Fartkameran blixtra...

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
halmstads_kung skrev:
Nya regler nu....spelar ingen roll vem som kör bilen, ägaren av bilen åker dit på det istället...många skyllde ifrån sig innan, hade tex solskärmen nere...men polisen har tröttnat på alla kringgångar och har fått lagen ändrad.
Tydligen är det något med att ägaren blir automatiskt ansvarig för allt som händer...

Än så länge är det bara föraren som åker på böter om man får tro denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,281910,00.html

Såvida ingen ny lag har gått igenom i dagarna...

Och om de nu ska bötfälla ägaren istället för den som verkligen kör så kan de ju låta kameran fota reg-plåten och strunta i ansiktet, det verkar ju ändå bara vara strul med detta.

*notis* jag har fått sex stycken kameraböter i Holland, jag körde en hyrbil och dom spårade mig via hyrbilsfirman hem till Sverige. Tillsammans med en massa böter kom en påminnelse att jag kommer bli efterlyst i Holland, dvs dom har rätt att arrestera mig när jag kommer tillbaks till landet om jag struntade i att betala. Deras kameror fotograferar den bakre nummerplåten, inte ens mc-förarna är säkra där... :( *notis*

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
MT skrev:
jesse_j skrev:

QUOTE]

Det är inte så att ägaren är skylldig till om nån annan lånar fordonet!
Dock har det vart uppe på tapeten att vv och polisen vill ha det så! :mattias

så vad händer då om dom inte kan visa på vem som körde??
ingenting?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
halmstads_kung skrev:
Nya regler nu....spelar ingen roll vem som kör bilen, ägaren av bilen åker dit på det istället...många skyllde ifrån sig innan, hade tex solskärmen nere...men polisen har tröttnat på alla kringgångar och har fått lagen ändrad.
Tydligen är det något med att ägaren blir automatiskt ansvarig för allt som händer...

Nope, däremot pågår det utredningar angående sk. ägaransvar vid hastighetsöverträdelser. Dock tror jag att det rent rättssäkerhetsamässigt är omöjligt att genomföra. Men man ska aldrig säga aldrig :rolleyes:

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Fluxir skrev:
så vad händer då om dom inte kan visa på vem som körde??
ingenting?

Stämmer bra. Men om de har en bra bild på dig och tittar på din bild i passregistret eller körkortsregistret, för att du just är bror till din syster :3freak , så är du torsk.

gladh

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
polarn har jobbat med att flytta kamerona från stativ till stativ i sthlm län... 80% av alla lådor som sitter uppe är tomma enligt honom... ser du en blixt så var det nog ljus reflex från något annat det är video å inte stillbild enligt honom som sitter i de där lådorna.. iaf i sthlm län där han jobba med att flytta runt dem...

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
DÅ kan ju du se till att alltid ha en uppdaterad lista över vart de sitter! =))

wdac skrev:
polarn har jobbat med att flytta kamerona från stativ till stativ i sthlm län... 80% av alla lådor som sitter uppe är tomma enligt honom... ser du en blixt så var det nog ljus reflex från något annat det är video å inte stillbild enligt honom som sitter i de där lådorna.. iaf i sthlm län där han jobba med att flytta runt dem...

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
blixt = kort
de kollar oftast familj via passfotoregistret. tur för dig om du inte är dig lik på passfotot;)
korten e grymt skarpa

LOVE2XLR8

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Honda CBR 600RR -05 och en rejsig Yamaha R6 -03
Ett litet tips till den företagssamma som har lite energi. Det borde gå att ha fartkamerorna med i navigatorn i bilen. Jag menar den säger ju till om varenda avfart och sväng osv. Borde inte vara så svårt att lägga in. Börja tillverka skivor med det och alla skulle köpa dom... Iaf jag :D Jag menar iom att många nya bilar som säljs idag har navi och oftast är dom lite exklusivare så det kan ju vara skönt att ligga i 160 tills den varnar för kamera om 1km....

