Fartkamera ny teknik

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
De 700 nya trafikövervakningskamerorna som sätts upp under 2006 ska i framtiden få en utökad funktion om de visar sig att de funkar bra.
De ska användas vid flera ställen att ta ut extra vägskatt när man kör in eller ut i större samhällen. :näsblod Precis som i Stockholmsförsöket. Foto båda fram och bak!
Som bonus kan man även få böter vid samma tillfälle. :banana Jag tycker det är väl använda skattepengar. :D

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Undrar om det är för att göda köttberget som går i pension :mad: Born free taxed to death :kocko Det här landet behöver en rejäl Revolution

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
bsajanne skrev:
De 700 nya trafikövervakningskamerorna som sätts upp under 2006 ska i framtiden få en utökad funktion om de visar sig att de funkar bra.
De ska användas vid flera ställen att ta ut extra vägskatt när man kör in eller ut i större samhällen. :näsblod Precis som i Stockholmsförsöket. Foto båda fram och bak!
Som bonus kan man även få böter vid samma tillfälle. :banana Jag tycker det är väl använda skattepengar. :D

Har du lust att berätta var denna info kommer ifrån också? Du kanske kan lägga upp en länk eller liknande?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Så länge vi inte har ägaransvar i sverige är det väl skit samma om de fotar bakifrån då det inte går att fastställa vem som kör... Eller?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
De borde ju kräva en folkomröstning , skulle aldrig acceptera något dylikt!

sjukt men sen skulle det nog ändå inte funka på mc, men fälbar skylt vore ju nice.... tror VV håller på och testa om man ska få ha fällbar skylt nu.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton

Gabor

Guest
Simp skrev:
Så länge vi inte har ägaransvar i sverige är det väl skit samma om de fotar bakifrån då det inte går att fastställa vem som kör... Eller?

Risken finns att det kommer, ägaransvar, bara att betala....sosse skit.

I England kör man systemet med 4 kameror,2 riktade mot en bestämd punkt, nästa två åxå. Sen mäter man snittfarten. Klick å klick. Hög fart, registreras direkt, nummerplåt finns på bild. kameror tar fordonet både framifrån å bakifrån.Systemet klarar upp till 6000 böter i MINUTEN. Pengarna går till utveckling av mer avancerat system och till fler kameror.

Såg i blaskorna idag att 85 % av stockhomarna väljer att fuska med trängselskatt systemet, felskyltning, annan skyltning, vik skyltning...

Demokratitiskt beslut om systemet..... :arsele :kocko .

Jag väljer att strunta åka till stockholm....innerstan har inget att tillföra mig.

Synd om de som MÅSTE trängas i den miljön varje dag. :gnissla :mad:

Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det är för väl att bensinen snart ändå är för dyr för att kunna köpas, med tanke på hur utvecklingen med fartkameror och ägaransvar verkar.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
bsajanne skrev:

Tur man kör utan skylt då....:)

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Vi norrlänningar är som vanligt inte prioriterade och i detta fall gynnar det fortkörare. Här uppe skulle inte det komma några fler skåp ( utom på 2 vägsträckor). Och befintliga vägsträckor ska vara bevakade med samma kameror som förut men med kameror i varje skåp.

Och som det står i artikeln. Det är bättre att lägga pengarna på nykterhetskontroller :fatta!

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
tassen skrev:
Jag väljer att strunta åka till stockholm....innerstan har inget att tillföra mig.

Kanske funkar med trängselskatt ändå :)

Jag blir fan galen på alla köer - var man än ska, så blir man sittandes i nån seeg kö...

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S -05
tassen skrev:
Risken finns att det kommer, ägaransvar, bara att betala....sosse skit.
Erfarenheten från senare års lagstiftningar är att det först ska utredas i ett halvt decennium. Sen kommer en lag som visar sig nästintill verkningslös i domstol. Det är nog lungt ett tag till.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln