Farlig beläggning på stekjärn?

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Har ett flashigt stekjärn med nån beläggning som ska vara bättre än Teflon. Tror att den kallas Titan eller liknande. Stekjärnet är ett Tefal 'Jamie Oliwer professional edition'. :tungan

Det har alltid fungerat bra, är väl runt 2 år gammalt. Jag har den senaste tiden märkt små svarta fläckar som jag först trodde vart envis smuts. När jag nu rengjorde stekjärnet ordentligt för någon dag sedan upptäckte jag att det är beläggningen som släpper. Den flagnar ungefär som en torr färg när man skrapar på den. Kan det vara farligt att få i sig sådan stekpannebeläggning? :va Kommer den ut den vanliga vägen eller kommer den ge mig tumörer och nån allvarlig sjukdom? :va

det är garanterat teflon eller något liknande. teflon fäster inte på något och inget fäster på teflon (hur fick dom det att fastna på stekpannan kan man fråga då? :va)
det kommer alltså inte tas upp utav kroppen utan gå ut den naturliga vägen. dock så är det ju inte så himla fräscht men det är en annan sak, farligt är det iaf inte.

det är garanterat teflon eller något liknande. teflon fäster inte på något och inget fäster på teflon (hur fick dom det att fastna på stekpannan kan man fråga då? :va)
det kommer alltså inte tas upp utav kroppen utan gå ut den naturliga vägen. dock så är det ju inte så himla fräscht men det är en annan sak, farligt är det iaf inte.

"Teflon" 'är väl Duponts handelsnamn på polytetrafluoretylen?
Trolleriämnet på det aktuella stekjärnet är antagligen ptfe från en annan producent.
Samma skit.
Annat namn.

Dags att kasta pannan. Urklipp ut ett test som nyligen gjorts:

"Frågan är vad den brittiske kändiskocken Jamie Oliver skulle tycka om testresultatet. Den lyxiga stekpannan från Tefal för 900 kronor, som han lånat ut sitt namn till, klarar inte ens en tredjedel så mycket påverkan som den mest reptåliga pannan. Tillsammans med stekpannorna från Coop och Hackman fick den under tre i betyg i detta moment."

Så har du haft den i två år så lever den troligen på övertid redan nu.

jag har märkt att snabba avkylningar gör att beläggningen släpper snabbare. har förbrukat 2-3 pannor innan jag fatta att skölja vatten direkt inte är bra :huvet

Jag hade en likadan som inte överlevde ett år. Panikköpte en "lite bättre" på IKEA som både fungerar bättre och håller längre.

Jag använder enbart gjutjärn, alla "belagda" pannor jag har haft har börjat släppa beläggning, och jag betvivlar starkt att det är nyttigt för kroppen.

En väl skött gjutjärnspanna håller en livstid!

Jag använder enbart gjutjärn, alla "belagda" pannor jag har haft har börjat släppa beläggning, och jag betvivlar starkt att det är nyttigt för kroppen.

Jag vet. Dom regerar så hårt! :)

Denna pannan vart införskaffad av min bror och själv är jag mer åt gjutjärn. Får väl bli att införskaffa en Skepshult gjutjärnare. Verkar vara najs saker. :tummenupp

teflon är allt annat än nyttigt.
Om pannan av misstag blir 250° börjar den lukta illa, och om temperaturen når över 375° bildas giftiga ångor.
Finns en hel del att läsa i ämnet.

Gjutjärn is the shit, ta en tripp till Skeppshult och kolla in fabriken, köp
lite roliga köksprylar samtidigt.
Skeppshult fabriksförsäljning

"...panna stå på en het platta i fem minuter blir ytan ca 350° varm och farliga gaser kan lösgöras..."

"...rapporterats att kanariefåglar och undulater har dött mystiskt medan ägarna lagat mat. Fåglar kan dö redan av dom gaser som avges då pannan är 280 grader varm...."

Last edited:
Teflon börjar avge giftiga gaser vid 260C grader och blir riktigt giftigt vid 350C grader.

Det lär vara rent livsfarligt att tex få teflonflagor på en brinnande cigarett.

Pannor och kastruller håller inte för evigt. Det är förbrukningsvara. Dessutom förhållandevis billigt i relation till hur länge de håller :)

..appapp...fel..helt fel faktiskt.....en väl skött gjutjärnspanna håller minst två livstider..säkert tre-fyra...har själv en som min mormor skaffade för hur jäkla många år sen som som hellst.....den har sedan min mor använt under hela min uppväxt och nu jag i snart 15 år.....funderar över vilket av mina barn som får ta över den när det blir dags........

Stekpannor med någon form av beläggning lämnas med fördel kvar i affären.......

Har en Teflonpanna från ICA . Vann test i plus för något år sen.

billig och kvalitet går ihop ibland faktiskt.:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Har en Teflonpanna från ICA . Vann test i plus för något år sen.

billig och kvalitet går ihop ibland faktiskt.:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Testen i Plus var ju fan bland det sämsta jag sett i testväg.
Han kollade ju endast om beläggningen höll. Inte ett ljud om hur plan den var efter att man använt den, ingenting om hur bra värmefördelning, mm, mm
Nu vill jag inte säga att din panna ÄR kass för det, men testet i PLUS var ju skitdåligt.

Farlig och farlig.... det beror mest på vilken hastighet du hinner få upp stekpannan i innan den träffar din motståndare/fiende/sambo/fru/granne :D

Farlig och farlig.... det beror mest på med din hävarm och momentkraft, a.k.a. vilken hastighet du hinner få upp stekpannan i innan den träffar din motståndare/fiende/sambo/fru/granne :D

I det fallet är ju 2.6kg skeppshultpanna betydligt farligare! :D

Vart hittar jag ett sjyst Skeppshult? :)
Såg att priserna vart helt okej. Vi har dom i driver på jobbet, men personalköp är avskaffat sedan många år. :ledsen vovve
Är det bara att tassa in på närmsta Duka eller Cervera? Finns dom på typ Krauta, Bauhaus och Beijer? :va

Teflonpannor suger. Hur varmt man än steker så får man aldrig en bra stekyta. Synd, för jag gillar idén.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick