tror jag..
Det jag vet är att det spelar ingen roll åt vilket håll astronomerna tittar, det de ser är att alla galaxer är på väg bort från oss. Då kan man resonera att vi befinner oss i mitten av universum, men det påståndet är fel. :död
Hmm, jag tror du har missförstått lite här. Universum expanderar, därför rör sig allting bort från oss. Vi drar en analogi för att beskriva det hela.

Tänk dig en russinlimpa. Den har just knådats färdigt och ska in i ugnen. Väl inne i värmen så börjar den expandera (pga jästen i detta fallet), skenbart kring degens mitt. Säg nu att du kunde följa två russin medan degen jäser. Du kommer då att se att både två kommer att röra sig bort från degens centrum, men samtidigt kommer de att öka avståndet mellan sig eftersom degen även där kommer att expandera. Faktum är att alla russin runt våra utvalda exempel kommer att röra sig bort från dem, och ju längre bort från varandra de var från början desto snabbare.

Liksom alla liknelser innehåller även denna brister men i stora drag så händer samma sak i universum.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Hm få se om jag kan förklara lite hur vi som människor ska se på det hela. För det första så kan man inte "anta" att universum är oändlig, eftersom den har haft en början, alltså har den ett slut. Så mycket är alla vetenskapsmän eniga. Sen hur det ser ut där den slutar.. hmm, det gör det inte! Den ser ut som ingenting. INGENTING.
Nu får ni försöka tänka som en vetenskapsman och inte som en "vanlig" människa. Vi är vana vid att det alltid ska finna NÅT där det inte finns nåt :va . Alltså i ett tomt rum finns fortfarande luft, i rymden där det inte finns luft eller gaser så finns det radiovågor, ljus osv. Nu ska man tänka så att där universum slutar finns absolut ingenting, inga gaser, inga partiklar, inga radiovågor, inget ljus!
Anledningen varför det inte finns nåt är att det inte finns en dimention som är nödvändigt för att alla dessa ska kunna existera, och den dimentionen är "Tiden"!
Som har påpekats förut, om det inte finns tid, då finns ingenting! Där är universums gräns.
Om det nu finns andra universum, hmm.. your guess is as good as mine :hihi

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Ifall vi tänker oss att man tittar tillbaka på tiden innan big bang, då har vi den här jättebollen av energi/massa/sten/flugskit eller what ever.
Frågan är....VAR låg denna massa/boll/stora sten/ hög av flugskit?
Den måste ju ha legat någonstans, i ett annat större universum kanske?
Jag personligen skulle vilja tänka vårt universum på ett likadant sätt jag tänker på vårt jordklot, det är runt (åh fan), åker du åt ett håll hela tiden kommer du till slut tillbaka där du började. På detta sätt vill jag tänka om vårt universum (jag säger vårt för det kan ju lika gärna finnas 511 andr, eller ett större vårt ligger i)
åker du länge nog åt ett håll i vårt universum kommer du så småningom tillbaka där du började.
Ifall vi tittar på hur allt annat är uppbyggt i vårt universum så tyder ju det på att det är runt, galaxer är runda (ja det finns olika typer men de tar ändå en någotsånär form av en boll/frisbee) planeter/stjärnor/våra huvuden, är runda.
:va

EDIT: Och skulle det nu finnas ett slut så tror jag att det kommer se ut som resten av rymden minus: planeterna, galaxerna, alla stenar och skit som flyter runt, minus allting vi är vana att se, lås in dig i en garderob utan fönster/hål för ljus någonstans och släck ljuset, SÅ tror jag det ser ut.

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Utanför universum finns väl ingen tid, ungefär? Universum expanderar med ljusets hastighet. Befinner man sig precis på kanten och själv färdas med ljusets hastighet så går ens egen tid oändligt sakta, varför man kommer att uppleva det som att man har jävligt långt kvar ändå.

Jag är inte helt hemma på det, men något sådant.

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Wiseguy skrev:
Har ni inte sett Futurama, Season 4, Episode 01, Roswell that ends well ?
Avsnittet där Fry blir sin egen farfar genom att hoppa i säng med farmor. :3freak

En klassiker :hihi

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Coola Ola skrev:
Fast då blir ju den givna frågan vad som finns vid slutet av universum.... :tungan

Givetvis så ligger Restaurangen i slutet av universum där! :D

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Swedie skrev:
Definitivt intressant vinkel på det hela att universum kan böja tid och rum! Men fortfarande finns frågan om när allting startade... och då tilläggsfrågan varför .. och vem gjorde det. Hur osv.. öh. massa frågor.

Rummet är böjt :fakta !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nån som just såg på vetenskapens värld? De behandlade stringteorin. Dock det mest härliga att höra (då jag redan sett dokumentärer om stringteorin) var att här i europa byggs en 7 x så stor partikelaccelerator/manglare för test av nya teorier. Jag har glömt förkortningen dom gav på själva bygget, så jag har inte kunnat kolla upp på internet hur bygget går och när det kan vara klart och redo för test! Nån som vet mer om?

Allting som sas i dokumentären får en börja tänka en hel del om allting (inte om ingenting, he he).

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
En annan grej jag satt o grubbla på var, varför inte titta i universum hur det är "uppbyggt". Man märker att de allra flesta sakerna har en rotation, galaxer, galaxhopar, molekyler osv. En spiralrotation som det ser ut... å där kom jag inte längre :D tänkte om det var nått jag borde grubbla vidare på. hehe

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det där med oändlighetsprincipen är riktigt klurigt. Även om universum hade en början måste det ju ha funnits någonting före universum fanns. Eller är det kanske som vissa påstår att tid och rum böjs och kommer vi i så fall att komma tillbaka till början?

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Hej

Sitter i Jyväskylä denna vecka men lyckades titta på rally litegrann iallafall. En intressant tråd som har utvecklat sig riktigt intressant. Efter ett par öl i afton så kan man kanske ge ett bidrag?

Partikelacceleratorn i Europa är CERN och den kommande acceleratorn är Large Hadron Collider (LHC) som förhoppningsvis skall sätta igång 2007, men det får vi se :tomten ? Förhoppningsvis kan det finnas platser ledigt?

Angående tidsresor? För mig är det alltid intressanta spekulationer :) . Alltid lika kul att svarta hål är en väsentlig del.

Ljusets hastighet? Den är alltid konstant oavsett om jag rör mig eller står still. Man kan enkelt säga att alla objekt vi ser runtomkring oss har en kontant hastighet, men att den alltid är fördelad mellan tiden och rummet. Detta är enkelt vad relativitetsteorin går ut på.

Men de matematiska ekvationer ger egentligen ingen begränsning till att man inte kan ha materia som går fortare än ljuset, dock kommer massan av dessa objekt att vara imaginära. Det har ingen någon aning om hur det ser ut eller observera.

En intressant sak här är ett fenomen som kallas "entlagment", att man kan faktiskt ha en informationsmäng som går fortare än ljuset, det finns flera experiment som studerar detta just nu.

Antimateria har man lyckats att skapa för inte så länge sedan vid CERN, där man har lyckats skapa antiväte och försöker att studera dess egenskaper.

Trevlig afton /Christian :fyllisar

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Wunder skrev:
Angående tidsresor brukar jag resonera så att nuet alltid är nuet. Alltså om jag reser bakåt i tiden så kommer dåtiden att vara nuet, och eftersom jag existerar nu så kommer det jag gör då inte att påverka den jag är nu.

Förresten, appropå rymdfärder till avlägsna objekt: Den enda teori man har om hur man skall kunna resa till andra solsystem på någorlunda rimlig tid, är genom att komprimera tid framför rymdskeppet och expandera den bakom rymdskeppet. På så sätt skulle man kunna färdas över stora avstånd på ganska kort tid, utan att tiden på avresepunkten blir märkbart förvrängd.
Den lösningen håller jag redan på med genom ett samarbete med Microsoft.
Jag kommer kalla det för TimeZip eller TimeRar, givetvis kommer ni alla få varsin betaversion så ni kan rapportera buggar etc. om ni nu tar er ur buggen:)

Kul läsning detta, funderade lite om fotonen Swedie tog upp, kommer ej ihåg om det är samma sak jag atr upp men detta läste jag för många år sen.
Det var att dom hade försökt få partiklar att röra sig fortare än ljusets hastighet och inte lyckats, men när dom had satt upp ett hinder för partikelna att behöva tas sig över så hade dom lyckats få partikeln över ljusets hastighet.
Nån som vet vad jag talar om?

Ang Universum, så gillar jag MiB versioner av det hela, ganska så kul faktiskt med draken som leker med sina puttekulor(universum), eller som i 2:an att vårt universum befinner sig i ett skåp på en galaktisk centralstation:)
Även serien Hemma Värst var ju ganska kul då vi befann oss i en bakelse:)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Swedie skrev:
Nån som just såg på vetenskapens värld? De behandlade stringteorin...

Swedie, strängtreorin ska det va. Strängteorin.
Stringteorin har mer med en minimal bikiniform att göra.

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
chrtur skrev:
Angående tidsresor? För mig är det alltid intressanta spekulationer :) . Alltid lika kul att svarta hål är en väsentlig del.

Meddelade inte Steven Hawkins att han hade reviderat sin teori om att svarta hål kunde användas som brygga mellan olika tid och rum (alternativt parrallela universa)? Han började tvivla på att det förhöll sig på detta sätt tror jag.

gladh

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Ducati Monster
Angående Hawking, han gjorde någon slags revidering för inte så länge sedan. Men jag kan inte direkt komma på exakt hur han reviderade det, tror det var något med att svarta hål verkligen kan avge strålning "information". Men jag är lite av en lekman när det gäller teorin och alla konsekvenser för svarta hål.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...