Fel forum, men bagageluckeproblem

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Jag vet att man bara diskuterar hojjar här, men jag har försökt att hitta ett wv-forum men inte lyckats.
Jag har en vw passat -01:a. Skulle öppna bagageluckan en dag och det gick helt plötsligt inte. Det sitter som sagt en elmotor som öppnar hela luckan, men när jag trycker så låter motorn men bagageluckan sitter bom-fast.
Jag har bl.a. dragit ur minuspolen för att försöka nollställa skiten, men utan framgång. Är det någon som har en idé hur jag ska kunna få upp luckan.

Mycket tacksam för svar...

Fäll ner baksätet. Sedan kryper du in i bagageutrymmet. På luckans insida brukar det finnas någon slags nödöppnare. Vet inte exakt hur det ser ut på en Passat -01, men det kan vara så att det mitt för låset på insidan av luckan sitter en plastgrej (på Golf V så är den rund, med en diameter på 4-5cm och har en symbol av en öppen baklucka) man kan pilla bort och spärren sitter bakom den.

Det är inte så att bagageluckan går att låsa med nyckel från utsidan och någon har råkat göra det? (Det kan man göra på en Audi A4 av samma årsmodell och då går inte luckan på centrallåset.)

Denna tråd hade passat bättre i OT-delen av forumet.:pannkyss

Jag har varit inne och försökt att hitta en "öppnare" men jag kan inte hitta någon. Jag funderar på om jag måste riva ner inredningen för att hitta någon öppnare. Det finns mycket riktigt ett nyckelhål i luckan men jag har testat alla tre lägena och på ett läge så låter inte motorn, då ska den vara stängd. Men som sagt när jag försöker få upp luckan och jag trycker på knappen så hör man att motorn jobbar, så jag tror inte att motorn e kass, utan att det kan vara något fäste som har lossnat mellan motorn och låset.

Men det borde finnas en nödöppnare någon stans eller??

(Fel forum)

Varför bryr du dig.
Ge fan i o skriv istället om du inte har nåt vettigt att skriva:mad:
Om du hade läst överskriften så står det "fel forum".

Sorry glömde skriva "fel forum" innan jag postade min elaka post!

Om du hyser aggs mot mig persnligen så går det bra med pm!

Men nu vet vi, hittar man inget bra forum på Internet där man kan ställa sina frågor så gör man det på SH men med överskriften FEL FORUM!

Då äre lungt!:tummenupp

Last edited:
Jag har varit inne och försökt att hitta en "öppnare" men jag kan inte hitta någon. Jag funderar på om jag måste riva ner inredningen för att hitta någon öppnare. Det finns mycket riktigt ett nyckelhål i luckan men jag har testat alla tre lägena och på ett läge så låter inte motorn, då ska den vara stängd. Men som sagt när jag försöker få upp luckan och jag trycker på knappen så hör man att motorn jobbar, så jag tror inte att motorn e kass, utan att det kan vara något fäste som har lossnat mellan motorn och låset.

Men det borde finnas en nödöppnare någon stans eller??
Kombi eller sedan?

Hur som helst kan det nog vara svårt att riva en massa inredning om man inte kan öppna luckan.

Jag var just ute och slängde ett extra getöga på Golfen. Där sitter luckan för nödöppnaren ca 6-7cm från underkant på innerdelen av bagageluckan. När man öppnat den så sitter det en del sladdar för kontakten i låset etc där. Sedan innanför det sitter själva öppnaren, man når den lätt med fingret och den ska pressas (ganska lätt) åt ena sidan.

Det kan inte vara så att luckan är grinig bara på grund av att det är vinter och kallt? Ibland kan en bildörr eller bagagelucka frysa fast så jävligt att man tror att den gått i baklås.

Den har varit kinkig i en vecka nu och det har varit plusgrader, men jag funderar på det kan vara en skyddslucka på luckan (sitter bara med två skruv), där kanske man kan hitta en öppnare. Skyddsluckan är lång och täcker nästan hela innerdelan av bagageluckan. Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas en nödöppnare.

Tycker det är konstigt, motorn låter och jobbar som den brukar men inget händer. Då borde det vara något fäste som har lossat mellan motorn och låset.
Det är en sedán btw.

Last edited:
Den har varit kinkig i en vecka nu och det har varit plusgrader, men jag funderar på att pilla ner en skyddslucka på luckan (sitter bara med två skruv), där kanske man kan hitta en öppnare. Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas en nödöppnare.

Tycker det är konstigt, motorn låter och jobbar som den brukar men inget händer. Då borde det vara något fäste som har lossat mellan motorn och låset.
Det är en sedán btw.
Så här ser det ut i Golfen. Den suddiga, inringade, saken är nödöppnarspaken.

Är luckan helt slät på den plats som jag beskriver att det sitter på Golfen?

Har du tittat om det står något i handboken? Det brukar inte stå mycket vettigt i dem i dagsläget, men en sån här sak kan finnas med. Om det finns (vilket jag tycker att det borde göra, annars är man ju ganska rökt när det blir något fel).

Bifogat

• luckbild.jpg
    luckbild.jpg
    102.2 KB · Visningar: 1,840
Så här ser det ut i Golfen. Den suddiga, inringade, saken är nödöppnarspaken.

Är luckan helt slät på den plats som jag beskriver att det sitter på Golfen?

Har du tittat om det står något i handboken? Det brukar inte stå mycket vettigt i dem i dagsläget, men en sån här sak kan finnas med. Om det finns (vilket jag tycker att det borde göra, annars är man ju ganska rökt när det blir något fel).

Okey, tackar för hjälpen, det va snällt. Ska ut o titta efter sedan när jag har sluta kneget. Som sagt så borde det finnas en nödöppnare annars är det som sagt inte ballt när det pajjar

på min golf kombi 98 så fick jag riva inredningen!det var en liten sprint som hade hoppat loss!så att en liten "flärp/plåtbläck"inte kunde trycka upp låsmekaninsmen!bara att sätta till baka sprinten och bläcket så funkde det igen!

Last edited:
Äh..

Se det som en möjlighet.
Se den som mer stöldsäker.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning