Fartkamera, vem betalar böterna?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Om en viss person kört någon annan persons bil för fort och blivit tagen på bild av en trafiksäkerhetskamera, vem får betala böterna? Läste på polisens hemsida att om det inte går att identifiera föraren med pass- och körkortsregistret så skickas en förfrågan till ägaren om vem som kört bilen. Om ägaren inte "vet" vem det var, får han då betala böterna eller avskrivs det?

Om ägaren vägrar ange vem som kört bilen har polisen inget annat alternativ än att avskriva. Vi har ingen angiverilag i landet. Än så länge är det föraransvar på fortkörningsböter, men det finns förslag att införa ägaransvar istället.

Varför skulle ägaren till bilen få betala? Att nån snor hans plåtar och kör för fort med en likadan bil som han har kan väl omöjligt vara hans fel? Eller?

Varför skulle ägaren till bilen få betala? Att nån snor hans plåtar och kör för fort med en likadan bil som han har kan väl omöjligt vara hans fel? Eller?
Den ursäkten bör du nog backa upp med en polisanmälan om stulna skylter, och då helst innan fortkörningen blir dokumenterat.

Precis som sagts tidigare är det föraransvar, så det är han/hon som ska betala, men eftersom dom knappast hittar föraren när dom slår på regnumret så avskrivs ärendet, eller så drar dom en fuling och frågar bilens ägare och hoppas att han/hon är lättskrämd.

Bilens ägare har ingen skyldighet att ange den som körde.

Om ägaren vägrar ange vem som kört bilen har polisen inget annat alternativ än att avskriva. Vi har ingen angiverilag i landet. Än så länge är det föraransvar på fortkörningsböter, men det finns förslag att införa ägaransvar istället.
Hur ska det gå till då, då det är ett brott och ingen bot?

Nä, tycker det är lite dumt att ljuga för polisen om grejer som dom lätt kan kontrollera.
Bättre att ljuga om något som är svårt att kolla.

Bäst är ju att säga som det är: Jag vet vem som körde men jag är inte skyldig att tala om det för er!

Altermativt kan man ju säga "Jg har inte tänkt ange min jobbarkompis för er" givet då att det absolut inte är en jobbarkompis som har kört.

Är det en jobbarkompis som har kört säger man att man inte vill ange en granne...

Lite ska dom väl få jobba för pengarna.

Bäst är ju att säga som det är: Jag vet vem som körde men jag är inte skyldig att tala om det för er!

Altermativt kan man ju säga "Jg har inte tänkt ange min jobbarkompis för er" givet då att det absolut inte är en jobbarkompis som har kört.

Är det en jobbarkompis som har kört säger man att man inte vill ange en granne...

Lite ska dom väl få jobba för pengarna.

Jobbigt om grannen åker dit på det för att han va så lik den där personen på jobbet som egentligen körde bilen :D

Det stämmer att man inte krävas att ange vem det var som körde, men dom kan/får fråga. Och det är då upp till dig (och ditt oantastliga samvete:D) hur du svarar. Ibland lägger dom lite krut på utredningen,
en kompis mamma fick boten hemskickad till sig efter att blivit fotad
i en bil skriven på hennes sons fru.
//Micke

Undra hur långt ut i periferin de söker sig i jakten på den skyldige? Närmsta familjen, ingifta och skrivna som på samma adress lär nog få sina ansikten granskade. Men sen tar det nog slut.

Undra hur långt ut i periferin de söker sig i jakten på den skyldige? Närmsta familjen, ingifta och skrivna som på samma adress lär nog få sina ansikten granskade. Men sen tar det nog slut.

Ungefär så långt ja, dock klarade jag mig i morsans bil, men det kan ju bero på suddig bild också.

Det är alltså en fördel om bilen står på någon annan och man är olik sig på körkortet.

Ju fler saker som samverkar till osäkerhet ju bättre.

Jobbigt om grannen åker dit på det för att han va så lik den där personen på jobbet som egentligen körde bilen :D

Om grannen åker dit mot sitt nekande för att han liknar din jobbarkompis då har ju rättssystemet havererat, jag skulle tro att både grannen och polisen hör av sig till dig i såna fall och du får en chans att säga att det inte är han.

Det vore IOFS bra med en prejudicerande dom på någon som felaktigt har åkt dit på en fartkamera, det minskar deras trovärdighet och värde.

Redan nu kasseras ju en väldigt stor del av bilderna för att det inte går att komma vidare med dom vid granskning

Last edited:
Om grannen åker dit mot sitt nekande för att han liknar din jobbarkompis då har ju rättssystemet havererat, jag skulle tro att både grannen och polisen hör av sig till dig i såna fall och du får en chans att säga att det inte är han.

Det vore IOFS bra med en prejudicerande dom på någon som felaktigt har åkt dit på en fartkamera, det minskar deras trovärdighet och värde.

Redan nu kasseras ju en väldigt stor del av bilderna för att det inte går att komma vidare med dom vid granskning

Och ändå, ibland slår det snett även om det redde ut sig i hovrätten:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2376120/fredrik-slapp-boter-liknar-flickvannen

"- Det bästa med det hela är att jag, som är 32 år, är lik en 23-årig tjej, skrattar Fredrik Söderlund."

Alternativ tolkning skulle ju annars kunna vara att Fredriks flickvän ser ut som en 32-årig karl...

Jag fick ett suddigt foto hemskickat, dock var det tillräckligt tydligt för att de skulle se att det INTE var jag, så de frågade om jag visste vem det var.

Jag ringde upp dem och sa som det var att det fanns massvis med människor som hade tillgång till bilen och att jag inte hade en aning.

Då ville de att JAG skulle göra en utredning om vem det var och ungefär där bad jag dem fara och flyga sedan har jag inte hört ett pip. :D

Jag var korthårig och såg ganska spenslig ut på mitt gamla körkortsfoto, och skaffade långt hår och skägg i princip direkt efter att kortet togs, så folk som ser mitt gamla körkort tror inte på att det är jag,. ;) Blev tom nekad inträde till en pub en gång och hotad med att de skulle ringa polisen pga att det inte var jag på bilden.

Mitt nya kort ser jag ut som någon form av självmordsbombare på istället. >.<

Men det gamla var praktiskt vid såndär fartkameror.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick