Fartkamerans bild inte bevis nog!!!

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
-01,Monster med 916cc
Rasorblade skrev:
Kvaliteten på det foto som togs av en fartkamera var så dålig att det inte
räckte som bevis mot föraren som friades i hovrätten. Det kan få
konsekvenser för polisens möjligheter att lagföra trilskande fortkörare.

Se länken för hela artikeln :rofl :lol :Bugar :yoparty
http://www.vt.se/

Det är ju aldeles underbart! :D
Bara invänta och se om polisen vill dra upp fler fall till rätten, eller börja montera ner sina fågelholkar...

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
spaceman skrev:
Det är ju aldeles underbart! :D
Bara invänta och se om polisen vill dra upp fler fall till rätten, eller börja montera ner sina fågelholkar...

Jag har aldrig haft några problem med fågelholkarna... varesig på hoj eller i bil :tomten

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Tofast4Hjo skrev:
Det var ju en Mc-förare från Skövde (bilskolelärare dessutom) som blev fälld nu i dagarna för att ha kört 140 km/h på 90 väg i sommras, blev dömd till en månad fängelse i hovrätten (tror jag), han ska eventuellt överklaga igen.

Är det så att fågelholkarna tar kort bakifrån? Det låter ju konstigt att man kan fälla en mc-förare när man inte då kan fälla en bil-ägare bara för att kortet är suddigt :va va fan vi har ju hjälm och även om de skulle ta ett kort bakifrån så kan man ju inte se vem som kör, tar de kortet framifrån kan man ju som bäst se ögonen men det är väl tveksamt om ett kort på ett helt huvud inte är bra nog :huvet

HanneZ

Guest
ToFast4Hjo:
va de så illa? I lokaltidningen stog det att han bara blev av med körkortet!

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Tofast4Hjo skrev:
Det var ju en Mc-förare från Skövde (bilskolelärare dessutom) som blev fälld nu i dagarna för att ha kört 140 km/h på 90 väg i sommras, blev dömd till en månad fängelse i hovrätten (tror jag), han ska eventuellt överklaga igen.

Man lär ju inte få fängelse i en månad för 140 på 90-väg, det kan jag omöjlgit tänka mig.

Vad fick han av tingsrätten som väl tar hand om ärendet innan hovrätten?

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Mattiaz skrev:
Jag har aldrig haft några problem med fågelholkarna... varesig på hoj eller i bil :tomten

Kan bero på att du knappt har styrfart när du passerar dem :D

Vi andra försöker passera dem så fort som möjligt så att de inte hinner med att ta några bilder :tummenupp

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Inte skuggan av en chans att man får en månads fängelse för en fortkörning på 50 km/h över hastighetsgränsen. Då måste man gjort sig skyldig till något ytterligare och betydligt gövre brott.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har sett bilder från dom nya kamerorna som skall börja användas nu, bilderna är knivskarpa och tas på lägre höjd vilket innebär att man inte kan gömma sej bakom solskydd eller liknande...dessutom skulle det sitta en kamera i varje låda och det var tydligen beställt 7000 enheter...suck! :huvet

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Niklasinorr skrev:
Jag har sett bilder från dom nya kamerorna som skall börja användas nu, bilderna är knivskarpa och tas på lägre höjd vilket innebär att man inte kan gömma sej bakom solskydd eller liknande...dessutom skulle det sitta en kamera i varje låda och det var tydligen beställt 7000 enheter...suck! :huvet

Vad är problemet? En okänd väg åker man iaf långsamt på - med bil. Den andra gången vet man var kamerorna står. So... what's up?

Man är inte ute efter någon "nollvision" utan det är vägavgifter man vill ha in. Nästan lika fånig idé som vajerräckena (som inte genererar några stålar).

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
andersbrink skrev:
Vad är problemet? En okänd väg åker man iaf långsamt på - med bil. Den andra gången vet man var kamerorna står. So... what's up?

Man är inte ute efter någon "nollvision" utan det är vägavgifter man vill ha in. Nästan lika fånig idé som vajerräckena (som inte genererar några stålar).

Visst är det märkligt att folk åker dit iallafall, trots att man ser kamerorna tydligt. Jag snackade med en kvinnlig polis som sköter den mobila kamerabussen här i norrbotten, det är alltså en stor, polismålad Caravelle med en kamera i bakrutan. Hon berättade att även om hon ställer den mitt på en lång raksträcka med en kilometer sikt åt bägge håller så åker ändå folk dit, det roligaste hon hittils upplevt var snubben som passerade för att sedan komma tillbaka en stund senare för att fråga om han fastnade på bild :D

Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.

sandstream

Guest
Niklasinorr skrev:
Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.

Håller med!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jarle skrev:
Är det så att fågelholkarna tar kort bakifrån? Det låter ju konstigt att man kan fälla en mc-förare när man inte då kan fälla en bil-ägare bara för att kortet är suddigt :va va fan vi har ju hjälm och även om de skulle ta ett kort bakifrån så kan man ju inte se vem som kör, tar de kortet framifrån kan man ju som bäst se ögonen men det är väl tveksamt om ett kort på ett helt huvud inte är bra nog :huvet

Kamerorna tar inte kort bakifrån!! :tummenupp
Och eftersom det inte går att identifiera föraren så kan man "skita" :arsele i kamerorna. :banana

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Niklasinorr skrev:

Men man lär ju aldrig nå -nollvisionen- då.. :rolleyes:
Man kunde väl åtminstonde tänka ett steg längre, kostar ju ändå dyngmycket att sätta upp så varför inte klä dem i täckande plåt eller annat material? Idag har man ju inte ens en chans om olyckan är framme - stimmlad på nolltid. :gnissla

Men annars håller jag med, vajjeräcken är inte så dumt, billigt alternativ till motorväg och nästan lika säkert.

HanneZ

Guest
sege skrev:
Man lär ju inte få fängelse i en månad för 140 på 90-väg, det kan jag omöjlgit tänka mig.

Vad fick han av tingsrätten som väl tar hand om ärendet innan hovrätten?
Klockad på 140 km/h, sedan plattan i botten o tjoff iväg, den stakkars saaben gick inte mkt snabbare än 220 medan Lotus Omegan hade lite mer o ge :D

Därför han ev. skulle få fängelse...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
De fåniga vajerräckena räddade livet på 3 vuxna samt ett barn i söndags. Bilen fick punktering och sladdade in i vajerräcket. Hade det inte funnits dubbla vajerräcken så hade bilen varit över i mötande fil.

andersbrink skrev:

Axman

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
Tillfälligt hojlös
visst är vajerräcken bra. om man är i en bil. kan inte tänka mig att det är trevligt att trassla in sig i ett sådant om man klotar med sin hoj... :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...