Rasorblade skrev:
Kvaliteten på det foto som togs av en fartkamera var så dålig att det inte
räckte som bevis mot föraren som friades i hovrätten. Det kan få
konsekvenser för polisens möjligheter att lagföra trilskande fortkörare.
Se länken för hela artikeln
http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?...utputTemplateID=70&ArticleStateID=2&ParentID=
Jag sa bara nej när polisen frågade om det var jag på bilden... Det fungerar det med.
Först fick jag ett brev hem med fotografi på min bil med förstoring på ansiktet och nummerskylten. På denna skulle man fylla i om man kört bilen vid det tillfället eller om det va någonannan och vem det nu i sådada fall var.
Jag skickade in lappen där jag skrev att det inte va jag. Inget mer.
2 veckor senare ringer en polis inspektör och vill att jag skall komma ner på stationen för identifiering.
Men hjärtat i halsgropen åker jag ner och sätter mig vid hans bord.
Han skickar över ett förstorat utdrag ur körkortsregistret med en bild på mig och frågar. -Är det här du? -Ja svarar jag. Dumt att neka till vem man är på körkortsbilden.
Sen skickar han över en förstorad bild från fartkameran med mitt huvud på och frågar är det här du? (slående likt körkortsfotot) -Nej svarar jag.
Va fan säger du ryter polisen och blir helt röd i ansiktet.. -Nej det är inte jag säger jag igen.
-Men jag ser ju att det är DU!!!! (Nu är han ganska arg och slår i bordet)
-Nej säger jag igen.
-Vem är det då ylar polisinspektörn.
-Jag vet inte, jag var inte där. svarar jag.
-Hade du lånat ut bilen då? frågar Polisen.
-Inte vad jag vet? svarade jag
-Är det din bil då? frågade polisen som nu insett att jag inte skulle säga att det va jag bara för att han va stor elak och arg och försökte med list istället.
-Jag vet inte svarade jag, jag va som jag sa innan inte där.
-Men du ser väl på bilden! sa en igen lite argare polis.
-Mjaa det ser ut som min bil, men jag tror inte att det är det. svararde jag.
Diskussionen pågick en stund men jag sa ingenting egentligen förutom att jag körde inte bilen, jag va inte där, jag vet inte vem som körde bilen, jag vet inte om jag hade min bil utlånad, jag vet inte det är min bil.
Polisinspektörn avslutade vårt fina möte med att säga som de alltid säger.
-Då syns vi i rätten då.
11 månader senare får jag ett brev där det står att förundersökningen är nerlagd pga att brott inte kan styrkas.
För att undvika sånt här trams har jag sedan denna dag inte haft någon nummer skylt fram på min bil. Torde nog ha kört ca 8000 mil utan. Det fungerar fint. Nu har jag bytt bil och inte orkat skruva av skylten men jag tror jag skall prova sådandär spray.
Man levde dock lite farligt när man bytte bil och fick en med skylt fram efter som man lärt in att gasa istället för att bromsa vid kamrorna när man inte hade nån.