Farligt att köra med ryggsäck?

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Hur mycket värre blir en olycka om man har en ryggsäck med en massa grejer på sig? Jag kör ofta hoj med fullproppad ryggsäck, senaste veckan har jag till exempel (vid olika tillfällen) transporterat två pallbockar, ett tvåmannatält och fem liter mjölk i ryggan. (Nej, just det, jag har ingen bil :D )

Å ena sidan kan man slå sig rejält. Man ska ju inte ha ett bromslås i fickan på skinnstället, till exempel.

Å andra sidan sitter ryggan inte fast så hårt, den borde låssna utan att slita bort armarna. Antingen genom att remmarna går av eller genom att glida av på det glatta skinnstället. Ryggskyddet skyddar ju mot ryggsäcken, och då borde ryggsäcken fungera som deformationszon.

Någon som vet? Ambulans kanske?

Att transportera pallbockar på ryggen kanske inte är det optimala ur säkerhetssynpunkt :eek: , men jag vet dom som klarat ryggen pga att dom haft ryggsäck men inget ryggskydd, dock packade dom mästadels mjuka saker...

Som sagt, att lasta en ryggsäck full med järnskrot kanske inte är optimalt... :D
Men om den är full med mjuka saker (typ kläder, handdukar, sovsäck?) så borde ju effekten vara den motsatta, typ som ett ryggskydd?

Har du en bumblbee så funkar den nästan som ryggskydd!!

...du kan maxa med ett baseballträ i ryggen på någon med den väskan och dem håller, han känner det knappt :tummenupp

R400 skrev:
Är det en ryggsäck? Var köpa? Bild?
rygs%E6k_stor.jpg
den är rätt ofta med i lite SiFi filmer :crash

går att köpa ifrån fabrik i båstad eller från väldigt få handlare..
man kan nog beställa ifrån internet men jag hittar inte adressen :(

Hårda grejer i ryggsäck måste ju vara rejält obra om man klotar. Har fått för mig att man kan hoppa och studsa rätt rejält om man har ryggsäck och går omkull och börjar rotera. Försöker undvika ryggsäck. Föredrar tankväska (och det är lättare att se kartan om man har kartan i tankväskan och inte i ryggsäcken....).

PutteLiten skrev:
Man kan köpa den över disk i Helsingborg oxå. Urmakaren vid Maria Kyrkan har fullt sortiment. :)

URMAKAREN? :confused: :confused:

På Bruksgatan?

Måste fan kolla.... jag köpte min på the Stadium, men nu har mobilfickan blåst bort :rodnar och jag vill ha en ny ficka....

750RR

Kan klart rekomendera den ryggsäcken har kört med den sedan -00 och den är hård testad :rolleyes:. ända jag behöver byta är fästena förr remarna efter sista gången. Men ryggan håller fruktansvärt bra..

Man får plats med väldigt mkt i den fast man inte tror det. Ända nackdelen är att den alltid ramlar när man ställer i från sig den. :tummenupp

Risken är väl att man drar axlarna ur led om/när man vurpar med ryggsäck. Dessutom är det ännu en sak som gör att man börjar rotera och inte glider fint utmed asfalten. En sån där boblbee kan nog ställa till med en väldig massa elände vid en vurpa. Jag skulle inte våga åka med en sån. OM jag nu måste ha ryggsäck använder jag en budget-rygga som slits i småbitar vid minsta markkontakt. Men det är ju jag det. Tankväska är nog bättre om man vill minimera skaderisken vid vurpa.

R400 skrev:
Å ena sidan kan man slå sig rejält. Man ska ju inte ha ett bromslås i fickan på skinnstället, till exempel.

Den där var helt ny för mig! Lås i fickan? Mitt lås är inte stort, men det hamnar alltid under sadeln, om jag har det med mig d.v.s.
(Det går för övrigt nog inte in i fickan på mitt ställ när jag tänker efter :rolleyes:)
Man ska inte ha något alls i fickorna när man kör. Tror man klarar sig bättre utan nyckelknippa i ljumsken :mattias

Hur är det med vätskeblåsor då, typ camelbak. Går det att ha sådana under stället utan att man blir skadad(möjligtvis vattenskadad), blåsan är ju ganska mjuk iom att det är fylld med vatten.

En stilla undran...

Hur många av er är det som kör omkring med mobiltelefonen i innerfickan på stället?????
Visst är dom små å nätta nuförtiden men aven den minsta kan knäcka revben.....
Det sitter ju en del andra viktiga organ i trakten där mobilen brukar ligga som lungor, hjärta och lever.

Halskedjor med skrot hängandes vid halsen skulle jag
inte heller rekomendera.
Det var en kille som klotade förra sommarn här nere, han var duktig å hade sitt ställ å ryggskydd på men han hade en halskedja med ett sånt dår halvt hjärta hängande om halsen
Han var helt oskadd förutom ett stort otäckt sår i halsen som pumpade ut blod.
Hade han inte haft turen att ambulansen var i krokarna hade han förblött på marken.

Vi behöver ju inte göra oddsen högre an dom redan är för oss tokstållar... Nån som håller med???????

Silverryggen

Re: En stilla undran...

Silverryggen skrev:
Hur många av er är det som kör omkring med mobiltelefonen i innerfickan på stället?????

Näe, VÄLDIGT sällan. Har hellre en ryggsäck, med extra tröja, vatten, mobil, pengar i.
Åker ju alltid med andra, så mobilen brukar aldrig ens vara med.. :rolleyes:
På sin höjd JET kortet och körkortet.

Mattias skrev:
Risken är väl att man drar axlarna ur led om/när man vurpar med ryggsäck. Dessutom är det ännu en sak som gör att man börjar rotera och inte glider fint utmed asfalten. En sån där boblbee kan nog ställa till med en väldig massa elände vid en vurpa. Jag skulle inte våga åka med en sån. OM jag nu måste ha ryggsäck använder jag en budget-rygga som slits i småbitar vid minsta markkontakt. Men det är ju jag det. Tankväska är nog bättre om man vill minimera skaderisken vid vurpa.

Kan hålla med dig till viss del om den skulle fastna i något.. Men tror att den skulle ge medsig om den fastna.. Testade som sagt ryggan genom att lägga omkull i +130, och tack vare den så klarade sig skinnet + hjälmen.
Dessutom vågar jag nog påstå att jag slagit mig betydligt mer utan den då jag tog mark snet frammåt bröst,axel och började rulla. Tack vare den blev rullningen mjukare och så hejdades den ganska omgående, sen var det bara att trycka ner stövlarna o glida på kolfiberskydden på hälarna och ryggan tills det tog stopp.

Förespråkar på intet sätt att åka med ryggsäck över huvudtaget eller andra lösa saker i skinnstället. men om jag måste (varje dag till jobbet och när man reser) så har jag häldre denna frammför en lös sladdrig sak..

PS. ryggan är fortfarande hel..Vet att detta inte är ett bra sätt att desta hur bra en ryggsäck är men vad gör man inte förr att stilla nyfikenheten....

Last edited:
Re: En stilla undran...

Silverryggen skrev:
Visst är dom små å nätta nuförtiden men aven den minsta kan knäcka revben.....
Det sitter ju en del andra viktiga organ i trakten där mobilen brukar ligga som lungor, hjärta och lever.

Halskedjor med skrot hängandes vid halsen skulle jag
inte heller rekomendera.
Det var en kille som klotade förra sommarn här nere, han var duktig å hade sitt ställ å ryggskydd på men han hade en halskedja med ett sånt dår halvt hjärta hängande om halsen
Han var helt oskadd förutom ett stort otäckt sår i halsen som pumpade ut blod.
Hade han inte haft turen att ambulansen var i krokarna hade han förblött på marken.

Vi behöver ju inte göra oddsen högre an dom redan är för oss tokstållar... Nån som håller med???????

Silverryggen

De där känner jag igen, vurpade med snowboarden ifjol och bröt två revben, förmodligen tack vare Nokian.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back