Fartkontroller

rbh

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
954 ....(såld)Gixxer K6 (borta, snyft...) KTM 990 SM
Tja ....

En tanke o fråga i ett.
Hur gör Ni när Ni kör förbi fartkontroll för att varna andra hojåkare ?
Jag vet det där med blinkningar med helljuset ( det kan man få böter för )
Tecken ?

Kör försiktigt ........ :tummenupp

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
rbh skrev:
Tja ....

En tanke o fråga i ett.
Hur gör Ni när Ni kör förbi fartkontroll för att varna andra hojåkare ?
Jag vet det där med blinkningar med helljuset ( det kan man få böter för )
Tecken ?

Kör försiktigt ........ :tummenupp

nu ska jag sluta blinka med helljuset :3freak :confused: :tomten

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Polismans tecken för att dämpa farten funkar bra.
Öppen hand med handflatan nedåt och med nedåt-uppåtgående pendlande rörelse.
Men kommer det någon idiot på full rulle på 50-sträcka varnar jag inte, då får han ta sin medicin. :ajjabajja

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Honda VTR SP1 2001
jag brukar göra som med bil pek och långfinger uppåt med baksidan av handen. eller som tidigare sa. polismanstecken.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
V-tecken med övriga fingrar mot den du tecknar åt hoppas jag. Annars blir det "sod off". Jag har aldrig kört förbi en fartkontroll på de ca 3500 mil jag kört hoj. Brukar tokblinka med helljus om det är renar, får eller annat på vägen (såg både får och kor PÅ vägen i Norge :skrämd !).

CMF skrev:
jag brukar göra som med bil pek och långfinger uppåt med baksidan av handen. eller som tidigare sa. polismanstecken.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
CMF skrev:

Jag blinkar alltid... Oavsett var/när det händer.. Det är tydligt och alla "fattar".. Å är det nu så att de ser och kan bevisa mitt uppsåt med blinkningen, ja då är det värt varenda krona i böter om nästa medtrafikant blinkar till mig nästa gång.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Har flera gånger råkat ut för mötande bilar som blinkar, tar det lugnt en stund bara för att upptäcka att det inte finns någon kontroll eller hinder, jäkligt irriterande :mad:

Ändå ganska intressant hur effektivt någon kan få en MC att sakta in :rolleyes:

Numera skiter ja i om en bil blinkar när jag kör hoj, jag höjer bara uppmärksamheten ytterligare en stund :tummenupp

Om däremot en MC blinkar eller signalerar då VET man att det är något på G

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Skumt. Det har aldrig hänt mig och jag har aldrig hört nån som råkat ut för det. Du kör inte med helljus jämt som en del då? Själv skulle jag nog göra det om jag inte hade dubbelt fram. 2xH4 blir nog för mycket.

Ozzian skrev:
Har flera gånger råkat ut för mötande bilar som blinkar, tar det lugnt en stund bara för att upptäcka att det inte finns någon kontroll eller hinder, jäkligt irriterande :mad:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Nicke skrev:
Skumt. Det har aldrig hänt mig och jag har aldrig hört nån som råkat ut för det. Du kör inte med helljus jämt som en del då? Själv skulle jag nog göra det om jag inte hade dubbelt fram. 2xH4 blir nog för mycket.

Jag kan nog säga att det hänt 10ggr de senaste fem åren.

Nejdå inget helljus eller högt ställda halvljus.

Det är oftast yngre killar så det kan ju vara så att de tror att det är någon de känner fast då borde de ju hälsa med näven också? Skulle inte förvåna mej om de tycker det är kul att "falsklarma" helt enkelt.

Allt det här har ju ingen betydelse eftersom vi alltid håller hastighetsbegränsningarna, eller hur? :)

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
handen upp och ner som polisen gör är bäst.
man fattar och det syns det syns och varna alltid!!!! det är inte kul att bli av med lappen eller pröjsa massa böte! nej nån fritidspoliser ska vi inte vara! ivf inte jag..

brukar varna både mc ovh bilar och lasbilar.. de senaste brukar bli riktigt glada för det! :yoparty

edit: brukar göra samma sak om det har sprungit nåt djur över vägen utifall det kommer fler..

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Betänk bara att när man varnar, så varnar man även rattfyllon, pundare, körkortslösa, hoj/biltjuvar och annat löst pack. Dessa kan sakta in / svänga av och missa kontrollen. Det finns två sidor av myntet, som alltid.

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
loser skrev:
Betänk bara att när man varnar, så varnar man även rattfyllon, pundare, körkortslösa, hoj/biltjuvar och annat löst pack. Dessa kan sakta in / svänga av och missa kontrollen. Det finns två sidor av myntet, som alltid.

fast hur stor är den delen av trafikanter? :kocko

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
- Jag blinkar alltid... [även om det kan ge böter]

- & jag märkt att bilar kan blinka utan att det är kontroller men det har
varit i mitt fall.. helljus el. att man gasat lite på slangen & nån tjurig gubbe inte gillat det

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
storken skrev:
brukar varna både mc ovh bilar och lasbilar.. de senaste brukar bli riktigt glada för det! :yoparty QUOTE]

Glad blir man aldrig. Överlasten är lastad, rasten är överhoppad och färdskrivaren har reggat fortkörningarna.
//Trucker Stefan

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
storken skrev:
fast hur stor är den delen av trafikanter? :kocko

Svaret på din fråga är: Alldeles för stor!
Tänk ett litet steg längre innan du kallar någon för :kocko , annars får du kanske byta namn till "strutsen". Du vet dom djuren som kör huvudet i sanden, när dom inte vill veta av problemen som finns omkring dem. :)
Allt som påpekades var att man även varnar sådana som samhället skulle må gott av att de hade fastnat i kontrollen. Mmmmmkay?

Jokela

Guest
Brukar blinka med ljuset när jag kör bil, varna med handen när jag åker mc.
Har klarat minst två fartkontroller tack vare andra trafikanters varningar.
Fast även blivit av med kortet en gång....mcpolis smög upp bakom :tomten

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
varnar alltid! och blir jävligt pissed om inte folk gör likadant tillbaks! det är så jävla onödigt och betala 1000-lapp för du kör 12 km/h för fort eller nåt annat retligt! Sen finns det ju dom som förtjänar sitt levebröd tack var sitt kk och för dom brukar straffet bli opropertionerligt stort!
Fick mig själv en retlig bot i våras, körde ut från sommarstugan på 90 väg, gasade upp till runt 90-100 och precis när jag kommit upp i hastigheten är det en 70 skylt varpå jag släpper gasen och rullar ner mot 70. Samtidigt på denna 70 sträcka blir vägen dubbelt så bred och allt som ligger efter denna öde väg är en busshållplats, där torskade jag. 82km/h & 1200:- fattigare och inte fan ska man behöva känna sig kriminell för det. Man blir bara arg, dels på sig själv, men även boten dom delar ut.
En ung frisk (tolka som ni vill) person som ligger och matar 5000 mil/år i en ny säker bil, när man möter pensionärer i en minst lika gammal bil som dom i motsatt riktning i rondeller och på motorvägar med mitträcke, blir dom av med kortet eller dyl?
Jag hatar denna typ av Sibylla poliser som måste ha en bricka och gömma sig bakom.
Poliser överlag är väl inte känd för att vara den smartaste yrkeskåren direkt. Och det bekräftas varje dag, speciellt när man nu känner till en bra bit över 10 talet här i stan som gått igenom sin utbildning och är klara!
Den ene (granne) kan inte ens hälsa när han har uniform på sig, för han är för cool. Senast i onsdag var han jävligt nonchig vid sina kollegor.
Den andre är det mest osäkra jag träffat, som går med plisbrickan i fickan jämt för det är coolt, och minsta möjlighet att få visa ett polismärke när han sitter på ett fik i stan, gör hans dag.
En tredje var en av Swe värsta nassar genom hela tonåren och är straffad mer än en gång, lita på mig, synen på mycket av det gammla kommer aldrig försvinna.
En fjärde, kan inte få minsta alkohol i sig utan snea ur totalt, är det en labil person som man vill ha som en dag kanske måste ta livsviktiga beslut?
listan bara fortsätter....
finns det många andra anledningar egentligen om ni tänker efter, varför man vill bli polis förutom att man få bära ärtpistol och en bricka och känna att man har makt? Lönen är kass, och den kommer förbli kass, all skit dom får se.
Ta en trafikolycka till exempel, vilka är hjältarna där? Brandmän och sjukvårdare, och ni kan ge er fan på att dom är där före polisen nästan jämt trots att dom ska hoppa i fordon och ta sig iväg.
Nej, dagens poliser har jag inte mycket för.
Vill dock tacka Sibylla för att äntligen visat vad dom egentligen är bra på!

Men visst gör dom väl bra saker med, absolut. Detta gäller väl främst våra trafikare som jobbar som om dom hade provition på det dom kan dra in för det blir så överdrivet dumt ibland. Iof skulle dom ju behöva det!
See ya, donut eaters!!

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
loser skrev:
Svaret på din fråga är: Alldeles för stor!
Tänk ett litet steg längre innan du kallar någon för :kocko , annars får du kanske byta namn till "strutsen". Du vet dom djuren som kör huvudet i sanden, när dom inte vill veta av problemen som finns omkring dem. :)
Allt som påpekades var att man även varnar sådana som samhället skulle må gott av att de hade fastnat i kontrollen. Mmmmmkay?

:rofl strutsen var roligt!

det finns säkert såna som inte borde finnas på vägen men jag tror (ingen belägg här) att den andelen är inte så stor, rent av så är den väldigt liten vill jag påstå!

har du någon statistik på det så kom gärna med det!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Vet inte om han såg det, men han släppte gasen iallafall,
jag varnade Spiderman_R1 på forumet för en civilare en gång.

(civilaren stod vid kanten och bara väntade på att han skulle gasa :D)

Och sen har jag räddat två mopeder en gång (var själv 15 så klaga inte)
den tredje var väl något pucko, han blåste om mig och åkte fast i kontrollen :D

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...