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Saknar min KTM
LOVE2XLR8 skrev:
Ett litet tips till den företagssamma som har lite energi. Det borde gå att ha fartkamerorna med i navigatorn i bilen. Jag menar den säger ju till om varenda avfart och sväng osv. Borde inte vara så svårt att lägga in. Börja tillverka skivor med det och alla skulle köpa dom... Iaf jag :D Jag menar iom att många nya bilar som säljs idag har navi och oftast är dom lite exklusivare så det kan ju vara skönt att ligga i 160 tills den varnar för kamera om 1km....

Det finns faktigtst i England redan!
Har sett reklam för det i nån engelsk tiding!

Skall varna för fartkameror och ställen där det sker mycket olyckor!
Har för mig att den hette Gardian Angel eller nått liknande.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Polaren som följde med till Bike Weekend berättade att en av hans bekanta (en besikningsman på bilprovningen i Gävle) blev blixtad av en fartkamera på en 30-sträcka trots att han körde i 25. Han vände om och körde förbi en gång till, nu i 20. Den blixtrade en gång till! Så han vände om en andra gång och körde nu bara i 15. BLIXT!

Några veckor senare fick han TRE betalningsålägganden om böter för att han hade kört TRE gånger utan bilbälte.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
andersbrink skrev:
...

Några veckor senare fick han TRE betalningsålägganden om böter för att han hade kört TRE gånger utan bilbälte.

Hähä. Han måste varit stolt över sig själv?

El Quiño

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Hoj
CRF 450
Vad jag förstår så går det inte att ändra till ägaransvar eftersom det strider mot svensk rättsprincip, (oskyldig tills motsatsen är bevisad.) Man måste då avkriminalisera fortkörning och göra det till enbart ett regelbrott. Liknande en parkeringsbot. Och då kan man inte hamna i polisens register för det. Vilket är ganska bra eftersom man då inte kan bli av med kortet för flera små förseelser.

Men VV+Polis hittar säkert nåt kryphål.

jesse_j skrev:

Och om de nu ska bötfälla ägaren istället för den som verkligen kör så kan de ju låta kameran fota reg-plåten och strunta i ansiktet, det verkar ju ändå bara vara strul med detta.

*notis* jag har fått sex stycken kameraböter i Holland, jag körde en hyrbil och dom spårade mig via hyrbilsfirman hem till Sverige. Tillsammans med en massa böter kom en påminnelse att jag kommer bli efterlyst i Holland, dvs dom har rätt att arrestera mig när jag kommer tillbaks till landet om jag struntade i att betala. Deras kameror fotograferar den bakre nummerplåten, inte ens mc-förarna är säkra där... :( *notis*

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
Yamaha
LOVE2XLR8 skrev:
Ett litet tips till den företagssamma som har lite energi. Det borde gå att ha fartkamerorna med i navigatorn i bilen.

Inte 100% uppdaterat, men här finns kamerorna...
http://trafikinfo.vv.se/trinimap/ välj "automatisk hastighets övervakning"

Man får dock hoppas att kameror sätt upp på olycksdrabbade platser där det faktiskt finns en anledning att sakna ner :p

Företag som säljer.. kameror: http://www.sensystraffic.se/
Köp aktier.. när vi äger "skiten" lägger vi ner företaget...

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
andersbrink skrev:
Polaren som följde med till Bike Weekend berättade att en av hans bekanta (en besikningsman på bilprovningen i Gävle) blev blixtad av en fartkamera på en 30-sträcka trots att han körde i 25. Han vände om och körde förbi en gång till, nu i 20. Den blixtrade en gång till! Så han vände om en andra gång och körde nu bara i 15. BLIXT!

Klintbergare? Det var ju på en och samma resa han hade glömt bältet. Om polisen ligger efter och sedan stoppar en bälteslös bilåkare, ska denne då få en enda bot, eller en bot per viss sträcka bilåkning utan bälte, eller kanske en per påbörjad tidsperiod av bälteslös bilåkning?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln