Farligt att åka ensam?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Finns det någon diskret bra teknisk lösning?
Om orolig anhörig ringer 112, kan de då fixa så att någon (polisen?) kan spåra vart min mobil befinner sig?

I så fall skulle alla, både jag och anhöriga, kunna känna sig lugnare. Mobilen har man ju som regel alltid med sig.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Finns stöldskyddssystem med gps positionering som när du aktiverar den visar var cykeln är! Enkelt att låta någon ringa det om man inte kommit tillbaka!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Finns det någon diskret bra teknisk lösning?
Om orolig anhörig ringer 112, kan de då fixa så att någon (polisen?) kan spåra vart min mobil befinner sig?

I så fall skulle alla, både jag och anhöriga, kunna känna sig lugnare. Mobilen har man ju som regel alltid med sig.

Telia friendfinder fungerar ganska bra. inte alltid helt 100, men tja vad är det.
har du en mobil med telia abonnemang eller bara en telefon som fungerar med telia (ej operatörslåst på annan operatör) så kan du köpa ett telia kontantkort ladda det med 100 kr eller något och testa o se hur det fungerar för dig.
vem som helst som har telia kan använda det.
www.telia.com/friendfinder

kan vara värt ett test iaf. total kostnad om du har telefen = mindre än 250 kr.

ang ursprungliga frågeställningen.
Jag kör själv mestadels ensam.
Visst är det farligare att köra ensam, men det är givetvis något man kan påverka själv till större del än när man åker i grupp.

varje sak man kan göra för att göra körningarna säkrare bör man iaf fundera igenom, alla kanske inte är praktiska för just den personen eller avfärdas av andra skäl, att ta med en första hjälpen kudde kanske kan underlätta i händelse av att det händer något kan vara en sådan sak.
en mobil med inbyggd gps en annan osv.
ordentlig utrustning, välservad hoj, avslappnad, inte trött osv. solglasögon om det är soligt osv.
många saker som tillsammans gör det säkrare och enklare och ofta roligare att köra hoj.

till de som köper en ny hoj/bil, varför inte kräva säljaren på en första hjälpen kudde? I vissa länder är det krav på att det skall finnas med när man köper en ny bil så varför inte begära det ? kostnaden för säljaren är en skitkostnad.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tack Aryey och sir-väs och dr pepper.
Jag ska undersöka möjligheterna.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Citat från Matrix som passar här: What good is a phonecall if you are unable to speek?

Mao, man ligger avsvimmad. Tror inte ett batteri av telefoner på diverse ställen är en vidare bra lösning. Om man är orolig kanske en tidsangivelse till nära och kära med någon form av gps spårning eller dylikt kan vara något? Kanske Telia friendfinder för dom som har det?

Det var just för Friendfinder jag tänkte mobilerna.

Fast jag har ju möjlighet att ha med mig APRS om jag skulle vilja, då är det hur många som helst som kan hålla koll på mig, vart jag är, vilken riktning jag åker och hur fort :freak
Dessutom kan jag skriva ut mina irrfärder när jag kommer hem om jag vill.

Men riktigt så säkerhetsparanoid är jag inte...

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tycker 2 pers är perfekt om man ska köra! Någon att tjöta med när man tankar eller om vilken väg man ska ta. Sen ger det ju viss trygghet om nu olyckan skulle vara framme! :)

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Jag tog körkort i september och har i stort sett alltid åkt själv. Själv tycker jag att det skulle vara roligare med en kompis brevid på vägarna. Men ingen i min kompiskrets har hoj utom jag. försöker få nån att köpa !

Som sagt om olyckan är framme vill man helst inte vara själv. har inte klotat ordentligt än lär ju hända nån gång.

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
Friendfinder verkar inte så dumt, smidigt sätt att kolla vart man är om det blir en längre sväng an väntat, nån som använder det?

/F

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag står ju med en fot i vardera läger...och lurar nog mig själv med att det är rätt safe på gatan, men det behöver ju inte alls vara så, vilt på vägen och brutet lårben t.ex...

I skogen åker jag ogärna själv, men där går man å andra sidan ikull stup i ett med, så riskerna att något händer är större, oftast garvar man lite, svär över trasiga plastbitar, borstar av sig och åker vidare...men bäst vad det är väl Ole-Dolyckan med som passagerare.

/J

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
bump bump ;)
Friendfinder var ju riktigt enkelt att komma igång med.

Känns som en riktigt bra lösning till en billing penning, trygghet både för mig själv och dom som är hemma, eller varför inte tjejjen när hon tar kvällspromenaden.

/F

2000cc

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
-95, Yamaha, XJR1200
En GPS tracker är väl en klockren lösning på problemet, är man inte hemma i rimlig tid kan de nära & kära sätta igång sökning & skallgång =)

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
En GPS tracker är väl en klockren lösning på problemet, är man inte hemma i rimlig tid kan de nära & kära sätta igång sökning & skallgång =)

Äger man en Widowsmobil med GPS, så finns ett program som heter RemoteTracker. Det är egentligen avsett för att spåra stulna mobiler, men det borde funka lika bra att spåra en avsvimmad motorcyklist.
Det funkar så att man skickar SMS till telefonen med olika koder, så skickar den tillbaka information. Det som är intressant i det här fallet är väl positionen då.

Jag har det i min Diamond och det funkar klockrent. Gratis är det också.

Kaktuz

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
R6
Man kan ju bara säga att man ska ringa var tredje timme och tala om vart man är för tillfället eller liknande. Då slipper man att vara bunden både av tid och väg anvisningar!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati