800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..Hur långt har du kört på det året?
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
Bra,agree,och så fint som den spinner nu lär jag ha motivation för det!Fullt rimligt.
Du måste hålla bättre koll.
Bra,agree,och så fint som den spinner nu lär jag ha motivation för det!
800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Kan de ha skitit i att byta olja å filter? Hur vanligt är sånt egentligen? Detta är en etablerad butik.
Tur det inte är en Honda CBR1000RR. För då hade din motor skurit för länge sedan
Oljeförbrukning låg för många köpare på ca 1 liter olja / 100 mil.
https://www.1000rr.net/forums/1000rr-general-discussion/52418-2008-cbr1000rr-oil-burning-thread.html
Eller en KTM 790
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/790-duke/
På min SV650S låg oljeförbrukningen på ca 1,5 dl/100mil.
På Sprint RS, ingen märkbar förbrukning.
Att din hoj dragit 500ml olja på ca 900 mil är snålt, Tur för dig.
Det är en god ide att kolla oljeglaset, oljestickan regelbundet.
Det är också en god ide att kolla kylmedelnivån i expansionskärlet regelbundet.
Har kollat var månad, där har alltid synts något i glaset, men kanske under min då. Nu är det max varje fall!
Den är luftkyld men bromsolja kollar jag var månad.
Låter bra.
En annan sak som är bra och kolla är tjockleken på bromsbeläggen.
Både fram och bak, i varje fall någon gång om året.
(För jag själv aldrig brytt mig om kolla beläggen bak och fick en 2a på besiktningen av Sprint RS. Bara 1mm kvar efter ca 5500 mil......)
Det är fullt rimligt. En motor ska normalt sett dra lite olja. Det beror på att det hamnar olja på cylinderväggarna för att dom ska ha smörjning. Det skrapas bort av oljeringarna och kolvringarna men en del blir krav och förbränns.
Om oljenivån inte sjunker så beror det troligen på att det kommer ner något annat som ersätter den förvsunna oljevolymen. Dvs oljan blir utspädd.
Normalt sett är det inget problem.
Att kolla och behöva fylla på olja några gånger mellan servicarna är helt normalt.
Yes, numer ska jag i princip alltid hälla på en skvätt vid den månatliga kollen, för jag hör hur bra MCn mår av det.
Likaväl tycker jag det är dåligt att verkstan inte startar MCn o fyller på efter att filtret svalt sin del olja, eller åtminstone säger åt mig att jag borde hälla på lite snart. Om man precis lagt 6 papp på en service förväntar man ju sig att slippa göra nåt med MCn på en månad varje fall, men den hade behövt en skvätt olja redan efter några dagar ju..
Och du är säker på att du kollar oljan rätt sätt, dvs kall motor och 100 % upprätt. Räcker med att hojen lutar marginellt för att få en missvisande avläsning.
"Check engine oil levelEngine oil level can be checked through the sightglass (1) located onto clutch cover. Oil level must bechecked with the motorcycle perfectly upright andthe engine cold. Oil level should be between themarks on the sight glass. If the level is low, top upwith SHELL Advance 4T Ultra engine oil. Remove theoil filler cap (2) and top up until the oil reaches therequired level. Refit the plug"
0,06 L/1000km är en relativt låg oljefbr. Kör alltid mina V-twinnar på min-nivå, och byter olja vid ca 7000-8000 km. Ibland får man slå på någon dl under säsongen.800-900 mil. Jag säger inte att det ÄR något fel. Jag vet helt enkelt inte. Blev också lite förvirrad när jag köpte den olja de sa de "alltid använder" , och den är röd. Har aldrig sett röd olja i min mc..
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|