"Fartböter kan vara olagliga"

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jaså inte?
Folk som vet att dom har gjort fel överklagar detta pga en miss utav trafikverket ang ett par föreskrifter.
Är inte detta vad den här tråden handlar om?
Eller sitter du och läser i någon annan tråd?

Nej, det handlar om att ett verk inte har juridisk rätt att bötfälla (eller rättare sagt, sätta hastighetsgränserna).
Att du anser det vara moraliskt förkastligt är rätt ointressant.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nej, det handlar om att ett verk inte har juridisk rätt att bötfälla (eller rättare sagt, sätta hastighetsgränserna).
Att du anser det vara moraliskt förkastligt är rätt ointressant.

Visst, det finns en poäng i att "rätt ska vara rätt" , men det blir ändå löjligt när någon som kanske t om erkänt fortkörningen ska dra igång en process som tar både tid (de hinner säkert få tillbaka lappen innan) och administration över en teknikalitet, allt för att få tillbaka ett par ynka tusenlappar.

Sen att det kostar oss skattebetalare mångdubbelt samt belastar rättssystemen mer skiter man fullständigt i.

Skulle inte förvåna mig om det är samma tomtar som sen sitter och beklagar sig över att åklagare lägger ner t ex hojstölder i brist på resurser.. :huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Visst, det finns en poäng i att "rätt ska vara rätt" , men det blir ändå löjligt när någon som kanske t om erkänt fortkörningen ska dra igång en process som tar både tid (de hinner säkert få tillbaka lappen innan) och administration över en teknikalitet, allt för att få tillbaka ett par ynka tusenlappar.

Sen att det kostar oss skattebetalare mångdubbelt samt belastar rättssystemen mer skiter man fullständigt i.

Skulle inte förvåna mig om det är samma tomtar som sen sitter och beklagar sig över att åklagare lägger ner t ex hojstölder i brist på resurser.. :huvet

Kommer inte det här att administreras automatiskt av myndigheterna?

Det vore ju rätt enkelt att ta ett beslut och gå in i datorsystemet och slå in den tidsperiod det gäller och sträcka och återbetala böterna på de berörda individerna. Man får ju förutsätta att man har upprättat ett bra system att lagföra de brott vi medborgare bryter mot så att man enkelt kan gå in och få en överblick.

Själv åkte jag fast i en kontroll på väg till Göteborg som jag erkände och betalade på plats via kreditkort. Jag har ingen anledning att överklaga det. Men om det är fel på formaliteten så bör myndigheterna rätta till det för att garantera rättssäkerheten för den enskilda. Börjar man slarva med det här kan det få allvarliga konsekvenser senare.

Vore ju ytterst olämpligt om folk ska behöva överklaga en efter en för det kommer de att göra bara för att de har rätten på sin sida.

Här nere i Skåne minns jag att det var ett brott mot formaliteten och man återbetalade böterna till de personerna som var berörda under tidsperioden per automatik som jag förstod saken.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
... och trots att reglerna inte har förändrats ang dessa trafikbotsutfärdanden så fortsätter farbror polisen med att skriva ut nya böter när de hävdar att det ändå måste vara olagligt att färdas för fort.Ööhhh, jaha, vad är det som är olagligt i hela frågan!?.Hastighetsöverträdandet eller brottet i att utfärda trafikbot som trafikpolisen uppenbart fortfarande utfärdar.För så vitt jag vet så har det ännu inte bokförts vem, vad, när och hur som enligt lag har rätt att utfärda dessa böter.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022

Förvisso, men tillåter man det så öppnar man för godtyckligt bötfällande vilket är riktigt allvarligt. Juridik är totalt beroende av att just rätt är rätt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du har aldrig jobbat statligt/haft en statlig kund va? :tummenupp

Nej, det har jag inte. Men jag har en flickvän som jobbar inom kommunen och haft en del att göra med kommun i andra frågor så jag har viss inblick i vad som fungerar bra och mindre bra.

Om nu kollen är så dålig för de väl sätta av lite personal för att gå igenom tidsperioden i fråga och de vägsträckor det gäller och återbetala böterna. Jag säger inte att folk ska överklaga bara för sakens skull, men det är riktigt att formaliteten är korrekt på grund av rättssäkerheten. Det får inte bli godtyckliga böter på ett vägavsnitt man precis skyltat om till 50 km/h från 70 km/h. Lagstiftaren i det här fallet har gjort fel och då får man ta konsekvenserna av det och rätta till det som blivit fel - kosta vad det vill.

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nej, det har jag inte. Men jag har en flickvän som jobbar inom kommunen och haft en del att göra med kommun i andra frågor så jag har viss inblick i vad som fungerar bra och mindre bra.

Om nu kollen är så dålig för de väl sätta av lite personal för att gå igenom tidsperioden i fråga och de vägsträckor det gäller och återbetala böterna. Jag säger inte att folk ska överklaga bara för sakens skull, men det är riktigt att formaliteten är korrekt på grund av rättssäkerheten. Det får inte bli godtyckliga böter på ett vägavsnitt man precis skyltat om till 50 km/h från 70 km/h. Lagstiftaren i det här fallet har gjort fel och då får man ta konsekvenserna av det och rätta till det som blivit fel - kosta vad det vill.

Fast i det här fallet handlar det väl knappast om godtyckliga böter?

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Kan man begära resning även om man erkänt på plats?

Jag håller med Peter1980, tror att det är kört att begära resning då du erkänt. Dock skulle jag om jag var du hålla koll på vad som händer i just dessa ärenden både via media men även ringa till domstolen som dömt dig och höra vad de tror om utvecklingen.

OM någon blivit dömt MOT sitt nekande blir friad pga miss i föreskrifterna så kanske det kan vara idé att kolla på det. Som sagt, håll utkik och kontakta domstolen :)

Lycka till!

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Läste ja rätt så fanns det en länk där man kan få tillbaks sina pengar. Hur stor kan chansen vara för det?=) 2400kr är ju ändå ganska mycket pengar

bubblan

Guest
Äh, vaffan, det är ju inte körkortet man kör med. Skit i allt o kör ändå!!

The Observer

Nyfiken...
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
Snabb
Från hemsidan www.aklagare.se

Straff kan utmätas för hastighetsöverträdelser
2011-10-14
Riksåklagarens uppfattning är att en myndighets föreskrifter gäller, även om myndigheten har upphört existera.
De senaste dagarna har media uppmärksammat ett antal domar från tingsrätter i Skåne, där åtal för hastighetsöverträdelser ogillats med hänvisning till att föreskrifterna utfärdats av före detta myndigheten Vägverket. Vägverket gick under 2010 upp i den nya myndigheten Trafikverket, som numera är den myndighet som meddelar sådana föreskrifter.

Riksåklagarens uppfattning är att en myndighets föreskrifter fortsätter att vara giltiga även efter att myndigheten upphört att existera, och att det därmed också går att tillämpa de straffbestämmelser som är kopplade till föreskriften. Med andra ord gäller de hastighetsgränser som Vägverket har fattat beslut om och det går också att åtala den som brutit mot hastighetsgränsen.

Riksåklagaren överklagade år 2010 ett mål till högsta domstolen som gäller samma princip. Målet gäller föreskrifter som utfärdades av Arbetarskyddsstyrelsen, som senare gick upp i Arbetsmiljöverket.

...så var det med den saken...

Inte speciellt förvånande eftersom det var hobbyjurister och halvsovande politiker som tyckte att de hittat något viktigt nere i Ystad... Tingsrätterna är rena lotteriverksamheten. :näsblod

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Från hemsidan www.aklagare.se

Straff kan utmätas för hastighetsöverträdelser
2011-10-14
Riksåklagarens uppfattning är att en myndighets föreskrifter gäller, även om myndigheten har upphört existera.
De senaste dagarna har media uppmärksammat ett antal domar från tingsrätter i Skåne, där åtal för hastighetsöverträdelser ogillats med hänvisning till att föreskrifterna utfärdats av före detta myndigheten Vägverket. Vägverket gick under 2010 upp i den nya myndigheten Trafikverket, som numera är den myndighet som meddelar sådana föreskrifter.

Riksåklagarens uppfattning är att en myndighets föreskrifter fortsätter att vara giltiga även efter att myndigheten upphört att existera, och att det därmed också går att tillämpa de straffbestämmelser som är kopplade till föreskriften. Med andra ord gäller de hastighetsgränser som Vägverket har fattat beslut om och det går också att åtala den som brutit mot hastighetsgränsen.

Riksåklagaren överklagade år 2010 ett mål till högsta domstolen som gäller samma princip. Målet gäller föreskrifter som utfärdades av Arbetarskyddsstyrelsen, som senare gick upp i Arbetsmiljöverket.

...så var det med den saken...

Inte speciellt förvånande eftersom det var hobbyjurister och halvsovande politiker som tyckte att de hittat något viktigt nere i Ystad... Tingsrätterna är rena lotteriverksamheten. :näsblod

Det var ju bra att det blev klargjort.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...