Farsan o Jag köper båge:)

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Hej alla,
Hjälp med detta sett från ett försäkrings perspektiv.
Farsan 70 år, gillar motorcyklar, jag gillar motorcyklar, Han bor mitt i ingenstans på landet, jag är 35 och skriven i Sthlm.
Jag tillbringar sommar halvåret hos honom.

Hur gör vi med försäkringen? Försäkringen kostar 9.000 om den står på mig i sthlm och 3000 om den står på honom i Skåne. Vi tänkte turas om att hojja. Vad säger försäkringsbolagen om det?

mvh

Fisken
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Generellt sett så ses det som skenförsäkring. Om han står på försäkringen så får du inte köra den i vissa fall, och i vissa fall är det dubbel självrisk. Det bästa alternativet är att ringa resp bolag och fråga, dels för att reglerna ändras med ojämna mellanrum, och dels för att många gissar saker dom har hört här.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Försäkra på dig så är det inget snack när krashen är ett faktum..
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Det är inga som helst problem. Ring och prata bilsport-mc. jag har en schysst deal där på liknande sätt.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det är väl den huvudsakliga brukaren som bör ha den försäkrad. Är det 50/50 borde väl inte bolaget knorra om farsan är ägare och försäkringstagare på hojen.
 

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Skriv stadens namn.
Hoj
KTM 990 SM -08
Från Bilsport-MC fick jag ett svar liknande, om att båda uppfyllde kraven för försäkringen, skulle det inte vara några problem. Så ni kan ju inte ta en 50+ försäkring, då du inte är så gammal.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ring försäkringsbolaget ni tänkte försäkra genom och se till att ni spelar in samtalet med dem så att ni har möjlighet att bevisa att det är ok.

Egen erfarenhet ! alla samtal med försäkringsbolag skall ALLTID spelas in.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Tänk på att spela in samtal ska vara godkänd av parterna.

I annat fall är det olagligt och inte troligt det gäller vid ev tvist, och du själv kan bli åtalad.
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
Tänk på att spela in samtal ska vara godkänd av parterna.

I annat fall är det olagligt och inte troligt det gäller vid ev tvist, och du själv kan bli åtalad.

Om jag inte missminner mig kraftigt är det väl endast en av parterna som måste känna till att samtalet spelas in för att det ska vara lagligt.

t ex när telefonförsäljare ringer spelas ofta samtalen in i avtalssyfte

EDIT källa
http://www.paragrafryttarna.se/juristensblogg_files/b39af5209e02ae92a5a26a5b3512c0e4-12.html
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det är den som är den "huvudsaklige brukaren" av fordonet som skall/måste ha försäkringen. (och stå som ägare)

Försäkrar du den på din far (som bor på landet utanför sthlm) men det är du som kör hojen 90% av fallen, och du krockar där du bor (i sthlm?) så kommer förs.bolaget eventuellt att neka dig ersättning pga. "försäkrat intresse" dvs. att det inte är den som står som risken som ÄR risken. (alltså, du betalar för låg premie till bolaget i förhållande till den risk du är enl. dem) och de får rätten att neka dig ersättning.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Tänk på att spela in samtal ska vara godkänd av parterna.

I annat fall är det olagligt och inte troligt det gäller vid ev tvist, och du själv kan bli åtalad.

Bullshit
Det räcker med att en av parterna känner till att det spelas in.
om ingen av parterna i samtalet känner till det är det buggning.
och det är olagligt om man inte har tillstånd osv.

Det finns ingen som helst lag som säger att du inte får spela in samtal som du själv är med i utan att berätta det för den andra parten.

Så glöm det där.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Bullshit
Det räcker med att en av parterna känner till att det spelas in.
om ingen av parterna i samtalet känner till det är det buggning.
och det är olagligt om man inte har tillstånd osv.

Det finns ingen som helst lag som säger att du inte får spela in samtal som du själv är med i utan att berätta det för den andra parten.

Så glöm det där.

I will.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kolla om det är Ok med en annan brukare av fordonet bara, accepteras det kör och vad glad:tummenupp "sken" försäkrat anser inte jag det är om man lägger korten på bordet hos försäkringsbolaget, det må vara hänt att det blir en högre självrisk vid ev olycka om du kör.

Skenförsäkring ses som något fult av många härinne:confused: Undrar varför? Om man nu lyckas "lura" tillbaka lite av tokhöga premier så varför inte? Bilar skenförsäkras ju som aldrig förr, då en 18 åring kan få premier på 12 000- 18 000 kr bl a för en standard volvo 740..
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
"sken" försäkrat anser inte jag det är om man lägger korten på bordet hos försäkringsbolaget,

Det spelar ju tyvärr inte så stor roll vad du tycker, utan förs.bolagen har ju såklart sina regler. Annars skulle ju de kunna sätta samma premie oavsett fordon, kund, vart du bor, hur länge du haft körkort, hur gammal du är osv osv osv...

MEN eftersom de inte gör det, så har de "straff" när detta inte följs.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det spelar ju tyvärr inte så stor roll vad du tycker, utan förs.bolagen har ju såklart sina regler. Annars skulle ju de kunna sätta samma premie oavsett fordon, kund, vart du bor, hur länge du haft körkort, hur gammal du är osv osv osv...

MEN eftersom de inte gör det, så har de "straff" när detta inte följs.
Det är inte skenförsäkring om försäkringsbolaget accepterat ett visst avtal. Skenförsäkrat är det när omständigheterna är andra än vad som avtalats.

Det bör inte vara något problem för TS att dela hoj med sin far där försäkringen står skriven på fadern som en 35+ och även hojen står där. Som han skrev så bor han ju där under sommarhalvåret. Det är ju dock försäkringsbolaget han bör få svar av om vad som gäller.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag och min föredetta hade tjaffs mot försäkringsbolag om detta.
Det hette ju att den huvusakliga brukaren skall stå som försäkringstagande.
Jag stod på mig och föklarade att vi ägde den ihop och kunde inte på förhand säga vem som skulle köra mest utan att det mycket väl bli 50/50.

Till slut så vart det ett "ok". Se till o ha det på papper eller inspelat bara ;)


Det är inte skenförsäkring om försäkringsbolaget accepterat ett visst avtal. Skenförsäkrat är det när omständigheterna är andra än vad som avtalats.

Det bör inte vara något problem för TS att dela hoj med sin far där försäkringen står skriven på fadern som en 35+ och även hojen står där. Som han skrev så bor han ju där under sommarhalvåret. Det är ju dock försäkringsbolaget han bör få svar av om vad som gäller.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Tack alla! Vi har nu fixat försäkringen :). Men ack vilken skillnad mellan dom olika bolagen. I vissa fall mer än 7.000kr i dif. Alla med samma självrisk och ungefärliga regler. Snacka om att försäkringsbolagen gör sig en hacka när man använder sig av "dom stora".
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top