Farligt att köra på utslitna däck?

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
ahh,
Mitt höll länge, jag prova engång hur länge däcket höll :tuttar däcket var helt slätt när jag började börna, gjorde ett antal 20metersstreck gick av och kolla hur det såg ut osv, men efter några vändor så blev det längre lakritsar för jag tyckte att det tog dåligt, hann att lägga 3st 400-500meters ritor innan kordan smaska till i ryggen på mig :lol den dom sista 200metrarna så blev det knappt märke i asfalten så då var det inte mycket gummi kvar :tummenupp men att börna 1500meter med ett redan slätt däck är rätt mycket, då låg jag på varvspärren på 3an ca 230km/t på bakhjulet.

att köra sista milen till garaget gick hur fint som helst :)

Micheline macadam 100 :tummenupp

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jo det låter ju vettigt att strunta i om korden är framme, det är ju nämligen alltid så att man kan börna 2 km och åka 200 mil med det, alla däck är samma.
Nu är det inte så farligt att få punka bak i normala farter på någorlunda rak väg, men det är jävlar ingen lek ändå, speciellt i hög fart och kanske i en kurva.

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
gurra snurra skrev:
Byt eller DÖ, du borde bytt när det är 2mm kvar.

DU kör olagligt!!!! galning!!!

De e väl 1mm gränsen går vid..?

Sen är det bara att gå lös med vinkelslipen och vips så har man nån mm till:tummenupp

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hur dum kan man vara???

MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
Hur dum som helst.. Som nu tex...svara på en tråd från 3 maj!! :D
Visst kan man köra hem även om väven syns, Max 30 så är allt OK.

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
är det bakdäcket som du säger så går det bra att köra i typ 60 km/h max.

är det fram så låt bli

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200S 2004
Hur långt kan man köra ungefär från det att mönstret precis har försvunnit i mitten tills corden tittar fram? Om man tar det lugnt alltså?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Paroxyst skrev:
Har man stålkordan framme så kan ni tänka er själva hur mycket bromsverkan är stål mot asfalt, praktiskt taget inget alls. Att köra med dåliga däck är enbart dumt, att dessutom skryta att man kört ändå är bara tragiskt, moppephukkovarning!

Hmmm Jag har fram broms.. Tycker du ska fixa det oxå så märker du att man kan bromsa i 70km/h utan att använda bak bromsen...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024