Fastnat i ledblinkersträsket...

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Jag har monterat ledblinkers på en yamaha virago 535 -87:a och precis som alla tidigare trådar jag läst så gick det inte helt rätt.Jag sitter fast skulle man kunna säga , milt uttryckt!
Jag har googlat och läst enormt mycket i ämnet nu men det hjälper inte...
Jag har ett relä med 9 (!!!) trådar till! Hur i hela fridens namn kopplar jag då på ett biltemarelä för led då? jag får inte ihop det alls!
Med orginalblinkers lyser alla samtidigt.
Kan någon vänlig själ guida mig eller finns det rent av en faq på detta?
Blev inge klokare av kopplingsschemat heller...
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Så du menar att jag kan köra med orginalrelä och paralellkopplade motstånd?
Som jag förstått det behöver jag koppla en biltemas relä samt greja med nån jä..a diod till indikatorlampan samt motstånd till blinkerslyktorna för att dra ner hastigheten på blinket... Och jag är på steg ett :-(
 

Anki72

Låt inte hjärnan rinna ner i händerna...
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Hojlös för tillfället :(
Så du menar att jag kan köra med orginalrelä och paralellkopplade motstånd?
Som jag förstått det behöver jag koppla en biltemas relä samt greja med nån jä..a diod till indikatorlampan samt motstånd till blinkerslyktorna för att dra ner hastigheten på blinket... Och jag är på steg ett :-(

EBAY har relä till just din hoj som är lastoberoende. Lite mer komplicerat med ditt relä eftersom du har fler funktioner i det så Biltema blir lite meck...

Så antigngen EBAY med modellbaserat relä eller så motstånd med originalrelä som hoztic föreslog.
Finns massa trådar om det redan...

Och nej. Om du kör motstånd så letar du ju upp motstånd som ersätter originallamporna på 21w eller vad dem nu är på. 12ohm cirka per lampa. Då skall du INTE behöva dioderna som likriktar. Dioder är enbart om du kör på lastoberoende relä utan motstånd och får problem med indikatorn.
 
Last edited:

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Tack Anki!
Enligt tidigare trådar så kan det räcka med ett motstånd per sida.Fast när man läser om den typen av motstånd så står det bara att dom används för att få ner blinktakten till en normal nivå!? och mina lyser konstant med orginal relä.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tack Anki!
Enligt tidigare trådar så kan det räcka med ett motstånd per sida.Fast när man läser om den typen av motstånd så står det bara att dom används för att få ner blinktakten till en normal nivå!? och mina lyser konstant med orginal relä.

Konstant lysande och för snabbt blinkande är två olika symptom på samma fel, därför har man samma lösning till dessa problem.
Det spelar ingen roll om du monterar motståndet vid främre eller bakre blinkers då båda blinkarna på samma sida ingår i samma krets, dvs de är sammankopplade och drar då nytta av samma motstånd. Ibland kan det behövas fler motstånd/sida beroende på hur hög effekt originallamporna i blinkersena har.

Känns som om det blev mer invecklat förklarat än jag tänkt, men du kanske hänger med i resonemanget?
 

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
Jag hänger med till fullo! och jag är enormt tacksam!
Jag hoppas att personalen på elfa kan säga vilket typ av motstånd jag behöver om dom vet vilken effekt jag har på orginallamporna :)
Om det blir som jag vill med det här så är det väl lätt gjort att montera led på intrudern också :)
Så vid besiktning då? måste jag tillbaka med samtliga orginalblinkers då? för om jag sätter dit orginal enbart bak blir det ju tokigt både MED och UTAN motstånd va?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du ska ju trolla bort ca 20W för varje blinkerslampa du tar bort, så har du bara diodblinkers bak är det ju bara ~20W per sida som ska trollas bort med motståndet. Byter du både fram och bak blir det ju ~40W per sida.

Dock är det lättare att hitta motstånd som tål 20W än 40W, lättare att placera att mindre varmt motstånd dessutom.
 

Anki72

Låt inte hjärnan rinna ner i händerna...
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
Hojlös för tillfället :(
Du ska ju trolla bort ca 20W för varje blinkerslampa du tar bort, så har du bara diodblinkers bak är det ju bara ~20W per sida som ska trollas bort med motståndet. Byter du både fram och bak blir det ju ~40W per sida.

Dock är det lättare att hitta motstånd som tål 20W än 40W, lättare att placera att mindre varmt motstånd
dessutom.

förklara det där fetmarkerade är du snäll...

Skall man sätta ett motstånd för höger och ett för vänster så skall 40w brännas bort så att säga om det är 20w lampor i org blinkers.

13v / 6ohm = 2,2A

13V*2,2A= 30W

Så 6ohm bränner ca 30w plus vad dina diodblinkers kan tänkas bränna? 5 w? 35 totalt i så fall vilket BORDE vara nära nog utan att det blinkar eller lyser.

Så 2st 6ohm som klarar 15W efter som dem lyser hälften av tiden bara och dem du kör väl inte med dem igång hela tiden?

så jag hade personligen köpt 2st 6ohms motstånd som klarar att bränna ca 20W.

Det är en utgångspunkt vart fall.

Besiktningen brukar inte säga så mkt så länge det är e-märkta blinkers...

13v/5ohm=2,6A

13*2,6= 34W så 5ohm verkar vara okej också såvida inte dina diodblinkersar inte är rejält törstiga ;)

SÅ om man sätter ett motstånd på varje blinkers är 10-12 ohm som tål 10w en bra utgångspunkt. Man kan gå upp på W lite om det blir för varma motstånd. Beror helt på hur man placerar dem....
 
Last edited:

Redfin

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
suzuki intruder 1400 -94,Harley davidson VL 1931 , Suzuiki gs 750 -78.
För att avsluta tråden (som alla tidigare inte gjort ) så kan jag säga att Anki kom med facit!
2st 6ohms motstånd som klarar att bränna ca 20W monterades.Ett på varje sida, paralellkopplat och nu fungerar det felfritt! Fick lite huvudvärk efter montering då bromsljuset lös konstant samt att hojen dog när jag la i växel... hahaha
Kontakten till handbromsen hade hängt sig och jag tänkte inte på att stödet var nedfällt när jag la i växeln....
Men nu fungerar allt felfritt och stort tack för hjälpen!
/Andreas

Den aktuella hojen ligger för övrigt ute till försäljning på blocket nu :)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top