Ironiska är ju att vilken mupp som helst kan ratta bilen kvickare på bogan eller bulten än medel-hoj-killen med sin "ultrasnabba" sporthoj .. av egen erfarenhet, är det kanske 5% max av hojförarna som kan hantera sin hoj till max och utmana en snabbare bil på landsväg.
Än så länge har jag iaf inte smått smisk av en enda hoj ute på landsväg, om det bjudits upp till dans.. Kört låga 5repor på bulten med bil, varav sista kunde varit en hög 4 min repa om jag inte varit tvungen att ta mig förbi en 24 meters långtradare (den repan landa tot på 5,07), tror knappast att ens 5% av sporthojfolket kan prestera en 4 min repa på bulten
.. bilen ifråga var i princip en org impreza wrx sti.
Har en filmad repa från en osn på bulten, då passageraren filma, tot 3 omlörningar av bilar .. samt 2 sporthojjar, varav en med sporthoj-tröjja, som låg ner så mkt han kunde i kurvorna men fick släppa till slut, den repan landa på 5,20
Rakt fram är det game-over, men ute på gatan till vardags så räcker det med en 300 hk bil och dåre bakom ratten för att reta gallfebern ur en medioker hoj-förare
.. kan hålla högre fart i tex svängarna på motorvägen mot tyresö gentemot hojjar, där har jag hållit ca 210 genom kurvorna utan att legat på gränsen, haft vassa hojförare bakom som inte haft en sportkeps att kunna hänga med där. Vid ett par tillfällen, då man "tävlat" med bekanta t ex från tyresö-city, har det gått jämt upp. Nattetid, knappt ngn trafik alls..
Många hänger upp sig på 0-100 tider .. men allt hänger på drivers scills, kapaciteten att ta kurvor, toppfart, vindmotstånd, bromsa, etc etc etc
Med amg'n hänger man ifrån hojjar även rakt fram, vid jämförelse då polaren körde min 929, så hängdes den av rakt fram utan problem från laglig fart rakt fram och uppåt. Då man nådde 330, och passerade 330 på mätaren på nynäsv vid länna var hojjen helt utom synhåll i backspegeln, vi startade vid Trångsund..
Några ord från en som pysslar med både och..