Finns det någon diskret bra teknisk lösning?
Om orolig anhörig ringer 112, kan de då fixa så att någon (polisen?) kan spåra vart min mobil befinner sig?
I så fall skulle alla, både jag och anhöriga, kunna känna sig lugnare. Mobilen har man ju som regel alltid med sig.
Telia friendfinder fungerar ganska bra. inte alltid helt 100, men tja vad är det.
har du en mobil med telia abonnemang eller bara en telefon som fungerar med telia (ej operatörslåst på annan operatör) så kan du köpa ett telia kontantkort ladda det med 100 kr eller något och testa o se hur det fungerar för dig.
vem som helst som har telia kan använda det.
www.telia.com/friendfinder
kan vara värt ett test iaf. total kostnad om du har telefen = mindre än 250 kr.
ang ursprungliga frågeställningen.
Jag kör själv mestadels ensam.
Visst är det farligare att köra ensam, men det är givetvis något man kan påverka själv till större del än när man åker i grupp.
varje sak man kan göra för att göra körningarna säkrare bör man iaf fundera igenom, alla kanske inte är praktiska för just den personen eller avfärdas av andra skäl, att ta med en första hjälpen kudde kanske kan underlätta i händelse av att det händer något kan vara en sådan sak.
en mobil med inbyggd gps en annan osv.
ordentlig utrustning, välservad hoj, avslappnad, inte trött osv. solglasögon om det är soligt osv.
många saker som tillsammans gör det säkrare och enklare och ofta roligare att köra hoj.
till de som köper en ny hoj/bil, varför inte kräva säljaren på en första hjälpen kudde? I vissa länder är det krav på att det skall finnas med när man köper en ny bil så varför inte begära det ? kostnaden för säljaren är en skitkostnad.