Fel bromsteknik?

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Undrar om det rent juridiskt går att häva A-behörigheten för de som fick den som bonus innan 1975? Ska man köra hoj ska man ha utbildning, period :mattias :mattias

Det är väldigt många med nytagna körkort som inte heller har utbildning, man vill ha kortet så fort som möjligt, så billigt som möjligt.
Det är inte körskolorna som är kass på att utbilda, det finns många riktigt duktiga lärare på våra körskolor men vi som kunder köper bara det billigaste paketet. Trafkläraren får aldrig en chans att utbilda sin elev innan dom har kört upp och med nöd och näppe klarat kortet.

Körkortsutbildningen måste bli bättre, och med bättre menar jag mer omfattande och med ett betydligt svårare uppkörningsprov. Detta skall finansieras med pengar som tas in på trafiken i form av trafikförsäkringsskatter och dylikt, då kan pengarna göra någon nytta...
Problemet med trafiken är att politikerna inte vågar göra långsiktiga satsningar, det är en populistisk katastrof att förändra det heliga körkortet och fordonsåkandet. Dom är med all rätt rädda för att stöta sej för då åker dom vid nästa val. Dessutom så kan en långsiktig satsning rivas upp av den nytillkomna regeringen eftersom dom inte heller vågar ta tag i problemet...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag tror knappt att det är något problem alls att folk bar bromsar med den ena eller den andra bromsen. jag tror att det absolut största problemet är att folk bromsar för hårt så att man låser däcken och går omkull. jag kör mycket hoj men jag har nästan alltid bromsat omkull mig eller varit närma att göra det varje gång jag panikbromsar.
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Jag tillhör den skara som fick kortet gratis och jag använder aldrig bakbromsen. Att bromsa med högerhanden sitter i ryggraden för MIG personligen.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag tillhör den skara som fick kortet gratis och jag använder aldrig bakbromsen. Att bromsa med högerhanden sitter i ryggraden för MIG personligen.

För att bromsa riktigt effektivt räcker det dock inte att bara veta att man ska bromsa mest med frambromsen.
 

Nicotin

Guest
Det är väldigt många med nytagna körkort som inte heller har utbildning, man vill ha kortet så fort som möjligt, så billigt som möjligt.
Det är inte körskolorna som är kass på att utbilda, det finns många riktigt duktiga lärare på våra körskolor men vi som kunder köper bara det billigaste paketet. Trafkläraren får aldrig en chans att utbilda sin elev innan dom har kört upp och med nöd och näppe klarat kortet.

Körkortsutbildningen måste bli bättre, och med bättre menar jag mer omfattande och med ett betydligt svårare uppkörningsprov. Detta skall finansieras med pengar som tas in på trafiken i form av trafikförsäkringsskatter och dylikt, då kan pengarna göra någon nytta...
Problemet med trafiken är att politikerna inte vågar göra långsiktiga satsningar, det är en populistisk katastrof att förändra det heliga körkortet och fordonsåkandet. Dom är med all rätt rädda för att stöta sej för då åker dom vid nästa val. Dessutom så kan en långsiktig satsning rivas upp av den nytillkomna regeringen eftersom dom inte heller vågar ta tag i problemet...

word..:tummenupp
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Vi har kört Broms&Kurvkurser och Sporthojskurser 6 gånger på Mittsverigebanan sedan maj förra året. Vi har kört 4 kurser på skellefteå och Lycksele Gocartbanor. Den 1 sept, dvs om en dryg vecka kör vi i Skellefteå och dagen efter i Lycksele igen. Du är hjärtligt välkommen:tummenupp

Låter frestande, men ca +80 mil t.o.r till Skellefteå kan bli mycket på en dag. Något närmare till Lycksele dock, men det känns ändå långt om man vill känna sig pigg och utvilad för att ta till sig tips etc.
Under Hösten/vintern så ska jag försöka kika lite på var, hur och när olika kurser sker, och göra en liten plan för lite turer.
Förhoppningsvis med lite ledighet i ryggsäcken och sällskap, så blir det samtidigt en nyttig "avrostning" med lite touring på samma gång nästa år.

Något jag definitvt ska anmäla mig till är kurvteknik etc
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är väldigt många med nytagna körkort som inte heller har utbildning, man vill ha kortet så fort som möjligt, så billigt som möjligt.
Det är inte körskolorna som är kass på att utbilda, det finns många riktigt duktiga lärare på våra körskolor men vi som kunder köper bara det billigaste paketet. Trafkläraren får aldrig en chans att utbilda sin elev innan dom har kört upp och med nöd och näppe klarat kortet.

Körkortsutbildningen måste bli bättre, och med bättre menar jag mer omfattande och med ett betydligt svårare uppkörningsprov. Detta skall finansieras med pengar som tas in på trafiken i form av trafikförsäkringsskatter och dylikt, då kan pengarna göra någon nytta...
Problemet med trafiken är att politikerna inte vågar göra långsiktiga satsningar, det är en populistisk katastrof att förändra det heliga körkortet och fordonsåkandet. Dom är med all rätt rädda för att stöta sej för då åker dom vid nästa val. Dessutom så kan en långsiktig satsning rivas upp av den nytillkomna regeringen eftersom dom inte heller vågar ta tag i problemet...

Problemet är väl i så fall att det är så förbannat dyrt att ta körkort i det här landet. Vore det billigare att ta lektioner så skulle folk garanterat göra det oxå. Men som det är nu så tar man ju så absolut lite lektioner man bara kan för att inte bli ruinerad, och det gäller väl speciellt unga som kanske studerar och så.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En fundering till i sammanhanget: På en sporthoj på bra asfalt är ju naturligtvis det effektivaste att bromsa med frambromsen, och den tar generellt hela eller nästan hela bromsverkan.
Men redan på min förra hoj (XF650), märkte jag en kraftig förbättring av bromsverkan om jag använde bakbromsen också.
Hur är det med glidare, där du har en filosofi som är nästan tvärt om mot sporthojar; där all vikt _ska_ vara så långt från styret som möjligt av designskäl?
Där måste det väl snarare vara frambromsen som måste användas "kompletterande"? Det måste ju kräva en del extra teknikträning om året för att sitta bra, eller?
Lite ironiskt att det ofta är folk med "lugn" inställning till motorcyklar ("jag kör så långsamt så det händer inte mig"), och "körkort i cornflakespaketet", som väljer just cyklar som i en nödsituation måste vara rena dödstorpeder för att använda kvällstidningssnack...
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
90% av personerna på den här siten anser sig odödliga, anser sig kunna bromsa bättre än ABS-systemet, och anser sig också kunna det i en paniksituation.

Kanske har dessa 90% rätt, jag vet inte. Men jag hör till de 10% som tror att ABS kan bidra stort även för MC när det gäller panikbromsning.

Kan bara hålla med. Jag har abs på min hoj och det är en extra trygghet om jag skulle bromsa fel med bakbromsen. Finns säkert någon Rossi som bromsar bättre utan ABS men för 99.9% av förarna så är ABS bra och skulle även rädda ett flertal liv om nu inte Vägverket ljuger kopiöst.

Samma snack hörde man på 80-talet om bilförare som utklassade abs-systemet. Men vilka bilar har inte abs idag? Ge det 10 år och i stort sett alla hojar kommer ha ABS standard.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag kanske minns fel, men tror det var så här:

När ABS Började komma på motorcyklar (BMW och Yamaha GTS?) var systemen inte särskilt bra.
Tror det var "Bike" som testade.
Som jämförelse hade de tagit dit Peter Sköld (någon som säger emot att han är en av historiens bästa bromsare?) till att bromsa utan ABS.
Med tillrättalagda tester stannade Peter några meter tidigare utan ABS.
Då ritade bägge däcken svarta spår direkt efter bromspunkten.
Peter var impad och förordade ABS över allt utom på bana.
Antagligen skulle de flesta köra fortare (kanske även Peter?) även på bana med ABS, men som jag fattade det så hade han samma inställning som jag - Tävlingar är för förare, inte för material!
Lägg där till att ABS-systemen blivit mycket bättre sedan dess.
Fan vet om det inte skulle vara obligatoriskt på hojar!

Detta skrivet av en som finner all "onödig" (och en del "nödvändig") utrustning på hojjar motbjudande.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag lärde mig från början att bara använda frambromsen. Körskoleläraren lät mig ta hög fart och bara bromsa med bakbromsen och sedan med bara frambromsen. Efter detta fick jag använda bägge och man insåg ju rätt fort att bakbromsen mest är för syns skull.
Ny sitter det i ryggraden att vid en paniksituation så är det frambromsen som gäller. Högerfoten är inte i närheten av pedalen.
Ett gäng kurser med SMC har dessutom fått mig att inse hur jäkla mycket man kan bromsa med frambromsen bara man sitter rätt på hojen.
Senaste kursen bromsade jag så bakhjulet lyfte från ca 220 km/h och inte i närheten av att låsa nått däck, en helt underbara känsla när man känner att man har kontroll.

Summa summarum, körskolerna bör lära ut bättre bromsteknik och ALLA bör/måste gå SMC kurser, för att få köra båge (lite hårt kanske, men jag tror få vet hur mycket man lär sig på dessa kurser).
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Facts and figures

Bara för att föraren är över de 50, behöver inte vederbörande ha fått A-kort på köpet! På 70-talet var 125-klassen stor (största segmentet?) och vi var många som tog körkort först på mc och lite senare för bil.
Hela cornflakesdiskussionen är ganska meningslös så länge man inte särredovisar de som faktiskt skaffat sig formell kompetens på aktuellt fordonsslag.
Och yes; förarprovet såg i huvudsak ut som idag. En halvknepig manöverdel inklusive bromsuppvisning + körning i trafik. Teorin var däremot mycket sämre upplagd med mycket mer formella frågor runt regler men knappast alls några attityd- och tänka-självfrågor.

För den som funderar mycket på effekterna av grund-/körkortsutbildning respektive vidareutbildning, rekommenderas http://www.vagverket.se/filer/27656/2. Motorcykelsäkerhet – en litteraturstudie och meta-analys.pdf
Man kan tycka vad man vill om den utredningen, men körkortsutbildning och -prov är nog den viktigaste biten. Då når man alla och dessutom kan man sålla bort sådana som inte har i trafiken att göra.

För den som åker (minst) lika mycket bil som mc, tror jag också att det skall jäkligt mycket till för att inte stampa högerfoten i pedalen när det blir panik. För det är ofta panik vi talar om i de här sammanhangen! Kunskap och rutin i all ära men det gäller nog att nöta, öva samt ha övningar med "uppdykande mål" för att nå ända fram.
Vore jag på Vv, skulle jag kräva ABS + integralbroms kopplad till forpedalen på alla nya mc från 2009! Och skratta rått åt dem som börjar prata om dålig anpassning för bankörning eftersom trafiksäkerhet smäller lite högre i sammanhanget - anpassning till den grå massan i stället för idealisering, liksom...
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
För en massa år sedan så var det samma diskussion om bilar. Någon som minns? Vart tog den diskussionen vägen? Jo, den upphörde i och med ABS-bromsarnas intåg.

90% av personerna på den här siten anser sig odödliga, anser sig kunna bromsa bättre än ABS-systemet, och anser sig också kunna det i en paniksituation.

Kanske har dessa 90% rätt, jag vet inte. Men jag hör till de 10% som tror att ABS kan bidra stort även för MC när det gäller panikbromsning.
Det känns faktiskt som att det skulle vara viktigare på mc än på bil. I bilen vågar man bromsa hårt även utan ABS, ingen risk att man ramlar omkull bara för att hjulen låser sig. Jag har själv låst framhjulet med motorcykel flera gånger och det är inte trevligt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Problemet är väl i så fall att det är så förbannat dyrt att ta körkort i det här landet. Vore det billigare att ta lektioner så skulle folk garanterat göra det oxå. Men som det är nu så tar man ju så absolut lite lektioner man bara kan för att inte bli ruinerad, och det gäller väl speciellt unga som kanske studerar och så.

Det är precis det som dom extra skattepengarna borde gå till, om man menar allvar med nollvisionen i allafall. Ibland undrar jag om nollvisionen inte avser noll antalet skadade och döda utan noll människor på vägarna...:)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Blev vittne till förra året en "nästan olycka"

En överårig förare med skjuts på en krommoppe fick panikbromsa pga att en bil vid en T - korsning körde ut.. Hände i samhället, 50 väg således.

Han använde enbart bakbromsen, bakhjulet låste sig, och fick ett kast med krommoppen. Med nöd och näppe klarade han att undvika bilen.

Hade han använt frambromsen hade detta ALDRIG hänt.

Så, visst något behövs nog något göras, för dessa "ovana" förare.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
JAG tycker att FÖRNYELSE av KÖRKORT ska ske med max 5års intervaller.
ATT syn och läkarkontroll, anpassad för att fungera i trafiken ska vara EN
förutsättning för att få förnya sina behörigheter.
ATT ett kunskapstest i form av en blankett med frågor SKA fyllas i och bifogas.
Detta test ska fokusera på de senaste årens nya regler och bestämmelser,
men även ha med bedömningsfrågor.
Kan du inte svaren så har du ju möjligheten att ta reda på dom, det enda
kravet ska vara alla rätt!

JAG tycker att man INTE ska se åtgärderna som ett "straff", utan ett förebyggande
av olyckor!
- NOLLTOLERANS, inget flum med "0,nånting" gränser.
- Körkortet ska ALLTID dras in på obestämd tid. Det ska alltid "tas om"!
Och läkarintyg, lämplighetsintyg, ska också förnyas.
- Bilen, mc'n ska "förverkas" av staten och kan säljas på auktion och pengarna
ska gå till tex. Brottsförebyggande åtgärder. Och detta direkt vid första tillfället.

Sen kan man fortsätta med övriga "Orsaker" som tex. Körkortskraven, återkommande
körprov, mm.

Nu orkar jag inget mer för tillfället.....

Men att "peka ut" vissa kategorier fordonsförare som "kassa", och andra som
"experter" leder inget trafiksäkerhetsarbete framåt.

Jag tror vi alla MÅSTE öka vår självinsikt och inse vår egen dödlighet och
tillkortakommanden, det finns ingen som är perfekt.

KentW[/QUOTE]

--------------

Jag vill inte att min hoj ska säljas på aktion för att jag gasade lite extra och var ensam på vägarna. Min hoj ÄR min, finns tillräkligt med klåpare som inte vet vad mitt och ditt är, jobbigt om staten ska ta hojen ifrån en. Med ett sånt kontrollsamhälle lär inte många sporthojar stanna för blåljus. Visst ska man ta sitt straff men det får finnas gränser där med. Kanske menade du bara det som är alkoholrelaterat och i så fall kan jag bara hålla med dig. Vettiga synpunkter i övrigt.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Här har du en "Cornflakesförare".......körkortet för tung mc kom i "paketet"
redan 1968, kortet för lätt mc "tog" jag 1966.

Det som du påstår i ditt inlägg är precis samma sak som media, VV, och
allmänheten när dom "buntar ihop" oss som "Motorcycklister" och likn.

KentW

Förstog du vad jag menade?

Du skriver själv att du faktiskt gjorde att val och tog lätt kort.

De jag kallar "cornflakesförare" är de som fått kortet på köpet men aldrig kört hoj tidigare. de köper en hoj på gamla dar och tror i sin enfald att bara för att de har 100 000 mil bakom ratten, så är de skitduktiga på att höra hoj.

Det är viss skillnad på personer som faktiskt har kört hoj i XX antal år och ovanstående individer.

Att man har gått på körskola blir man heller inte proffs av. Men de har förhoppningsvis fått några bra tips med sig om hur man ska bromsa, bland annat.

Ett körkort är inget bevis på att man är bra på att köra, det är ett bevis på att man är får köra i trafiken själv.

Jag tror vi alla MÅSTE öka vår självinsikt och inse vår egen dödlighet och
tillkortakommanden, det finns ingen som är perfekt.
KentW
Där är du inte ensam, det är också lite av vad jag försöker säga, har man inte kört hoj på över 30 år så borde man inse det och ta några lektioner för sin egen skull. Det är inte som att köra bil.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Förstog du vad jag menade?

Du skriver själv att du faktiskt gjorde att val och tog lätt kort.

De jag kallar "cornflakesförare" är de som fått kortet på köpet men aldrig kört hoj tidigare. de köper en hoj på gamla dar och tror i sin enfald att bara för att de har 100 000 mil bakom ratten, så är de skitduktiga på att höra hoj.

Det är viss skillnad på personer som faktiskt har kört hoj i XX antal år och ovanstående individer.

Att man har gått på körskola blir man heller inte proffs av. Men de har förhoppningsvis fått några bra tips med sig om hur man ska bromsa, bland annat.

Ett körkort är inget bevis på att man är bra på att köra, det är ett bevis på att man är får köra i trafiken själv.

Där är du inte ensam, det är också lite av vad jag försöker säga, har man inte kört hoj på över 30 år så borde man inse det och ta några lektioner för sin egen skull. Det är inte som att köra bil.


Jodå jag förstod vad du menade........reagerade bara på att de FLESTA som
skriver tycks tro att bara för att man "tagit" sitt mc-kort är man automatiskt
en perfekt förare.

I Vägtrafikförordningen defineras faktiskt ett körkort som en behörighet att
"Öva på egen hand", vilket man poängterade med kraft när jag tog körkort,
och som du också skriver.

På alla körskolor är man inte heller helt perfekt på att utbilda för mc-kort.
Har ett nära exempel på en 27-åring som tog mc-kort på våren, och senare
skulle ta licens, hans mc blev underkänd vid "besiktningen" på kursen därför
att hans bromsbelägg bak var helt slut!
"Konstigt, jag bytte ju i vintras".. var hans kommentar.
Sen.....
"Jag fick lära mig att 'Handbromsen' ska man bara använda när man står tex.
vid ett trafikljus".....

Jag tror att ALLA inblandade måste skärpa till sig VV,VTI, körskolor..osv.

Och VI får ta hand om inte bara oss själva, utan även alla andra som inte
följer "reglerna" i trafiken. Tex. Placering på vägen, blinkers, uppmärksamhet..osv.
för det går ju mest ont för oss.

Kör försiktigt...!

KentW
 

sandstream

Guest
Inte så konstigt att 50-plussarna använde bakbromsen, de sitter ju nästan som i en bil på sina kråmpråmar.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag har lärt mig den hårda vägen med bromsteknik. Min första bandag förra året med ett nyligen införskaffat mc-kort slutade i lecakulorna efter att ha använt bakbromsen lite för mycket. Efter det använder jag den knappt aldrig. Allt eftersom min teknik har utvecklats (Kieth Code, Andy Ibott, SMC-kurser och 2000 mil) har jag trott att jag trots allt klarar av det mesta. Ack såå fel jag hade. Häromdagen överraskades jag totalt av en vänstersvängade bilist(Han hade missat vad väjningsplikt betyder) Tyvärr slog jag på frambromsen alldeled för hårt samtidigt som jag försökte väja och därför dansade i backen. Med ABS hade jag troligtvis undvikit omkullkörningen (vet ej om det hade hjälpt att undvika olyckan). Vid paniksituationer (vet att man skall undvika att hamna idem) är det svårt att undvika att reptilhjärnan tar över, därför bör enligt mitt tycke ABS vara ett bra tillskott till mc´n(har dock aldrig testat någon mc med det).
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top