Lyssna på Dea och Ozzian. De har rätt.
Pelvan! Du borde veta bättre vid det här laget!!
Anders har delvis rätt, så länge det gäller en ÄLDRE / lägre klassad bilolja, annars hade jag inte åkt vidare.
De två senaste API klasserna på bilolja är de som innehåller MEST med de för kopplingen så förhatliga antifriktions additiven.
Men... även VISSA äldre biloljor har dessa tillsatser.
Så MITT råd: undvik biloljor ö.h.t så slipper man fundera.
Så drastisk som Philsson är och föreslår behöver du INTE vara.
Och det Dea säger är i princip samma som Anders, men:
Ska man verkligen VETA (och inte chansa) så gäller det jag sa. D.v.s: OM modern bilolja av "antifriktionstyp" används; byt direkt. Annars marineras lamellerna i dessa additiver.
För beroende på körstil så kan vissa kanske t.o.m hälla i värsta/senaste biloljan tillsammans med kräkmedel typ slick 50... och märker det inte ändå!
Kör man som en kärring så lär man inte märka om kopplingen KUNDE ha slirat ifall man andades på gasen...
Tyvärr är det såna runar som ofta säger: JAG körde på bilolja utan probs (underförstått: det går nog bra för DIG oxå) Vilket ju kanske inte är sant...
Summa summarum: Dea och Ozzian har rätt.
Men:
Gör som Anders sa!!!
Elementärt!