Fartkamerans bild inte bevis nog!!!

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
-01,Monster med 916cc
Niklasinorr skrev:
Jag har sett bilder från dom nya kamerorna som skall börja användas nu, bilderna är knivskarpa och tas på lägre höjd vilket innebär att man inte kan gömma sej bakom solskydd eller liknande...dessutom skulle det sitta en kamera i varje låda och det var tydligen beställt 7000 enheter...suck! :huvet

Spelar ju föga roll om man har en integral med rökfärgat visir utan plåt fram, eller sitter i en plåtlåda med handen för ansiktet...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Blip skrev:
De fåniga vajerräckena räddade livet på 3 vuxna samt ett barn i söndags. Bilen fick punktering och sladdade in i vajerräcket. Hade det inte funnits dubbla vajerräcken så hade bilen varit över i mötande fil.

Och förra veckan dödade det en MC förare...
Bra eller dåligt är nog beroende å vilket fordon man kör med.

Har två polare som kört in i de där vajerräckerna.
Om man jämför med skadorma på bilarna jämfört med ett traditionellt stålbalks avskiljare, så kan man säga så här.
Vareräcke - Bil
2 - 0

Båda bilarn fick skrotas efteråt eftersom det skulle kosta för mkt att laga dem. De blev helt strimlade.
På den enda skar räcket in och stanande endast 10 cm från förarens rygg. Hade han kört lite fortare hade han dött - av räcket!
(Han fick vattenplaning - höll ca 100 på motorväg, det regnade ju rätt kraftigt... :rolleyes: )

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Niklasinorr skrev:
Visst är det märkligt att folk åker dit iallafall, trots att man ser kamerorna tydligt. Jag snackade med en kvinnlig polis som sköter den mobila kamerabussen här i norrbotten, det är alltså en stor, polismålad Caravelle med en kamera i bakrutan. Hon berättade att även om hon ställer den mitt på en lång raksträcka med en kilometer sikt åt bägge håller så åker ändå folk dit, det roligaste hon hittils upplevt var snubben som passerade för att sedan komma tillbaka en stund senare för att fråga om han fastnade på bild :D

Vajerräckena däremot har räddat många liv, vi har en sträcka här utanför Luleå som länge klassades som en av sveriges farligaste vägar, det gick åt ett par människor per år förut efter den sträckan och det har inte varit en enda olycka sedan räckena kom upp. Visst, dom är ju inte anpassade för motorcyklister men med tanke på hur få hojar och hur många bilar som kör på våra vägar så har jag en viss förståelse för det. Dom räddar i vilket fall många liv vilket åtminstone jag anser vara bra.
http://www.nsd.se/index.php?artikel=115863 :fakta

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja optimala är inte vajerräckena. Men trots det så är det fler bilar kontra mc förare på vägarna och man får väl ändå hoppas att de räddar mer liv än de tar. Bäst vore naturligtvis att vv sätter upp något som skyddar ALLA trafikanters liv.

PutteLiten skrev:
Och förra veckan dödade det en MC förare...
Bra eller dåligt är nog beroende å vilket fordon man kör med.

Har två polare som kört in i de där vajerräckerna.
Om man jämför med skadorma på bilarna jämfört med ett traditionellt stålbalks avskiljare, så kan man säga så här.
Vareräcke - Bil
2 - 0

Båda bilarn fick skrotas efteråt eftersom det skulle kosta för mkt att laga dem. De blev helt strimlade.
På den enda skar räcket in och stanande endast 10 cm från förarens rygg. Hade han kört lite fortare hade han dött - av räcket!
(Han fick vattenplaning - höll ca 100 på motorväg, det regnade ju rätt kraftigt... :rolleyes: )

Hoj_henke

No fuck no ride !
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Men hallå eller vad skulle dom kunna göra om du blir fotad med hojen ?? åkte typ 100 på 70 sträcka och där stod farbror blå med laser men gjorde inte ett skit. när jag passera så sköt han på bilen som kom bakom mig..
säger bara ride on.. :tummenupp

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
HanneZ skrev:
Klockad på 140 km/h, sedan plattan i botten o tjoff iväg, den stakkars saaben gick inte mkt snabbare än 220 medan Lotus Omegan hade lite mer o ge :D

Därför han ev. skulle få fängelse...

Då är det inte 140 på 90-väg han får fängelse för.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
spaceman skrev:
Spelar ju föga roll om man har en integral med rökfärgat visir utan plåt fram, eller sitter i en plåtlåda med handen för ansiktet...

Jag tror inte att det dröjer länge innan vi får en lagändring som gör fordonsägaren ansvarig, och säkert bakåtriktade kameror också..

/Pessimist

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
KawaChris skrev:
Jag tror inte att det dröjer länge innan vi får en lagändring som gör fordonsägaren ansvarig, och säkert bakåtriktade kameror också..

/Pessimist

Kostar bara 300 att köra utan skylt... :lol

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
"PhotoBlocker"

Bara att spraya nummerplåten med "PhotoBlocker".......
Känd från Tv.....det fungerar!

KentW

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
Kent W skrev:
Bara att spraya nummerplåten med "PhotoBlocker".......
Känd från Tv.....det fungerar!

KentW

fungerar inte några lager klarlack lika bra?
Eller infäld skylt, som syns rakt bakifrån men inte snett uppifrån?

Daniel-San

rajraj
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
KTM 450 EXC -07 / CR 250 -01
Rasorblade skrev:
Kvaliteten på det foto som togs av en fartkamera var så dålig att det inte
räckte som bevis mot föraren som friades i hovrätten. Det kan få
konsekvenser för polisens möjligheter att lagföra trilskande fortkörare.

Se länken för hela artikeln :rofl :lol :Bugar :yoparty
http://www.vt.se/GEN_Utmatning.asp?...utputTemplateID=70&ArticleStateID=2&ParentID=

Jag sa bara nej när polisen frågade om det var jag på bilden... Det fungerar det med.

Först fick jag ett brev hem med fotografi på min bil med förstoring på ansiktet och nummerskylten. På denna skulle man fylla i om man kört bilen vid det tillfället eller om det va någonannan och vem det nu i sådada fall var.

Jag skickade in lappen där jag skrev att det inte va jag. Inget mer.

2 veckor senare ringer en polis inspektör och vill att jag skall komma ner på stationen för identifiering.

Men hjärtat i halsgropen åker jag ner och sätter mig vid hans bord.

Han skickar över ett förstorat utdrag ur körkortsregistret med en bild på mig och frågar. -Är det här du? -Ja svarar jag. Dumt att neka till vem man är på körkortsbilden. :tungan

Sen skickar han över en förstorad bild från fartkameran med mitt huvud på och frågar är det här du? (slående likt körkortsfotot) -Nej svarar jag.

Va fan säger du ryter polisen och blir helt röd i ansiktet.. -Nej det är inte jag säger jag igen.
-Men jag ser ju att det är DU!!!! (Nu är han ganska arg och slår i bordet)
-Nej säger jag igen.
-Vem är det då ylar polisinspektörn.
-Jag vet inte, jag var inte där. svarar jag.
-Hade du lånat ut bilen då? frågar Polisen.
-Inte vad jag vet? svarade jag
-Är det din bil då? frågade polisen som nu insett att jag inte skulle säga att det va jag bara för att han va stor elak och arg och försökte med list istället.
-Jag vet inte svarade jag, jag va som jag sa innan inte där.
-Men du ser väl på bilden! sa en igen lite argare polis.
-Mjaa det ser ut som min bil, men jag tror inte att det är det. svararde jag.

Diskussionen pågick en stund men jag sa ingenting egentligen förutom att jag körde inte bilen, jag va inte där, jag vet inte vem som körde bilen, jag vet inte om jag hade min bil utlånad, jag vet inte det är min bil.

Polisinspektörn avslutade vårt fina möte med att säga som de alltid säger.
-Då syns vi i rätten då.

11 månader senare får jag ett brev där det står att förundersökningen är nerlagd pga att brott inte kan styrkas.

:arsele

För att undvika sånt här trams har jag sedan denna dag inte haft någon nummer skylt fram på min bil. Torde nog ha kört ca 8000 mil utan. Det fungerar fint. Nu har jag bytt bil och inte orkat skruva av skylten men jag tror jag skall prova sådandär spray.

Man levde dock lite farligt när man bytte bil och fick en med skylt fram efter som man lärt in att gasa istället för att bromsa vid kamrorna när man inte hade nån. :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...