fel olja!!

davvep

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sunne
Hoj
ingen hoj just nu!
hej!
har haft fel olja i hojen! en semisyntetisk bilolja från mobil1!!
har kört kanske 15 mil med oljan.
vad ska jag köra? behövs det renas nått innan jag häller i en mc olja?
sista frågan: vad ska jag ha för olja? det är en kawa zxr750- 93!!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
börja med att tömma. förhoppningsiv har inget skadats. Byt olja till rätt sort och kör motorn varm. Ta dig en liten tur på nån minut bara så motorn hinner få upp värmen. Sen medans den är varm så tappar du ur oljan och då får du förhoppningsiv med dig det mesta av den gamla felaktiga oljan. Du kanske måste göra såhär fler ggr för att vara helt säker på att den är borta men 1ggn borde kännas ok? sen i med rätt olja igen när du tappat ur fast denna ggn tömmer du inte.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kör vidare med den där semisyntetiska oljan och byt till en JASO-olja när det är dags för nästa oljebyte.
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
andersbrink skrev:
Kör vidare med den där semisyntetiska oljan och byt till en JASO-olja när det är dags för nästa oljebyte.

Fungerar biloljan med våtkoppling??
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Pelvan skrev:
Fungerar biloljan med våtkoppling??

Slirar det inte så fungerar det. Är nog inte svårare än så. I instruktionsböckerna till många äldre hojar nämns inget annat än vanlig motorolja.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Precis som Anders säger.
Fö finns det inget i en bil-motorolja som är skadligt för en vanlig MC-motor UTOM när det gäller våtlamell.

För tre år sedan körde jag på Mobil1 "bilolja" och hade inga problem med det, det visade sej att den oljan uppfyllde JASO klassningen trots att det inte stod på förpackningen (samma oljor alltså, olika förpackningar), men det är bara oljeproducenten som vet hur det egentligen förhåller sej.

Nu går ju utveckligen framåt mot ännu mer friktionssänkande egenskaper och därför skall man i dagens läge enbart köra våtlamell med JASO-godkännd olja.

Kör med rätt olja, märker du att kopplingen vill börja slira, kör försiktigare och byt olja igen så borde det gå bra.
 

davvep

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sunne
Hoj
ingen hoj just nu!
tack för svaren... ska byta olja genom att bara låta den andra rinna ur och sedan hälla i rätt olja, det räcker alltså?
 

Dr.Bike

Guest
Lyssna på Dea och Ozzian. De har rätt.
Pelvan! Du borde veta bättre vid det här laget!! :p
Anders har delvis rätt, så länge det gäller en ÄLDRE / lägre klassad bilolja, annars hade jag inte åkt vidare.
De två senaste API klasserna på bilolja är de som innehåller MEST med de för kopplingen så förhatliga antifriktions additiven.
Men... även VISSA äldre biloljor har dessa tillsatser.

Så MITT råd: undvik biloljor ö.h.t så slipper man fundera.

Så drastisk som Philsson är och föreslår behöver du INTE vara.

Och det Dea säger är i princip samma som Anders, men:
Ska man verkligen VETA (och inte chansa) så gäller det jag sa. D.v.s: OM modern bilolja av "antifriktionstyp" används; byt direkt. Annars marineras lamellerna i dessa additiver.
För beroende på körstil så kan vissa kanske t.o.m hälla i värsta/senaste biloljan tillsammans med kräkmedel typ slick 50... och märker det inte ändå!
Kör man som en kärring så lär man inte märka om kopplingen KUNDE ha slirat ifall man andades på gasen...
Tyvärr är det såna runar som ofta säger: JAG körde på bilolja utan probs (underförstått: det går nog bra för DIG oxå) Vilket ju kanske inte är sant...

Summa summarum: Dea och Ozzian har rätt.
Men: Gör som Anders sa!!!
:lol Elementärt!
 
Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top