Fel datum på körkortet?

thunderace_1000

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Lurch skrev:
Klicka:

https://secure1.ore.vv.se/korkort/grundhandling_1.asp

Kostar 150 kr. När jag skulle prova så funkade det dock inte, men det är bara att ringa kundtjänst när de har öppet. Som kuriosa kan jag nämna att om man beställer ett nytt kk så kommer de korrekta uppgifterna att stå på detta, inte de eventuellt felaktiga som du fått om du varit utan kk för tex fortkörning.
.

Så då får man hoppas på att man får tillbaka sina "förlorade" år på kortet då... Blir spännanade.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fick mitt försäkringsbrev för nästa år (2005-07-01 - 2006-06-30) så jag ringde T-H och påpekade felet med datumet på mitt körkort. De kollade i systemet (jag blir något irriterad på att de faktiskt har de korrekta uppgifterna men ändå använder fel) och korrigerade det hela. Nu gjorde det bara 200 kr på premien eftersom de har en viss premie för personer som har haft kortet 6-9 år. Nästa förfallodatum kommer premien dock att sänkas avsevärt, handläggaren kunde dock inte säga hur mycket (olycksstatistik förändras bla bla bla).

Jag har haft mitt kk i 10 år 2005-09-26 så då kommer jag troligen att "sälja" hojen och köpa tillbaka den för att få den nya premien. Det borde väl funka?

.

thunderace_1000

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
Kawasaki ZX9R -98
Jepp, då har man det nya kortet nu då och visst har jag fått tilbaka mina förlorade år... :) Känns skönt.

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
mc
Lurch skrev:
Har du fel datum på ditt körkort för att du har varit utan det, pga tex fortkörning? Det har jag, vilket innebär att försäkringsbolagen väljer det datum då jag fick tillbaka körkortet. Jag tog mitt mc-kort 1995-09-26 men var utan körkortet 1999-07-09 - 1999-11-09. Trygg Hansa räknar märkligt nog med ett datum nån gång 1998, kommer inte ihåg vilket. IF räknade med 1999-11-09 så de hade i alla fall lite koll.
.

Det skulle du ha tänkt på före du körde för fort, visst var det 31km/h på 30väg :gnissla

//ERAxxxx

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
kawa69 skrev:
Det skulle du ha tänkt på före du körde för fort, visst var det 31km/h på 30väg :gnissla

//ERAxxxx

Det svepte in en dumfront över Södra Gävle just då så jag kunde inte hjälpa det. :va

(106 km/h på Kungsgatan...)

thunderace_1000 skrev:
Jepp, då har man det nya kortet nu då och visst har jag fått tilbaka mina förlorade år... :) Känns skönt.

Grattis!

.

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
T.N.T skrev:
Jag har lite bakgrundsfakta om det här med felaktiga datum på körkortet.

Jag var själv av med körtet två månader under 2002. När jag väl fick tillbaka det och pratade med försäkringsbolget i ett nyköpsärende så gratulerade kundtjänsten mig till det nya körkortet. Samma sak hade då hänt mig, mitt gamla datum, dvs. 1995-04 var putsväck och ersatt av 2002-12.

Fly förbannad ringde jag då till Vägverket och det visade sig då att detta var ett eget påhitt som stred mot något EU-beslut. Därför har Vägverket tvingats ändra tillbaka sina rutiner att det är ursprungsdatum som ska skrivas på körkortet. Jag beställde då omedelbart ett nytt körkort för jag ville ha korrekt datum.

Nåväl..

Nu är det så att försäkringsbolagen har olika tolkning på det här. IF :7peta har en helt vriden sådan :kocko För har du varit av med ditt körkort är det samma sak som att förlora alla skadefria år, du klassas därmed som oansvarig förare för en sketen fortkörning. Datumet för körkortingripandet är det som styr över premien, inte ursprungsdatumet när körkortet varit återkallat.

Trygg-Hansa däremot har en något mera sund inställning till detta. Om jag skulle göra en prisförfrågan på nätet så får jag en fel premie beroende på detta datum. Ringer jag till kundtjänst så justerar dom premien och bryr sig inte om att jag har varit av med körkortet (över 3 år sen).

Hur övriga bolag gör sin bedömning vet jag inte. Men vad som är viktigt att förstå att detta är en gråzon helt utan reglering, försäkringsbolagen gör precis hur dom vill.

// TNT

fan va bra! ringde precis vv för att få rätt datum på mitt kort, det var inga problem :)

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Rätt båge
platniklas skrev:
Du ringer och säger att du har tappat bort kortet.
När det nya kommer så klipper du sönder det gamla.

Mvh Nicklas.

Edit: Långsam som vanligt.

Man spar väl det gamla kortet, det kan vara bra att ha......

Tänk bara på att inte köra ett fordon vars ägare saknar körkort för det står i Polisens dator. Att visa upp det gamla kortet vid eventuell rutinkontroll går dock ofta bra.

Om man nu skulle bli av med det nya förstås....

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Hur man än vänder arslet så sitter det bak...

Jag "sålde" och "köpte tillbaka" hojen nu i veckan för att kunna ställa av den och eventuellt byta bolag. Mitt förfallodatum är normalt sett 1/7. Som jag skrev ovan så trodde jag att jag skulle få en bättre premie hos TH nu eftersom jag hamnade på rätt sida av gränsen "haft kk 10 år".

Men icke. TH skapar ingen ny försäkring utan väcker den gamla så jag får vackert vänta på min billigare premie till nästa år. Trodde TH ja!

Jag byter till Tennant och får en premie på 7300 kr/år hel/hel med 1500 kr i stöldsjälvrisk och ok för bankörning!

Bite Me Trygg Hansa...

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Lurch skrev:
Hur man än vänder arslet så sitter det bak...

Jag "sålde" och "köpte tillbaka" hojen nu i veckan för att kunna ställa av den och eventuellt byta bolag. Mitt förfallodatum är normalt sett 1/7. Som jag skrev ovan så trodde jag att jag skulle få en bättre premie hos TH nu eftersom jag hamnade på rätt sida av gränsen "haft kk 10 år".

Men icke. TH skapar ingen ny försäkring utan väcker den gamla så jag får vackert vänta på min billigare premie till nästa år. Trodde TH ja!

Jag byter till Tennant och får en premie på 7300 kr/år hel/hel med 1500 kr i stöldsjälvrisk och ok för bankörning!

Bite Me Trygg Hansa...
haha! Well done! TH.. u have been ägd!

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
fan va bra! ringde precis vv för att få rätt datum på mitt kort, det var inga problem :)

Kände att jag behöver lyfta detta igen.

Efter att flera försäkringsbolag fortfarande kört med fel datum ringde jag och kollade. Enligt försäkringsbolagen själva kollades detta upp online direkt mot VV. Så jag har alltså fått nytt körkort med rätt utfärdande datum från VV men deras system lämnar fortfarande ifrån sig fel uppgifter!

:mad:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...