Jag har lite bakgrundsfakta om det här med felaktiga datum på körkortet.
Jag var själv av med körtet två månader under 2002. När jag väl fick tillbaka det och pratade med försäkringsbolget i ett nyköpsärende så gratulerade kundtjänsten mig till det nya körkortet. Samma sak hade då hänt mig, mitt gamla datum, dvs. 1995-04 var putsväck och ersatt av 2002-12.
Fly förbannad ringde jag då till Vägverket och det visade sig då att detta var ett eget påhitt som stred mot något EU-beslut. Därför har Vägverket tvingats ändra tillbaka sina rutiner att det är ursprungsdatum som ska skrivas på körkortet. Jag beställde då omedelbart ett nytt körkort för jag ville ha korrekt datum.
Nåväl..
Nu är det så att försäkringsbolagen har olika tolkning på det här.
IF har en helt vriden sådan :kocko För har du varit av med ditt körkort är det samma sak som att förlora alla skadefria år, du klassas därmed som oansvarig förare för en sketen fortkörning.
Datumet för körkortingripandet är det som styr över premien, inte ursprungsdatumet när körkortet varit återkallat.
Trygg-Hansa däremot har en något mera sund inställning till detta. Om jag skulle göra en prisförfrågan på nätet så får jag en fel premie beroende på detta datum. Ringer jag till kundtjänst så justerar dom premien och bryr sig inte om att jag har varit av med körkortet (över 3 år sen).
Hur övriga bolag gör sin bedömning vet jag inte. Men vad som är viktigt att förstå att detta är en gråzon helt utan reglering, försäkringsbolagen gör precis hur dom vill.
// TNT