fel? Husaberg

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM690SM
Var ute i fredags och idag och körde lite, totalt 30 mil. Har gått kanon bra verkligen! Men idag precis innan jag skulle åka hemmåt, så har det börjat ticka och "vina" (swicha) från motor, plus att den inte går på tomgång längre. Den blev svagare och svagare på varje växel på vägen hem. Var tvunbgen att hålla konstaant varv hela tiden!, så nu står den bara här. Är det nån som har någon aning?

/Jacko

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Var ute i fredags och idag och körde lite, totalt 30 mil. Har gått kanon bra verkligen! Men idag precis innan jag skulle åka hemmåt, så har det börjat ticka och "vina" (swicha) från motor, plus att den inte går på tomgång längre. Den blev svagare och svagare på varje växel på vägen hem. Var tvunbgen att hålla konstaant varv hela tiden!, så nu står den bara här. Är det nån som har någon aning?

/Jacko

kolla om ventilerna är rätt justerade

/M

Solid snake

Guest
Som sagt, kolla ventilerna.

Vinande ljud låter som lagerras.

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
husaberg 450 -07
hmm tycker det låter som lagerras, sätter mina pengar på att det är vevlagren som gett upp

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM690SM
hmm tycker det låter som lagerras, sätter mina pengar på att det är vevlagren som gett upp

Dyrt att byta eller?
Är det vinande ljudet som du menar lagerras? livskvaliteten på vevlagren?

Som sagt, kolla ventilerna.

Vinande ljud låter som lagerras.

Är du 100 på detta eller spekulerar du?

Jag är inte så superhajj, men efter vad man läst, borde det inte kunna vara kolven eller ringarna?

Nej, kolven är det inte...

Last edited:

Solid snake

Guest
Är du 100 på detta eller spekulerar du?

Nej för jag har inte hört din motor själv, inte skitlätt att ställa diagnos på internet.

Men jag slänger mina pengar på att det vinande ljudet är vevlager eller något i den stilen, och det tickande är förmodligen ventilerna.

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM690SM
Nej för jag har inte hört din motor själv, inte skitlätt att ställa diagnos på internet.

Men jag slänger mina pengar på att det vinande ljudet är vevlager eller något i den stilen, och det tickande är förmodligen ventilerna.

Okej, vevlager är det svårt att byta eller`?

husqvarnan

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
husaberg 450 -07
näe svårt är det inte om man vet hur man ska göra och har grejer ! allt handlar ju om att ha rätt verktyg

har du hållt på och bytt lager och liknande tidigare är det en barnlek !

nelson

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
crf 450

/Jacko

Exakt som min när en ventilfjäder gick av! Lyft ventilkåpan o kolla!Fick gasa som satan för den skulle gå! Kolla det du!

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM690SM
Exakt som min när en ventilfjäder gick av! Lyft ventilkåpan o kolla!Fick gasa som satan för den skulle gå! Kolla det du!

Okej, tack för tipset?
Är det farligt att köra om den är paj? Ser jag om fjädrarna är paj?

hmm.. det här tipset hade jag hoppats på om jag varit du. betydligt enklare än att byta ett kass lager inne i motorn.

Är det svårt att byta? Några moment dragningar?

Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125

Mmmm........ det blir så. Tur har en del också. :)

Man bör vara observant på om något nytt händer med motorn. Ett nytt ljud tex, det kan bli så förbannat dyrt om man inte stänger av i tid.

Stäng av direkt är bättre. finns många här på SH som kan (tyvärr) intyga det.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati