Farlig placering av slider?

Diablosueco

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
Mexico
Hoj
Z1000/R1
När jag köpte hojen var puckarna monterade som på bilden. Jag har dock fått höra av flera åkare att den högra är felplacerad… Det ska tydligen vara stor risk för benbrott vid en eventuell olycka om den är placerad som jag har den. Rätt placering ska vara längre fram/upp (ovanför deltabox märket)och att man gör hål i plasten. Vad säger ni? Det är en R1 2001.
 

Bifogat

  • CIMG2919.JPG
    CIMG2919.JPG
    91.8 KB · Visningar: 232

sportbike

Guest
Benbrott ?
Innan den där tar i,har du troligen redan lämnar kommandobryggan.
 

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
benbrott kan det bli endå. Fult som fan där den sitter, så gör hål i plasten och flytt upp den!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag har kört en R1 med såna puckar och det farligaste jag upplevde var att jag fastnade i dom vid rödlysen och så när jag skulle sätta ner fötterna. :gnissla

Det är klart att risken för skador ökar ju mer saker som sticker ut från hojen, men krockar du hårt nog för att knäcka benen mot dom där så har du nog andra saker att oroa dig för också.

Fast mest är det tokigt fult. Ta bort!
 

Diablosueco

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
Mexico
Hoj
Z1000/R1
Benbrott ?
Innan den där tar i,har du troligen redan lämnar kommandobryggan.

Tydligen ska benet kunna fastna om man kör in i tex i bil bakifrån och slungas framåt... Kanske är långsökt... Men jag har fått höra det av flera åkare. Om man ska ha den placerad som jag har ska den tydligen vara kortare... Och de kallar den "clutch slider"
 

Gixer

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Ort
Braås
Hoj
Ducati 1199 Panigale Husaberg 650fs Gsx-R 1000 K5 Såld
Som den e placerad så skyddar den kopplingskåpan! har sett många som har en där nere!
 

sportbike

Guest
Tydligen ska benet kunna fastna om man kör in i tex i bil bakifrån och slungas framåt... Kanske är långsökt... Men jag har fått höra det av flera åkare. Om man ska ha den placerad som jag har ska den tydligen vara kortare... Och de kallar den "clutch slider"

När jag kör på bilar bakifrån och bromsa allt vad jag orkar,då flyger jag ofta i en vid båge med benen på ryggen...:)

Och,som sagt,dom e fula som stryk....
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Äh, nu får ni raka er. Den är perfekt placerad. Den kommer att leda all kraften som annars skulle ha mosat den vackra plasten rakt in i ramen så den blir sned istället. Mycket bättre - vet ni vad ett dekalkit kostar?!

:tummenupp
 

sportbike

Guest
Äh, nu får ni raka er. Den är perfekt placerad. Den kommer att leda all kraften som annars skulle ha mosat den vackra plasten rakt in i ramen så den blir sned istället. Mycket bättre
:tummenupp

Du har rätt !

Om den balanserar på pucken när den träffar marken i 199 km/h
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top