Fel årsmodell????

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tja har en SV 650 som jag trodde va en -00. Nyligen kraschade jag och när jag beställde hem delar från Din MC till hojen så stämde inte delarna. På regbeviset står det årsmodell -00 men tagen i trafik 01-04 ej import.

Så det beställde hem delar till en -01 och då blev det rätt. Nu till min fråga kan jag få vägverket att ändra årsmodell? Vad är bäst att ha den som en -00 eller -01. Enligt mig själv borde jag få ut mer om jag kraschar på försäkringen om det är en -01

Hur gör jag:va

//Dafe
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du inte göra något alls, en tillverkare kan ändra som dom vill under serietillverkning av en produkt oberoende av årsmodell
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Få ut mer å få ut mer. Tänker du krascha? Eller vill du bara betala högre premie?
Du kan mycket väl ha en sent tillverkad hoj, som är från 01's modellår. Farsan köpte en ny bil, tog ut den i december 99, men det är en 00'a, tex.
 

Razz

The race is on!
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
r6 -03
Försökte med något liknande för några år sen. Min hoj är en -86 enl all info jag hittar, men -87 i regbeviset. (Ville att den skulle vara -86 för att få den som classica hos bilsport/mc så måste varit 2006) Det var tvärnej från vägverket. Frågade om det skulle gå om jag hade ett skriftligt intyg med ramnummer och motornummer från tillverkaren (suzuki), men de sa att det var menlöst, så jag la ner och fick min billiga försäkring året efter.
Har för mig att deet berodde på att importören hade angett -87 när han tog in hojjarna, vilket var 1987.

Men gör ett försök, jag kanske bara fick tag i nån som hade en dålig dag, minns inte om jag kämpade jättemycket, handlade ju bara om ett år...
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Kan bara relatera till bil och där räknas alla bilar efter Semester/sommaren som årsmodell senare.. alltså nu tillverkas 2009 bilar.. detta bara för att alla handlare ska ha en chans att bli av med alla 08 innan årskiftet.. annars blir dom heltplötsligt 1år gamla... men vilken årsmodell ska du kunna utläsa av Ramnr.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kan bara relatera till bil och där räknas alla bilar efter Semester/sommaren som årsmodell senare.. alltså nu tillverkas 2009 bilar.. detta bara för att alla handlare ska ha en chans att bli av med alla 08 innan årskiftet.. annars blir dom heltplötsligt 1år gamla... men vilken årsmodell ska du kunna utläsa av Ramnr.

Tack ska kolla det.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Kan bara relatera till bil och där räknas alla bilar efter Semester/sommaren som årsmodell senare.. alltså nu tillverkas 2009 bilar.. detta bara för att alla handlare ska ha en chans att bli av med alla 08 innan årskiftet.. annars blir dom heltplötsligt 1år gamla... men vilken årsmodell ska du kunna utläsa av Ramnr.

Precis, t.ex. jag har en 2009 CB1000R, fast uttagen 2008 :tuttar
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har en Volvo S40 2001 FAS II (facelyft).

Denna är reg i maj -00 och därför står den som en 2000 i årsmodell. Bilen är av 2001 årsmodell...Facelyft mellan 00-01 vilket gör att det mesta är fel! Andra stötfångare, helt annan inredning mm mm

Detta skapar problem när man ska köpa reservdelar etc...slår man tex in regnr på volvo, mekonomen etc så blir det helt fel i systemet och den tidigare modellen visas.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Årsmodell blir FAIL hos vägverket?. skönaste var ändå reportaget i SVT där vägverket hade godkänt en a-traktor tidigare och sedan drog tillbaka registreringen tiotals år senare.. "Sånt kan hända" well.. :huvet
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Låter dock lite skumt. Jag har själv en Saab -05a som är uttagen i November 2004. På regbeviset står det att den är Uttagen 2004 11 men det står oxå att det är en saab av årsmodell 2005. I alla register man slår så står det oxå att det är en årsmodell 2005 men uttagen 2004 så verkar visst vara lite olika....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är skillnad på årsmodell/modell år och hur gammalt ett fordon är.

På äldre fordon står väl inte ens årsmodellen? Bara datum för första registrering (eller om det var på de gamla regbevisen). :va

Jag hade ett tag en bil som var årsmodell 2003, men var levererad i maj 2002. Det var ett rent hellsike när den skulle säljas. En inte ovanlig telefonkonversation med någon random idiot från Blocket:
- Försöker du luras eller? Det är inte alls en -03, det står ju på Vägverket att den är en -02.
- Nej, det försöker jag inte. Den är levererad i maj 2002, men den är årsmodell 2003.
- Ja, men det står ju på Vägverket att det är en 2002.
- Om du ska köpa reservdelar till den och köper reservdelar till en -02 så är risken att de inte passar. Årsmodellen är 2003.

Och så kunde det fortsätta.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top