Fartkamera fråga, vad händer om man förnekar?

Tänk så här: Om du kört lagligt, och två polismän gaddat sig samman och falskeligen vittnat om att du kört för fort, hade det varit moraliskt ok?

Och sedan vänder vi på det...

För du har nog aldrig kör för fort och sedan öndskat att du kunde slippa böterna om det var möjligt?

Tror knappast du gärna hade betalat böter om du hade möjligheten att slippa, eller du kanske måste göra det för att kunna sova gott? Vem bryr sig egentligen om det är moraliskt eller inte? Snälla nån!:huvet

Poliser, i sin yrkesroll får absolut aldrig ljuga
Privatpersoner som är misstänkt för brott får ljuga.
Privatpersoner är inte skyldig att ange varandra.
Teknisk bevisning får avgöra om det blir en tvist.

Jag skulle neka, antingen räcker bilden för att fälla mig, eller så gör den inte det, varför skulle du fälla dig själv?
Ni som tycker att man ska ta sitt straff och erkänna trots att man inte behöver, ringer ni in och anmäler alla era fortkörningar med motorcykeln, fastän ni inte behöver erkänna dom....

Att man inte har något lagligt tvång att tala sanningen håller jag med om, och det är bra. Men frågan är om man har ett moraliskt ansvar. Svaret varierar förstås eftersom moral är ett subjektivt begrepp. Jag lever dock hellre i en värld där man inte behöver utgå ifrån att alla ljuger som det passar dem, men det verkar vara en väl romantisk önskan.

Att jag skulle ringa och ange mig själv har ungefär samma validitet som att alla som bryter mot trafikkungörelsen tycker att polisen helt borde sluta bevaka trafiken.

Dagens moralbegrepp är ett smörgåsbord. Man plockar de bitar som passar en själv och som inte kostar något. Det som är svårare att svälja låter man bli. Så praktiskt! :yoparty

Vem bryr sig egentligen om det är moraliskt eller inte? Snälla nån!:huvet

Troligtvis inte du. Är det ok med dig att jag har en annan åsikt, och vill diskutera den lite? Om inte kan du väl skriva till en moderator och be dem få stopp på det här tramset med diskussioner som bygger på olika åsikter! :tummenupp

Last edited:
Att man inte har något lagligt tvång att tala sanningen håller jag med om, och det är bra. Men frågan är om man har ett moraliskt ansvar. Svaret varierar förstås eftersom moral är ett subjektivt begrepp. Jag lever dock hellre i en värld där man inte behöver utgå ifrån att alla ljuger som det passar dem, men det verkar vara en väl romantisk önskan.

Om man har så jävla hög moral så bryter man inte mot lagar heller, jag ser det som mindre omoraliskt att dra en vit för polisen än att faktiskt bryta mot lagar...

Men det är ju jag det.

Ljuger poliser för att de är poliser, eller ljuger de för att de är människor i ett samhälle där det blir mindre och mindre viktigt att tala sanning och stå för sitt ord?

Lustigt att alla tycker att det är så förjävligt när ANDRA ljuger i rättsfrågor, men rycker på axlarna åt att själv göra det.

Polis är ett yrke. Detta yrke går till viss del ut på att ta fast personer som utför brottsliga handlingar. Det går inte ut på att ta fast oskyldiga personer för brottsliga handlingar. :)

Kompisen fick en lapp hemskickad, utan någon bild, där dom undrade om han ville erkänna :va
Han frågade vad jag skulle gjort och jag sade att skit i lappen, men man måste kanske skicka in den och neka?

3172349 Frågan var alltså vad som händer om hon nekar?

Ingen aning men ring och fråga vettja! :tummenupp
Seriöst, det går att diskutera med både polis och andra myndigheter om vad som kan hända.

När jag åkte fast för fortkörning i somras (dom stod och smög med kameran i buskarna) så ringde jag upp och kollade vad som gäller vid vägkontroll. Fick tag en schysst polis som förklarade vad som gällde. Eftersom jag hade kört för fort tyckte jag att det inte var så mycket att prata om.
Du borde ha läst tydligare, dom får inte "stå och smyga" utan måste stå helt synligt när dom ska klocka dig med en laser! Så om du ringde upp och påpekade att dom smög i buskarna och tog dig och han sa att det var ok så grattis, du blev lurad! :tummenupp :)

Du borde ha läst tydligare, dom får inte "stå och smyga" utan måste stå helt synligt när dom ska klocka dig med en laser! Så om du ringde upp och påpekade att dom smög i buskarna och tog dig och han sa att det var ok så grattis, du blev lurad! :tummenupp :)

Det var nog mer jag som var ouppmärksam att han fotograferade mej...men det kunde ha vart värre. Det kunde drabbat någon fattig stackare! :D

Att jag skulle ringa och ange mig själv har ungefär samma validitet som att alla som bryter mot trafikkungörelsen tycker att polisen helt borde sluta bevaka trafiken.

