Favorit i repris, B&K i Enköping, 20 aug

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
P.g.a. stor efterfrågan kör vi ännu en dag på Enköpings gokartbana!

Broms och Kurvteknik på Pepparrotsbanan, 20 aug

Syfte och mål
Syftet är att erbjuda en rolig form av fortbildning, med målet att öka såväl färdighet som
riskmedvetenhet bland motorcyklister.

Kursupplägg
Alla deltagare genomgår ett teoretiskt introduktionspass där vi går igenom kursupplägget
samt vilka regler som gäller på och kring banan. För att kunna tillgodose deltagarnas behov, oavsett förkunskaper, uppdelas deltagarna i fyra olika grupper. Vilken grupp du bör välja beror alltså till största delen på dina tidigare körkunskaper och erfarenheter.
Maximalt är det 15 deltagare i varje grupp, förutom i nybörjargruppen där det är maximalt 12 deltagare.
Varje grupp tilldelas sina egna instruktörer, som kommer att följa sin grupp genom dagen.
Mellan körpassen samlar instruktörerna gruppen i depån, för att ge feedback och för att inom gruppen diskutera passet man kört.
Kursen tar upp tex spårval, blick, motstyrning, svängpunkt och gaskontroll. Vilka områden respektive grupp fokuserar på bestäms av gruppens instruktörer och dess deltagare.

Var?
Pepparrotsbanan, Enköping.
Vägbeskrivning är som följer:

Från Stockholmshållet:
E18 mot Enköping. Avfart Enköping/Mora, tag därefter vänster in mot Enköping.
En bit efter att du passerat Jysk kommer en rondell, där tar du höger in på Västerleden, kör
förbi Nissan och Bilforum och kör under en bro, strax efter bron är det skyltat Motorstadion
till höger. Sen är det bara att följa skyltarna och efter 2-3km in på vägen hittar du
Motorstadion.

Från Salahållet:
Väg 70 mot Enköping, höger i rondellen efter Jysk, in på Västerleden, därefter skyltat
Motorstadion.

Från Strängnäs/Västerås:
Väg55/ E18 mot Enköping, tag höger i rondellen och därefter vänster i första trafikljuset in
på Västerleden.
Kör förbi ICA Supermarket och en bit in på Västerleden är det skyltat Motorstadion till
vänster. Följ sedan skyltarna så kommer du till Motorstadion efter 2-3 km.

När?
Den 20 augusti 2006. Inskrivning och anmälan från kl. 8.00. Vi kör fram till kl. 15.00

För vem?
För alla motorcyklister som vill öka sin säkerhet och färdighet samt öka sin medvetenhet om
motorcykelns och förarens begränsningar.

Vad ska du ha med dig?
Körkort (eller lämplighetsintyg och godkänd handledare) registrerad och trafikförsäkrad
motorcykel i gott skick, godkänd hjälm och skyddskläder ämnade för motorcykelåkning. Vi
rekommenderar STARKT att alla deltagare använder ryggskydd!
Motorcykeln säkerhetskontrolleras med avseende på däck, bromsar och motor (oljeläckage).
Offroad och motardmotorcyklar med fotpinnar utformade så att de ev. kan orsaka skador på asfaltbeläggningen vid ev. omkullkörning måste utrustas med någon form av plastpuckar.

Försäkringar
Den information vi fått är att minst trafikförsäkring gäller för de vanligaste
försäkringsbolagen. Det är dock upp till var och en att kontrollera att den egna försäkringen gäller under SMC:s fortbildningskurser.

Anmälan
Anmälan görs på plats. Förbokning är inte möjligt.

Kostnad
150 kr, 100 kr för den som kommer efter 12.00

Kontaktpersoner
Catrin Bartusch
mail catrin.bartusch@smcvastmanland.com telefon 070 213 29 81
Tina Schmidt Detlefsen
mail tinatjejen@gmail.com telefon 073 979 99 50

Obs.
Högsta tillåtna bullernivå är satt till 100db. Bullermätning kommer att ske vid körningen.
Den vars motorcykel låter mer än 100 db kommer att plockas av banan. Så kom inte med en
hoj med raka rör för den kommer absolut inte att klara bullergränsen.
Ps. Vi kommer inte att se mellan fingrarna med någons hoj för förutsättningen för att vi skall
få nyttja banan är att vi klarar bullerkraven.
Ds.

Mer info: www.smcvastmanland.com
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
TinaTjejen skrev:
2303509 Jag FÖRVÄNTAR mig att även Benzzon och Linus dyker upp :mattias

Övriga Laktrisar är det bara en bonus om ni lyckas få med er :hihi

Ja det är synd att inte folk är ute o kör mer, på vintern sitter alla o suktar o längtar och till våren o sommarn då skall man minnsann köra mc, men nu får jag inte ihop ekvationen? Perfekt väder, och mycket tillfällen att utvecklas samt få tips och råd av erfarna smc-instruktörer att prova på att köra gokartbana, är folk rädda? :va Jag fullkommligt älskar att susa runt på småbanorna och pressa sig allt mer, man blir bättre o bättre och känner att man gör framsteg, och farten ökas upp sakta men säkert, men inte för att man kan "gasa" på banan, utan för att helheten snart sitter i ryggmärgen.(kanske snart klotningen med, men hellre på bana än i trafiken) kraschpuckar skall det nog snart investeras i, men tänjer man aldrig på sina begränsingar så utvecklas man inte heller... det verkar vara totalt mc- träda ute nu :va även då jag har familj, hus, hund dessutom så jobbar jag fortfarande med tidiga mornar och sena kvällar, men tar varje tillfälle i akt att köra, och har hunnit med nästan 500 mil med mc i år totalt på 3 månader.

UT MED ER O NJUT!!!!!!!!!!!

Nåja jag är ialla fall inte ringrostig till Gelleråsen :tummenupp
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
TinaTjejen skrev:
2304526 De e bra det för den är buligare å jävligare än nånsin förr.
skitbana:5sure


På en viss CBR600:a så kändes banan inte alls bulig, inte alls jobbig att köra på. Snanare slät, följsam, smidig, skoj. Jag hörde samma gnat av andra på gellersen den 22:a, förstod då inte alls varför det lät som ett gnällkärringmöte.

Å andra sidan - den hojjen var noggrant genomgången, fjädring + dämpare inställda. Kanske nåt för fröken att ta till sig och göra, om inte det redan är gjort på WestW's Mekaniska?

TinaTjejen skrev:
2305205 Hrm,... det är min högst personliga åsikt alltså, det finns ju de som älskar den å hatar Kinnekule åxå...
(men de kan ju inte va riktigt friska....)


Kinnekulle är en trevlig nybörjarbana. Som ett mellanting mellan go-cart och en riktig racing-bana, kanske?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Pejo skrev:
2305281 På en viss CBR600:a så kändes banan inte alls bulig, inte alls jobbig att köra på. Snanare slät, följsam, smidig, skoj. Jag hörde samma gnat av andra på gellersen den 22:a, förstod då inte alls varför det lät som ett gnällkärringmöte.

Å andra sidan - den hojjen var noggrant genomgången, fjädring + dämpare inställda. Kanske nåt för fröken att ta till sig och göra, om inte det redan är gjort på WestW's Mekaniska?




Kinnekulle är en trevlig nybörjarbana. Som ett mellanting mellan go-cart och en riktig racing-bana, kanske?

Kinnekulle vet jag att jag gillar skarpt, säkert ännu bättre med Hondan än med Rf.en, och har hört mycket positivt om själva Gelleråsen, sen om hur beläggningen är tviste de lärde, är den bara bättre än ut till Herrskogen via munktorp så är jag nöjd... Sen har jag också bara hört positivt om Gotland som jag bara måste prova vid tillfälle så fort som möjligt :tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Ja herrskogsvägen är inte rolig längre... Västermovägen har blivt en tvättbräda senaste dagarna tror jag. Hemsk o åka nu iaf :(
 

benzzon

ride on, ride on..
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Västerås
Hoj
CBR929, WR426
Trevligt att det blir en "repris", kunde inte komma förra gången, men nu så passar det sig bättre :yoparty
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Pejo skrev:
2305281 På en viss CBR600:a så kändes banan inte alls bulig, inte alls jobbig att köra på. Snanare slät, följsam, smidig, skoj. Jag hörde samma gnat av andra på gellersen den 22:a, förstod då inte alls varför det lät som ett gnällkärringmöte.

Å andra sidan - den hojjen var noggrant genomgången, fjädring + dämpare inställda. Kanske nåt för fröken att ta till sig och göra, om inte det redan är gjort på WestW's Mekaniska?




Kinnekulle är en trevlig nybörjarbana. Som ett mellanting mellan go-cart och en riktig racing-bana, kanske?

ap ap ap:mattias
Det är KNAPPAST min hoj det är fel på.
Skit bakom spakarna helt enkelt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
TinaTjejen skrev:
2307033 ap ap ap:mattias
Det är KNAPPAST min hoj det är fel på.
Skit bakom spakarna helt enkelt.

TinaTjejen skrev:
2304526 den är buligare


Bulorna har inte så mycket med dina spakar o göra. Din hoj går nog att ställa in så den går som en Virago 535, bara man har lite ovett...

Fast å andra sidan, din hoj kanske är inställd med anvseende på häng bak o fram, dämpning och retur med, kanske tagit upp den genom gaffelkronan några mm för snabbare styrning...
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Pejo skrev:
2307061 Bulorna har inte så mycket med dina spakar o göra. Din hoj går nog att ställa in så den går som en Virago 535, bara man har lite ovett...

Fast å andra sidan, din hoj kanske är inställd med anvseende på häng bak o fram, dämpning och retur med, kanske tagit upp den genom gaffelkronan några mm för snabbare styrning...
WestW:s mekaniska har inte gjort nånting med fjärding vad jag vet. Hade tänkt att den skulle kontrolleras på Gelleråsen 8-9 :)

Kommer du till Pepparroten eller ska du fortsätta va OT? :7peta

:D
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
TinaTjejen skrev:
2307122 WestW:s mekaniska har inte gjort nånting med fjärding vad jag vet. Hade tänkt att den skulle kontrolleras på Gelleråsen 8-9 :)

Kommer du till Pepparroten eller ska du fortsätta va OT? :7peta

:D


Självklart kommer jag till Pepparrotsbanan! Hur kan man missa det?
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
gluffis skrev:
2306072 Ja herrskogsvägen är inte rolig längre... Västermovägen har blivt en tvättbräda senaste dagarna tror jag. Hemsk o åka nu iaf :(

Västermovägen har annars varit en höjdare, men är en besvikelse faktiskt..sen brukar det alltid ligga grovt grus ute i en av de riktigt kurviga sektionerna, säkert någon som med flit kastat ut...el volvoraggers som sladdat vid sidan av vägen, sen är folk i bilar som också gillar att köra på lite där, hemska på den vägen, och skär i långt ute på mötande trafiks vägbana.

Pejo skrev:
2307264 Självklart kommer jag till Pepparrotsbanan! Hur kan man missa det?

Med Gary unon, el rappelgixxer på 3 cyllar :va
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Siktet är numer inställt på detta evenemang:tummenupp Linus kanske kommer, bezzon med:va O jag om inte mina däck har:brinnerup helt.:D Samt att jag inte har bekymmer med fullagade kopplingen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top