Fd smygläsare är nu registrerad!

bergsanka

kryptoniten i din tillvaro!
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX600R -88
Såå... då har man efter ett antal timmars smygläsande under anonymt besök äntligen vågat sig in i getingboet.!

Jag är en 22-årig tjej med hojkort i sikte, riskutb. är klara och teorin bokad. Planen fick bli att göra klart allt i augusti eftersom semestern tydligen ville vänta ända tills dess. Snacka om att det kliar i fingrarna och att juli månad aldrig känts så lång.... :gnissla

Äger just nu en klassisk Kawasaki GPX600R som är strypt till mellanklass. Finular på om jag ska ta lappen med den eller köra upp på en större hoj för att få obegränsat direkt, någon som vill dela med sig av tips/åsikter? Hojen att tillgå i så fall är en 900 cc Ninja...

Tack för mig! :Bugar
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Välkommen :tuttar

Och ja, rekommendera att köra upp för tung direkt, så har du det avklarat.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hej och välkommen.
Kör upp för tung direkt om du har möjlighet. Kör du upp för mellan så övergår ju den visserligen senare men du kanske har tröttnat innan det. :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Välkommen. :)

Varför inte ta bort strypningen på din hoj och regga om den.
Eller det kanske måste va en 750 minst för att köra upp för tung...*tänker*

Kör upp för tung direkt istället i vilket fall. :)
 

MissDivine

Rågat mått
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sjöbo
Hoj
Daytona 675
Välkommen och lycka till med kortet:tummenupp
Ta tung direkt, du kommer ångra dig annars:brinnerup
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tja snygging.

Säger som övriga, ta tung direkt. Varför bli begränsad i 2 år när man lika gärna bara kan köra upp med en annan hoj o slippa vänta i 2 år :)

Däremot vet jag inte om jag skulle våga försöka köra upp på en ninja. Jag testade köra lågfartsbanan med min R6 och det är stört omöjligt. Jämför med körskolans hornet som gick lätt som en plätt första gången jag satt på den.

Så om inte ninjan har balans och svängradie som en hornet skulle jag inte försöka mig på det :gnissla :tummenupp
 

bergsanka

kryptoniten i din tillvaro!
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX600R -88
Tackar tackar!

Det är väl lite det jag är rädd för, att "tröttna" på att köra strypt hoj. Samtidigt är jag ganska liten och lätt - Ninjan väger väl nästan 4 ggr mer än vad jag själv gör, dvs tanken på att ev välta av nervositet och krossas som en insekt under hojen i lågfartsprovet känns sådär ball. (Scenariot skulle säkert inträffa också trots ett par hundra mil i kroppen) :p
 

bergsanka

kryptoniten i din tillvaro!
Gick med
2 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX600R -88
Tja snygging.
Så om inte ninjan har balans och svängradie som en hornet skulle jag inte försöka mig på det :gnissla :tummenupp

Det är nog precis där största tveksamheten sitter ja, enligt några körskolelärare ska provet vara någon form av genomsnittsutformat så det ska gå att köra upp med en chopper så väl som en motard 125:a! Hmm....

Håller med, bergsanka är skitsnygg på bilden! :rolleyes:

Förstör inte mitt moment här nu, jag fick ju en komplimang!! :yoparty
 
Last edited:

MissDivine

Rågat mått
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Sjöbo
Hoj
Daytona 675
Tackar tackar!

Det är väl lite det jag är rädd för, att "tröttna" på att köra strypt hoj. Samtidigt är jag ganska liten och lätt - Ninjan väger väl nästan 4 ggr mer än vad jag själv gör, dvs tanken på att ev välta av nervositet och krossas som en insekt under hojen i lågfartsprovet känns sådär ball. (Scenariot skulle säkert inträffa också trots ett par hundra mil i kroppen) :p


Är själv ganska liten och nätt, men har inte haft några större problem:)
I början hade man väl klart lite nervositet när man kom fram till stoppen och skulle sätta ner tassarna.. Man kanske inte skulle nå ner riktigt? om vägen lutade. Men jodå, hasa över arslet så går det:tummenupp
(hade då en ganska hög hoj)
U go girl:banana
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
(Scenariot skulle säkert inträffa också trots ett par hundra mil i kroppen)
Antalet mil du har kört är helt ointressant. 10mil på landsväg ger mindre för körningen än 5km på lågfartsbanan.


Det är nog precis där största tveksamheten sitter ja, enligt några körskolelärare ska provet vara någon form av genomsnittsutformat så det ska gå att köra upp med en chopper så väl som en motard 125:a! Hmm...
Jao, det GÅR ju att köra upp med en stor tung glidare. Men det är tio gånger svårare än på en 125cc motard.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Att köra t.ex. stadstrafik på en hoj är ju inga problem även om den väger 200 kg mer än dig. Med rätt balans är det inte alls svårt att tygla även den tyngsta hojen. Börjar man luta är det ju ett större problem. Så oavsett hur liten du är kan du ju lätt köra runt med en stor tung hoj.

Men på uppkörningen är jag osäker. Högfartsbanan är inga problem alls då man har farten uppe och gyroeffekten håller balansen åt dig. Men lågfartsbanan är ett helsike med en sporthoj. Att den är tung är inga problem för det är fortfarande balans som gäller, men svängradien når inte runt inom den 4meters radie man har på lågfartsbanan. Inte på R6an iallafall, vet inte hur svängradien är på en Ninjja!
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Zx9 är det i alla fall nästan omöjligt med. Dotterns kille fick låna min xs 850 när han körde upp. Skillnad som natt och dag. Men jag tror att 600:an du har är lika besvärlig som 900:an.
De flesta sporthojar har för dålig svängradie för att komma runt med.

Men ställ upp koner på en parkering och testa. Enklaste sättet att veta.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Har många vänner som har försökt sig på att köra upp på diverse sporthojar och andra mer eller mindre extrema nakna hojjar som Superduke osv. Saken som alla dessa har gemensamt är att det har gått dåligt fler gånger på rad. Ser man det ur ett ekonomiskt perspektiv så tar dumsnålheten snabbt ut sin rätt på detta beteende. Min rekomendation är att övningsköra på körskolans hojjar och köra upp med dom. Det kostar mer från början men om du kuggar 2 gånger så är detta snabbt inräknat.

Självfallet ska du köra för tung hoj, kommer ångra dig dagen du ska få låna en polares hoj... "men hoppsan, det var 1000 cc som du inte får köra" Sikta högt träffa högt :tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top