Dagens moralbegrepp är ett smörgåsbord. Man plockar de bitar som passar en själv och som inte kostar något. Det som är svårare att svälja låter man bli. Så praktiskt! :yoparty

Troligtvis inte du. Är det ok med dig att jag har en annan åsikt, och vill diskutera den lite? Om inte kan du väl skriva till en moderator och be dem få stopp på det här tramset med diskussioner som bygger på olika åsikter! :tummenupp

Har läst hela tråden nu och du har helt klart de vettigaste åsikterna jag sett på Sporthoj någon gång. :tummenupp Dessutom ett snyggt och tydligt sätt att förmedla dessa åsikter också. :tummenupp Det är inte ofta man ser såna här inlägg men jag blir lika glad varje gång jag ser att det finns hopp om mänskligheten även härinne. Det är alltså inte bara testosteronfulla killar som måste hävda sig för allt och alla som glider runt på forumet. :tummenupp

Precis min misstanke också.... :yoparty

Hehe, ja vi får se vad han svarar :D.

För att hålla mig till topic så tycker jag trådstartaren skall neka till brott. Om polisen nu så gärna vill ha fast fartsyndarna (detta hemska brott) så får dom väl se till att fixa lite bättre kameror isf. Visst, det kostar mer men i nuläget verkar dom ju fungera föga bra!

Hehe, ja vi får se vad han svarar :D.

För att hålla mig till topic så tycker jag trådstartaren skall neka till brott. Om polisen nu så gärna vill ha fast fartsyndarna (detta hemska brott) så får dom väl se till att fixa lite bättre kameror isf. Visst, det kostar mer men i nuläget verkar dom ju fungera föga bra!

Tror du verkligen att bättre fartkameror skulle hjälpa mot dessa "blånekare" som bara kostar samhället en jävla massa pengar i form av arbete som måste läggas ner för att utreda ärendet?Om man vet att man kört för fort eller gjort fel, varför är det så himla svårt att stå för det och betala? :va

Tror du verkligen att bättre fartkameror skulle hjälpa mot dessa "blånekare" som bara kostar samhället en jävla massa pengar i form av arbete som måste läggas ner för att utreda ärendet?Om man vet att man kört för fort eller gjort fel, varför är det så himla svårt att stå för det och betala? :va

Jag felparkerar dagligen, och så länge jag inte lappas så kostar det inget.
Kommer sedan en slappfisa och sätter en lapp på min bil men skriver fel datum så betalar jag inte heller.
Jag betalar inte även om dom skriver rätt datum, då överklagar jag något annat, dom kan gott få jobba lite för pengarna.

Samma sak med polisen, vill dom ha fortkörningsböter får dom väl ställa sig vid sidan av vägen och stoppa mig och kolla mitt körkort, inte hänga upp en kamera som tar kassa bilder på någon som skulle kunna vara jag.

Då kanske dom (hemska tanke) skulle få ingripa mot rattfyllon och bil/mc tjuvar också, eller träffa på dom där förarna som är så dementa att dom inte vet vilken sida av vägen man ska köra på.

Last edited:
Ja, man borde åläggas att MMS:a en bild till polisen på sig själv om man råkar missa en stopplikt. Bara att erkänna.

Till trådskaparen: Neka. Hela vägen. Det kostar inget, och du behöver endast säga att du inte minns vem som kört.

Ja, man borde åläggas att MMS:a en bild till polisen på sig själv om man råkar missa en stopplikt. Bara att erkänna.

Inbyggd kamera i hastighetsmätaren som fotar föraren, kopplad till en GPS, då kan dom hålla koll på om bilen verkligen står still i korsningar med stopp plikt, om man kör för fort, eller om man parkerar på fel sida vid datumparkeringar.... :tummenupp

Vi börjar närma oss en värld där vi inte behöver några poliser, bra va?

Jag felparkerar dagligen, och så länge jag inte lappas så kostar det inget.
Kommer sedan en slappfisa och sätter en lapp på min bil men skriver fel datum så betalar jag inte heller.
Jag betalar inte även om dom skriver rätt datum, då överklagar jag något annat, dom kan gott få jobba lite för pengarna.

Samma sak med polisen, vill dom ha fortkörningsböter får dom väl ställa sig vid sidan av vägen och stoppa mig och kolla mitt körkort, inte hänga upp en kamera som tar kassa bilder på någon som skulle kunna vara jag.

Då kanske dom (hemska tanke) skulle få ingripa mot rattfyllon och bil/mc tjuvar också, eller träffa på dom där förarna som är så dementa att dom inte vet vilken sida av vägen man ska köra på.

Så vi andra ska behöva betala av våra skattepengar för att du är snål och ska jävlas med systemet? Vart tror du pengarna kommer ifrån som polisens utredningar kostar? Jo från oss skattebetalare... Jag tror inte att ditt sätt genom att blåneka till allt gör att polisen lägger om sitt arbete. Om du vill att polisen ska ändra sina arbetsuppgifter får du nog hitta ett annat sätt än att skapa ännu mer arbete. Kanske gå på de som bestämmer lite högre upp?? :va

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick