Fartkamera, vem betalar böterna?

Jag har varit 17år och långhårig på alla mina körkort utom det senaste...

Man fick ju 4 eller 5 bilder på remsan man tog när man var 17 år och skulle skicka in det första till körkortet, jag har bara klippt loss nästa och skickat in...

Man skulle ha tagit två remsor....

• Gilla
Reaktioner: S84
Det mest fantastiska är att folk torskar på fartkameror överhuvudtaget. Man måste fan vara blind för att missa dem, och med en hand framför ansiktet är man ALLTID safe.

galet dålig kvalité har de på bilderna som de skickar ut böter på, ett under att de håller som bevismaterial.

Det mest fantastiska är att folk torskar på fartkameror överhuvudtaget. Man måste fan vara blind för att missa dem, och med en hand framför ansiktet är man ALLTID safe.

Det räcker att en seg jävel ligger och blockar, du kör om och sen innan du tänker på det "blixt"

Det hände mig enda gången jag blev fångad på bild, som tur var fick dom aldrig svar från mig så ärendet lades ner.

Det räcker att en seg jävel ligger och blockar, du kör om och sen innan du tänker på det "blixt"

Det hände mig enda gången jag blev fångad på bild, som tur var fick dom aldrig svar från mig så ärendet lades ner.

Kan man komma undan genom att hålla sig väck?

Jag fick ett suddigt foto hemskickat, dock var det tillräckligt tydligt för att de skulle se att det INTE var jag, så de frågade om jag visste vem det var.

Jag ringde upp dem och sa som det var att det fanns massvis med människor som hade tillgång till bilen och att jag inte hade en aning.

Då ville de att JAG skulle göra en utredning om vem det var och ungefär där bad jag dem fara och flyga sedan har jag inte hört ett pip. :D

Hehehe du kunde ha skickat ett meddelande som löd: Utredning läggs ner i brist på bevis :tungan

Kan man komma undan genom att hålla sig väck?

Tog ett halvår tills dom la ner ärendet, först skickar dom brev, sen kallelse till telefonförhör (2 st). Om man inte svarat på dessa kallelser så går ärendet till ny "utredning", dvs att dom kollar på det och bestämmer om det är värt att jaga rätt på Svenne Svensson, som körde 79 på 70 väg.

Om du aldrig åkt fast tidigare så lägger dom oftast ner det, TROR jag..

Har jag hört iaf..

Ligger du på omkörning sida vid sida med en annan bil, spelar det ingen roll om det blixtrar.
Eftersom det inte går att avgöra vilket av fordonen som kört för fort skrivs ärendet av.

Ligger du på omkörning sida vid sida med en annan bil, spelar det ingen roll om det blixtrar.
Eftersom det inte går att avgöra vilket av fordonen som kört för fort skrivs ärendet av.

Jepp men när man kört om en bil och glömmer av kameran så.. ere kört :näsblod

Men om man blir kallad till tingsrätten och inte dyker upp då?

Då blir du nog dömd till böter, men för att det ska gå till tingsrätten måste du först neka. Har du aldrig svarat så måste dom först delge dig (många tror att det räcker att man får ett brev så är man delgiven)

Så om du håller dig undan i två år preskriberas det. Frågan är bara hur ofta dom skickar ut delgivningsmän i fartkamera ärenden :D

Last edited:

Jag och en vän hamnade i tingsrätten p.g.a. fortkörning där vi bägge två blev stoppade. Han skrev varken på något eller dök aldrig upp i tingsrätten... Han slapp böter och det lades ner för hans del efter ett år eller nåt. Jag som var i tingsrätten fick snällt böta...

Det räcker inte med ett vanligt brev utan du måste ju först ha kontakt med dem och det har du tex genom att hämta ut ett rekat brev. Därför ska man fråga vem de rekade breven kommer ifrån innan man skriver under kvittensen :näsblod

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick