Farliga grejer i fickan & i ryggsäck.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Hallå där.

Läste nyss tråden om hojar som tippat p.g.a. de tryckt sidostödet genom varm asfalt.
Vissa föreslog att ha en metallplatta med sig innanför stället.
Detta fick mig att tänka på något jag grunnat på i några år.

Är det egentligen inte ganska dumt att ha metallplattor, mobiltelefoner, vassa nycklar m.m. i fickorna på stället ?
Vad händer vid en ev. olycka ?

Folk brukade ju säga att de gamla skinställen som har en lång läderskena som ryggskydd var farliga, för att den kunde "ställa sig på kant" och göra mer skada än nytta.
Så man skulle rycka ut läderskenan och skaffa ett riktigt ryggskydd istället.
Ingen dum idé tycker jag.

Men sen stoppar man en hård metallplatta innanför stället, som i min mening kan göra mer skada.
Mobiltelefon, och vassa nycklar kan nog inte vara helt rätt att ha på sig heller.

Sen har vi ofta ryggsäck på oss, vilket inte heller lär ha en speciellt positiv inverkan vid en ev. vurpa.

Jodå, jag har själv mobil, nycklar & ryggsäck på mig ibland, men tänkte ändå bolla ut frågan här frö att få igång en diskussion.
För att se hur ni ser på saken.

Så kör hårt. :)

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Körde för en vecka sen med verktyg i ryggsäcken..
Närmare bestämt 9 skruvmejslar... dock var där handdukar o kläder mellan min rygg o dessa.. men ändå..
Vurpa är ingen hit med det där bak..
Själv så försöker jag enbart ha mobil o plånbok i stället .. allt annat får åka ner i cutsen o plånboken med ibland

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Kuritas skrev:
2288826 Det är därför man kör med packväskor året om! :tummenupp
Det går lika fort för det.

Eller så kör man sporthoj :hihi

Nä men hårda och vassa saker ska förpassas till kutsen eller tankväskan...

När man åkte 929:a var det ju som att åka kombi men med R1an är det värre :rolleyes:

Att ha en penna i bröstfickan när man kör bil är lika dumt som att ha nycklar innan för stället då de gärna befinner sig i kroppens innanmäte efter en klotning :död

Finns en tråd om detta någonstans?

Hellre prylarna i ryggan än innanför stället iaf..

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag hade en skalpell i fickan igår när jag körde motorcykel.

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Håller med!
Känns lite risky att ha en massa prylar i ryggsäcken.

Har inrett en garderob på jobbet bara för att just slippa ryggsäcken..
Sen har jag lyckligtvis ett handskfack i kåpan på min hoj som funkar för telefon och plånbok..

Last edited:

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Jag kör med fullladdade morfinsprutor i fickorna.. så om man vurpar så slipper man all tänkbar smärta.

Reb0

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Det är så mycket hårda grejer ute i trafiken så jag tror inte att det gör till eller från om man har en mobiltelefon eller en nyckelknippa i innerfickan. När jag ramlar brukar jag få ett blåmärke på mitt feta arsle. Undra hur mycket en skräddare ska ha för att sy dit bakfickor så man kan ha börsen på ett coolt sätt när man är ute o kör, kanske blir lite mjukare också.

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Jätte bra tråd! bra initiv.
brukar tänka så här när jag kör att undvika att ha mobiltelefonen i skinnstället trots att det borde bra att ha den där ifall en olycka skulle vara framme! Brukade även ha min husnyckel under sadeln på hojjen men efter att ha tappat den e man så illa tvungen att ha den nya istället nu :huvet

TomasL

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
KTM525-06 CRF250X-04
!ante skrev:
2288888 Jätte bra tråd! bra initiv.
brukar tänka så här när jag kör att undvika att ha mobiltelefonen i skinnstället trots att det borde bra att ha den där ifall en olycka skulle vara framme! Brukade även ha min husnyckel under sadeln på hojjen men efter att ha tappat den e man så illa tvungen att ha den nya istället nu :huvet

Precis. Du hamnar ute i spenaten med diverse brutna kroppsdelar och hojen ligger med mosad mobiltelefon en bra bit ifrån dig. Om man har mobilen på sig har man ju större chans att ringa hjälp om man är ensam. Jag har allid min innanför stället direkt famme på magen alltså inga revben emellan.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Jo, det blir ju nån form av ologisk kompromiss när man kör hoj. :)

Det är tyvärr en sak som blev sämre med Sukan, än GPZ'an jag hade innan, den har ingen stans att lägga prylarna alls.

Med lite god vilja får jag ner mobilen under sadeln, men inte plånboken.
Så jag brukar bara ta med lite sedlar + körkortet i lite hopvikt papper så länge.
Nycklarna har jag i ena ytterfickan.

Har planer på att bygga ett "handskfack" på Sukan, där gamla orginalluftburken satt, men det får bli i vinter.

Det där med mobilen känns lite som pest eller kolera-valet.
Ligger den i hojen så kanske du inte kommer åt den för att ringa, men har du den på dig är risken kanske större att den/du pajar p.g.a. det istället.

Jag vill iallafall helst ha den i hojen, liksom allt annat.
Hojen ska ändå till samma plats som jag, och vurpar jag så tror jag inte det spelar så stor roll var den finns.
Antingen är jag så svårt skadad att nån annan måste ringa, med egen telefon.
Eller så är jag så pass hel att jag kan kräla till hojen å hämta mobilen.
Allt därimellan får jag försöka leva med, hoppas jag. :rolleyes:

Jag har hellre alla grejor i hojen, då vet jag var dom finns iallafall.
Ett extra körkort + en lapp med blodgrupp & anhöriguppgifter kan man dock ha i skinnstället.
Större chans att dom hittar det snabbt på sjukhuset, än att leta I.C.E. i mobilen.
(Som dessutom kanske är trasig, eller måste startas upp med pin-kod efter olyckan.)

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
War-psycho skrev:
2288807 Hallå där.

Läste nyss tråden om hojar som tippat p.g.a. de tryckt sidostödet genom varm asfalt.
Vissa föreslog att ha en metallplatta med sig innanför stället.
Detta fick mig att tänka på något jag grunnat på i några år.

Kanske därför en del jackor saknar fickor och en del andra är extra förstärkta på baksidan bakom fickorna? Inte för det hjälper mot en riktig kraftsmäll men ändå.

Å andra sidan så är det kanske inte sakerna som ligger i fickorna som är farligast när man tar en flygande skogstur...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Anderzzon skrev:
2288845 Eller så kör man sporthoj :hihi

Nä men hårda och vassa saker ska förpassas till kutsen eller tankväskan...

:nicka
Till och med de modernaste sporthojarna har tillräckligt med utrymme i kutsen för en 5 cm cirkelformad platta för hojen.

Svårare är det då för motarderna...
Men de väger inte lika mycket som sporthojarna, och skulle de trilla så borstar man bara bort skiten och kör vidare ;)

:banana

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...