Fel med fiddyn, hjälp

beasten

horse
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
den värsta
Går på tomgång - dör vid gas

Tjena, det var varit fel på min fiddy rätt länge men idag fick jag igång den. Men fortfarade är så dör den när man gasar till när den står på tomgång. Jag har testat alla lägen med luftskruven men med samma resultat och den drar ingen tjuvluft. Den verkar som att den inte får någon bensin när man gasar. Vad kan jag kolla upp?

mvh

Last edited:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
större eller mindre? kan man inte göra något med nålen då?

Kan också bero på skit i förgasaren, det fenomenet har jag också varit ute för ett par gånger. riv hela förgasaren o blås igenom överallt...:tummenupp

beasten

horse
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
den värsta
Kan också bero på skit i förgasaren, det fenomenet har jag också varit ute för ett par gånger. riv hela förgasaren o blås igenom överallt...:tummenupp

Det har jag redan gjort. det verkar inte vara något med förgasaren. något med tändningen att göra kanske?

beasten

horse
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
den värsta
Men den går alltså på tomgång så länge du inte rör gasen eller?

Det är lite olika, men efter att man kickat ett tag så går den på tomgången tills man gasar. Den kan också bara dö av när den står på tomgång. Jag kan även tilllägga att det måste vara höga varv på tomgången för att den ska gå.

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Det är lite olika, men efter att man kickat ett tag så går den på tomgången tills man gasar. Den kan också bara dö av när den står på tomgång. Jag kan även tilllägga att det måste vara höga varv på tomgången för att den ska gå.

Min gissning är att till 99% så beror detta på bränsletillförseln...kolla så inte slangen ligger i kläm någonstans eller så att det verkligen kommer bränsle genom bränslekranen. Jag tror ändå att det är skit i nåt av munstyckena i förgasaren, inte säkert man får ut det genom att bara blåsa heller, kan sitta fast mer än så. Skruva bort alla munstycken o håll dom mot ljuset så du kan se om där sitter nåt.
Sist jag hade detta strulet var på ungarnas fyrhjuling, det var exakt så som du beskriver. Där sitter tre munstycken i den förgasaren o i ett av dom små var där lite skit, svårt att se först dock. När jag fick bort det så gick den perfekt på en gång.

beasten

horse
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
den värsta
Min gissning är att till 99% så beror detta på bränsletillförseln...kolla så inte slangen ligger i kläm någonstans eller så att det verkligen kommer bränsle genom bränslekranen. Jag tror ändå att det är skit i nåt av munstyckena i förgasaren, inte säkert man får ut det genom att bara blåsa heller, kan sitta fast mer än så. Skruva bort alla munstycken o håll dom mot ljuset så du kan se om där sitter nåt.
Sist jag hade detta strulet var på ungarnas fyrhjuling, det var exakt så som du beskriver. Där sitter tre munstycken i den förgasaren o i ett av dom små var där lite skit, svårt att se först dock. När jag fick bort det så gick den perfekt på en gång.

Ok, då blir det total genomgång av förgasaren imorrn då. tack så hemskt mycket för hjälpen!

husa85

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
husa 650, Yamaha yz 250f ,TWS 125 och KTM excf 250 2007
Vad har du för hoj? kanske är någon ventil som har gått av eller att dom står helt fel, det gör ganska mycket. På min husa650 gick en ventil av då la den av när man gasade...prova ställ dom med bladmått på 0.7 bådde avgas och insug! kanske gör susen :)

beasten

horse
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
den värsta
Vad har du för hoj? kanske är någon ventil som har gått av eller att dom står helt fel, det gör ganska mycket. På min husa650 gick en ventil av då la den av när man gasade...prova ställ dom med bladmått på 0.7 bådde avgas och insug! kanske gör susen :)

Har också tänkt på det men vet ej hur man ställer dom, har bladmått och allt men men:gnissla
Lämnar nog in den snart.

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Om den startar så är de inge fel på tändningen.... jag tycker att det låter som att den får för lite luft, om den fick för lite bränsle så hade den inte startat/gått en kortare stund...:) :)

Fegge_rd

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Yamaha MT07-14 och Zero FX-18
Har också tänkt på det men vet ej hur man ställer dom, har bladmått och allt men men:gnissla
Lämnar nog in den snart.

Bli medlem på fiddy.se så finns det en guide som jag har gjort som visar
hur man justerar ventilerna.
Ventilspelet ska vara 0,05mm både på in och ut och motorn ska var kall vid justeringen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept