Fastighetstaxering....biltullar.....SUCK!!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bra citat.
"– Vill man ha ett välfärdssamhälle måste man ta ut skatt. Det är inte alltid populärt men resultatet av skatten är populärt. Vård, omsorg och skydd är populärt. Vi tycker att det är rimligt att betala mycket i skatt och en del i skatten ska vara fastighetsskatt, säger Fredrik Olovsson."

Det visar vart han står i sin politik. Skatt skatt skatt och åter skatt. Ingen fundering på att skära i kostnader för att få mindre av hans fina skatt. Man måste ju kunna leva på sin intäkt annars så är det något som är fel.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Stortryne skrev:
Aah... Och du har gått på det där med att "vi som hyr behöver inte betala fastighetsskatt"? Du tror väl inte att värden är så sjyst att han faktiskt bjuder på den, utan att ta ut den av hyresgästerna? :7peta

Reavinst på hyresrätt? :va

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Stortryne skrev:
Aah... Och du har gått på det där med att "vi som hyr behöver inte betala fastighetsskatt"? Du tror väl inte att värden är så sjyst att han faktiskt bjuder på den, utan att ta ut den av hyresgästerna? :7peta

Jo min värld bjuder värden på detta :) Nej men jag har den uppfattningen att det inte är samma prisutveckling på dessa fastigheter, som för "privat bostäder".

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Kostnad

Coola Ola skrev:
Så jävla hemsk är väl inte fastighetsskatten? Till att börja med finns det ju ett tak på hur mkt man kan betala (5% av ens inkomst om jag minns rätt, som en referens betalar jag c:a 40% av min inkomst för boende) och dels är ju en fastighet faktiskt en ekonomisk tillgång som man i många fall kan tjäna pengar på vid försäljning.

Att skatten höjs när man renoverar är inte heller så konstigt. En renoverad fastighet får man mer pengar för när/om man säljer den = värdet är högre = skatten blir högre.

Har du tänkt på att vi som bor i hus även betalar lån och amortering, sopavgifter, kostnader för reparationer etc. Vi kan inte ringa värden när tvättmaskinen lagt av eller kylen gått sönder. Vi måste själv fixa till felet.

Visst är det oftast billigare att bo i hus än i hyreslägenhet men ska man lägga till all tid man lägger på huset varje år så blir det ingen direkt vinst med det hela.

Nu gör många av oss detta för att det är roligt och vi slipper höra grannarna klampa runt klockan fyra på morgonen. Vi kan kissa och spola på toaletten vilka tider vi vill på dygnet och ingen behöver bry sig.

Sen är det ju snällt med en 5 % spärr för fastighetsskatten men detta är en kostnad som kommer ovanpå alla andra kostnader och kan enkelt bli nån tusenlapp i månaden.

Jag tycker att eventuell fastighetsskatt ska baseras på vad man ger för sin bostad och inte vara utsatt för politikers nyckfulla åsikter om vad som är populärt för tillfället.

Coola Ola

Guest
Fluffig skrev:
Har du tänkt på att vi som bor i hus även betalar lån och amortering, sopavgifter, kostnader för reparationer etc. Vi kan inte ringa värden när tvättmaskinen lagt av eller kylen gått sönder. Vi måste själv fixa till felet.

Visst är det oftast billigare att bo i hus än i hyreslägenhet men ska man lägga till all tid man lägger på huset varje år så blir det ingen direkt vinst med det hela.

Nu gör många av oss detta för att det är roligt och vi slipper höra grannarna klampa runt klockan fyra på morgonen. Vi kan kissa och spola på toaletten vilka tider vi vill på dygnet och ingen behöver bry sig.

Sen är det ju snällt med en 5 % spärr för fastighetsskatten men detta är en kostnad som kommer ovanpå alla andra kostnader och kan enkelt bli nån tusenlapp i månaden.

Jag tycker att eventuell fastighetsskatt ska baseras på vad man ger för sin bostad och inte vara utsatt för politikers nyckfulla åsikter om vad som är populärt för tillfället.

Ja, jag har tänkt på allt du säger och jag förstår inte riktigt vad problemet är? Du får lite mer frihet och lugn men får i vissa fall betala lite mer för detta jfrt med att bo i lägenhet (och i vissa fall billigare tydligen). You win some, you lose some.

De flesta kommer ju inte ens upp i maximala 5% av inkomsten.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Tysken skrev:
Reavinst på hyresrätt? :va
Kanske om man säljer kontraktet svart? Men då blir det ju ingen skatt alls... Hmm...

ah17 skrev:
Jo min värld bjuder värden på detta :) Nej men jag har den uppfattningen att det inte är samma prisutveckling på dessa fastigheter, som för "privat bostäder".

Kanske inte. Vet faktiskt inte...

Fluffig skrev:

Jag tycker att det är smått absurt att man överhuvud taget skall behöva betala en extra skatt för privilegiet att inte vara uteligare :kocko

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Förklaring

Coola Ola skrev:
Ja, jag har tänkt på allt du säger och jag förstår inte riktigt vad problemet är? Du får lite mer frihet och lugn men får i vissa fall betala lite mer för detta jfrt med att bo i lägenhet (och i vissa fall billigare tydligen). You win some, you lose some.

De flesta kommer ju inte ens upp i maximala 5% av inkomsten.

Du skrev att du betalar 40 % av din inkomst för att bo och jag tror att de flesta i eget hus betalar detta och kanske lite mer för sitt boende om man räknar med alla omkostnader man har.

Det jag tycker är korkat är att min taxeringsvärde gick upp när de byggde några nya hus enbit bort. Sen är det svårt att själv påverka sitt taxeringsvärde utan där är man helt utlämnad till vad några tjänstemän anser vara poppis just nu.

Tänk om vi fått betala fordonsskatt på samma premisser.

Yerrr

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Coola Ola skrev:
Så jävla hemsk är väl inte fastighetsskatten? Till att börja med finns det ju ett tak på hur mkt man kan betala (5% av ens inkomst om jag minns rätt, som en referens betalar jag c:a 40% av min inkomst för boende)

Så det är okej att betala den skatten eftersom den procentuellt sett är förhållandevis låg? :va

Det tycker inte jag.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Alltså, det är inte betala skatt jag opponerar mig mot, jag betalar ju redan skatt på min lön. Att det ska vara mer skatt för att det börjar bli populärt där jag bor köper jag inte riktigt heller, säljer jag huset nu så får jag ju mer än jag köpte det för och då åker jag ändå på reavinst. Sen har ju skatten gått upp för alla jag känner som har hus, det kan ju inte gärna bli populärare att bo i alla områden samtidigt eller? Det går ju troll i hela systemet, det var ett äldre par här i krokarna som var tvugna att lämna sitt hus som dom har bott i i hela livet för att ttaxeringsvärdet gick upp från ca 2 mille till 8,5. Det känns väl inte så bra. Snart bor det bara norrmän längs hela kusten.

Coola Ola

Guest
blacktriple skrev:
Så det är okej att betala den skatten eftersom den procentuellt sett är förhållandevis låg? :va

Det tycker inte jag.

Poängen var att fastighetsskatten inte så är hemskt betungande som den ofta framställs i kvällstidningar och andra media.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Det syns verkligen att vi bor i sverige. Så fort det är något som går att klaga på så ska det klagas o ältas tills det inte går längre.
Fastighetsskatten kommer aldrig att tas bort. Detta p.g.a. att hus inte är flyttbara och kan på så vis inte flyttas utomlands, vi kan ju däremot flytta pengar utomlands, vi kan flytta jobb utomlands etc etc.
Klagar man på att man bor dyrt i t.ex centrala sthlm, det är väl ingen som har tvingat er att köpa kåk där. Sälj och flytta en bit utanför stan. Det är ingen som tvingar nån att bo bara några meter från havet. Har man köpt en kåk med havsutsikt ska man oxå pröjsa för det. Inte speciellt svår matematik.
Sluta klaga och finn er i att ni bor i ett land utan krig och svält och kolla på alla bra saker. Tycker ni det är för dåligt ändå, flytta utomlands.

sandstream

Guest
HönaPower skrev:
Jag blir bara SÅ förbannad.....vart är Sverige på väg egentligen??

Om man idag bygger en ny lyxvilla, så betalar man INGEN fastighetsskatt i 5 år, efter 5 år betalar man 50% av skatten...
Det behöver inte vara någon "lyxvilla".
Jag betalar ingen fastighetsskatt på min villa som är långt ifrån någon lyxvilla.

Att man slipper de första 5 och bara betalar hälften år 6 till 10 är väl för att främja byggandet så att folk har jobb.

Tycker för övrigt att fastighetsskatten är helt fel men finns det möjlighet att ta ut en skatt så gör det och en sån chans får inte missas.

Själv betalar jag "regnskatt" varje kvartal, en skatt baserad på tomtyta som ska täcka kostnaderna för dagvattensystemet.
Tror min kommun är ensamma om det i Sverige, jippi...!

sportarn skrev:
Har man köpt en kåk med havsutsikt ska man oxå pröjsa för det. Inte speciellt svår matematik.
Sluta klaga och finn er i att ni bor i ett land utan krig och svält och kolla på alla bra saker. Tycker ni det är för dåligt ändå, flytta utomlands.
Vad jag vet har fastighetsskatten stigit rejält och en del har svårt att kunna bo kvar, men det tycker du är okej?
Tänker tex på dem som bott i skärgården hela sitt liv.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
sandstream skrev:
Vad jag vet har fastighetsskatten stigit rejält och en del har svårt att kunna bo kvar, men det tycker du är okej?
Självklart så är det skillnad på de som har bott där i hela sitt liv, men vad jag vet så är det nog ingen här inne som är pensionär och har det jobbigt på den planen. Kanske finns någon men jag betvivlar det starkt.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
sandstream skrev:
Men det har vi redan gått igenom, du betalar aldrig mer än 5% av din inkomst i fastighetsskatt.

Qwerty skrev:
... Kanske dax att göra något åt vårt enkla sätt att sjukskriva sig.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,714777,00.html

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sportarn skrev:
Tycker ni det är för dåligt ändå, flytta utomlands.

Det där är verkligen ett konstigt sätt att resonera. Otaliga äro de scenarior jag skulle kunna exemplifiera med. :mattias

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
sportarn skrev:
Det är ingen som tvingar nån att bo bara några meter från havet. Har man köpt en kåk med havsutsikt ska man oxå pröjsa för det. Inte speciellt svår matematik.

Jag tror de flesta är helt med på att tillgång och efterfrågan styr priset på en fastighet med bra läge. Det många däremot inte gillar är att man skall beskattas för detta boende då man:

Får betala reavinstskatt när man säljer fastigheten.

Som tidigare nämnts så ändras dessutom fastighetsskatten hux flux så att folk som bott på en plats hela sitt liv tvingas flytta för att de inte har råd med skatten.

Praktexempel är t.ex. Agnes 90 som byggde huset med sin make Nils 1935 och inte har en krona i skuld på sitt hus. Eftersom staten sedan bestämmer att det är jättelyxigt att bo nära vatten så ökar taxeringsvärdet från 2.5M till 8.5M på ett hus de alltså byggt med egna händer till den milda grad att de inte har råd att betala skatten. Nu måste Agnes och Nils flytta till en etta i Hägersten istället.

Men du tycker att det här är helt ok?

Som andra nämnt är det principen som är irriterande. Skatta för privilegiet att bo, när man ändå beskattas när fastigheten säljs.

Är staten så pengakåt tycker jag de borde höja reavinstskatten istället och slopa fastighetsskatten. På det sättet tvingar man i alla fall inte bort människor från sina hem bara för att de gått i pension eller blivit änklingar och därmed inte har råd med skatten.

Och om du diggar skatter så mycket kan väl vi få stanna kvar här och försöka förändra läget till det bättre så kan du flytta till Kuba där du bör få ditt lystmäte för skatter mättat. :tomten

Edit: Ropsten is the shiate, Agnes och Nils flyttar till Hägersten istället.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
HönaPower skrev:
Vänta nu lite...finns det en 5% spärr gällande fastighetsskatten??
Hur funkar detta?

Du ska aldrig behöva betala mer än 5% av hushållsinkomsten i fastighetsskatt..
Det innebär då alltså att ni ska ha kvar minst 95% av hushållsinkomsten när skatten är betald!

...Överpedagogiskt...

Tjänar ni totalt 400000 om året ska ni inte behöva betala mer än 20000 om året i fastighetsskatt...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept