Farlig beläggning på stekjärn?

Vart hittar jag ett sjyst Skeppshult? :)
Såg att priserna vart helt okej. Vi har dom i driver på jobbet, men personalköp är avskaffat sedan många år. :ledsen vovve
Är det bara att tassa in på närmsta Duka eller Cervera? Finns dom på typ Krauta, Bauhaus och Beijer? :va

Dom finns lite varstans, men släng i väg ett mail till "info[a]skeppshult.com" och fråga vilka som finns i din närhet!

Testen i Plus var ju fan bland det sämsta jag sett i testväg.
Han kollade ju endast om beläggningen höll. Inte ett ljud om hur plan den var efter att man använt den, ingenting om hur bra värmefördelning, mm, mm
Nu vill jag inte säga att din panna ÄR kass för det, men testet i PLUS var ju skitdåligt.

Otusan ja ja , jag såg inte testet men pannan har funkat klockrent. Haft den i 5 år nu beläggningen är inte sliten ens och då använder vi den mycket.

Teflon börjar avge giftiga gaser vid 260C grader och blir riktigt giftigt vid 350C grader.

Det lär vara rent livsfarligt att tex få teflonflagor på en brinnande cigarett.

Teflon är otroligt giftigt om man hettar som du säger, skulle byta teflonbussningar på en maskin och ville värma loss de men som tur var hade någon koll på hur giftiga gaser det blir. Man får som galvfrossa fast sju reser värre.

Jag börjar nästan tro att du jobbar på Skeppshult, eller känner någon som gör det. :tungan

Givf personalrabatt? :)

Nej för fan, jag har köpt en, till fullpris i en butik här i Umeå.

Teflon är otroligt giftigt om man hettar som du säger, skulle byta teflonbussningar på en maskin och ville värma loss de men som tur var hade någon koll på hur giftiga gaser det blir. Man får som galvfrossa fast sju reser värre.

Det är väl flourväte som avges?

Det är giftigt som satan!

Last edited:
Vart hittar jag ett sjyst Skeppshult? :)
Såg att priserna vart helt okej. Vi har dom i driver på jobbet, men personalköp är avskaffat sedan många år. :ledsen vovve
Är det bara att tassa in på närmsta Duka eller Cervera? Finns dom på typ Krauta, Bauhaus och Beijer? :va

Clas Ohlsson?

Ang belagda pannor. Kika på IKEAs 360-serie. Finns i två olika storlekar. En grymt bra och tålig panna när man önskar den belagda pannans egenskaper!

Tacka vet jag en hederlig gjutjärnspanna.

De håller en evighet. Maten smakar bättre. Man slipper oroa sig för att bli teflonbelagd på insidan. Inga undulater dör medans man lagar mat.

Visst den tar kanske ett par minuter längre att göra rent efter avslutat verk men det är det värt. :tummenupp

Skall man "renovera" en gammal skitig gjutjärnspanna kan man brassa på i 30 min med ett lager grovsalt i botten. Rör om lite då och då under tiden så lossnar gamla matlagningsminnen. Pannan blir som ny igen, Efter detta skall man återfetta pannan på lägre värme (max 2an) i ~20min med ex. olivolja. Försvinner oljan får man fylla på lite.

Skötselråd gjutjärnspannor

Tacka vet jag en hederlig gjutjärnspanna.

De håller en evighet. Maten smakar bättre. Man slipper oroa sig för att bli teflonbelagd på insidan. Inga undulater dör medans man lagar mat.

Visst den tar kanske ett par minuter längre att göra rent efter avslutat verk men det är det värt. :tummenupp

Skall man "renovera" en gammal skitig gjutjärnspanna kan man brassa på i 30 min med ett lager grovsalt i botten. Rör om lite då och då under tiden så lossnar gamla matlagningsminnen. Pannan blir som ny igen, Efter detta skall man återfetta pannan på lägre värme (max 2an) i ~20min med ex. olivolja. Försvinner oljan får man fylla på lite.

Skötselråd gjutjärnspannor

Se där, ännu fler som jobbar på Skeppshult :D

Jag vet däremot inte om jag håller med om att det tar längre tid att rengöra, IOFS en teflonpanna kan man ju kanske köra i diskmaskin?

Finns många andra märken med. (För att vara politiskt P3 korrekt!) Men jag har ingen koll på vad de heter. :)

Jo, ber man sambon/frun/älskarinnan eller grannen ta tag i efterarbetet direkt efter kocken haft sitt lilla roliga tar det inte längre tid att göra rent. :tummenupp

Se där, ännu fler som jobbar på Skeppshult :D

Jag vet däremot inte om jag håller med om att det tar längre tid att rengöra, IOFS en teflonpanna kan man ju kanske köra i diskmaskin?

Skeppshult måste vara Sveriges mest kända by.
Blinkar man när man kör förbi, så missar man den.
Men "alla" känner till stekpannorna och cyklarna.

vi har nå teflonskit som vi fick av jobbet för ca 10 år sen el likn..
spikrak, inget har släppt el likn.. som ny, så de kan ju inte va så dåligt.

En teflonpanna är dock ett måste som komplement till en gjutjärnspanna tycker jag. Vissa saker är mycket lättare att svänga ihop i en belagd panna än en gjutjärnsdito. Även vikten kan vara en fördel ibland.

I Frankrike finns långt framskridna planer på att helt förbjuda teflon/titan/andra sorters "non stick" behandlade stekpannor.

Det är nog inte greppat helt ur luften. Jag steker aldrig någonting i något annat än gjutjärn!

/ Jens

vi har nå teflonskit som vi fick av jobbet för ca 10 år sen el likn..
spikrak, inget har släppt el likn.. som ny, så de kan ju inte va så dåligt.

Du måste ju använda den för att den ska slitas... :tungan

/ Jens

Last edited:
I Frankrike finns långt framskridna planer på att helt förbjuda teflon/titan/andra sorters "non stick" behandlade stekpannor.

Det är nog inte greppat helt ur luften. Jag steker aldrig någonting i något annat än gjutjärn!

/ Jens
Du måste ju använda den för att den ska slitas... :tungan
/ Jens

vad fransmännen gör skall man nog ta med en nypa salt, dom dårarna har ju faktiskt förbjudit E85 !!
Dom har även förbjudit exempelvis ordet "email"

vad fransmännen gör skall man nog ta med en nypa salt, dom dårarna har ju faktiskt förbjudit E85 !!
Dom har även förbjudit exempelvis ordet "email"

Nu pratar vi ju om matlagning och mig veterligen har ju fransmän väldigt högt anseende där.

Att E85 förbjuds är väl ingen skräll? Miljövänligt? Bah!

/ Jens

En teflonpanna är dock ett måste som komplement till en gjutjärnspanna tycker jag. Vissa saker är mycket lättare att svänga ihop i en belagd panna än en gjutjärnsdito. Även vikten kan vara en fördel ibland.

kan bara hålla med.
3 pannor har vi.
gjutjärn(skeppshult, teflon(ikea 365+), samt traktörpanna(rostfri noname).

skeppshult'arn e i tyngsta laget att slänga runt ex: pyttipanna med, då åker teflonpannan fram. E livrädd för att spräcka hällen när man sätter ner gjutjärnet. :)

Jag använder enbart gjutjärn, alla "belagda" pannor jag har haft har börjat släppa beläggning, och jag betvivlar starkt att det är nyttigt för kroppen.

En väl skött gjutjärnspanna håller en livstid!

Håller med. Men man blir så j-a förbannad när någon diskat pannan och man ska helsteka ägg eller pannkakor :huvet

/ Jens

Snillen spekulerar? :lol

Last edited:
Nu pratar vi ju om matlagning och mig veterligen har ju fransmän väldigt högt anseende där.

/ Jens

Jo, det var med glimten i ögat jag skrev det. Självklart har dom väldigt högt anseende vad gäller matlagning, och jag håller med ang.. teflon.
Det ÄR farligt.

vad gäller deras förbud mot E85 och engelska ord bryr jag mig egentligen inte om.

Jag använder enbart gjutjärn, alla "belagda" pannor jag har haft har börjat släppa beläggning, och jag betvivlar starkt att det är nyttigt för kroppen.

En väl skött gjutjärnspanna håller en livstid!

:fakta

Så sant synd bara att det kan vara svårt att hitta såna som är riktigt stora.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick