Det där var lite lurigt. Förre ägaren hade gjort service vid 2800 och det fanns det kvitto på. Med andra ord kan vi utgå ifrån att vägmätaren stod på 2800 då. Sen körde han lite till och när du köpte hojen så stod det 2900 på mätaren.
Nu har du kört ca 200 mil och den har fortfarande inte gått över 3000. Underligt.
Att det skulle bero på att förre ägaren skruvat mätaren är omöjligt i det fallet. Då skulle den inte stått på 2900 när du köpte den. Det är snarare något som gör att vägmätaren inte går.
De alternativ som finns är då.
1. vajern/signalkabeln upp till hastighetsmätaren glappar. Detta skulle du märka om hastighetsmätaren halva tiden visar 0 när du är ute och kör så det utgår jag ifrån att du skulle upptäckt.
2. Impulsen går inte över från ingången i mätarhuset till själva vägmätaren. Detta resulterar i att vägmätaren inte går eller bara går ibland och det märker man ju inte innan man reflekterar över att man kört långt utan att den rört sig så mycket som den borde.
En kompis bil är sådan. Den tickar lite ibland men långt ifrån alltid så han har ingen aning om hur långt den egentligen gått men hastighetsmätaren i övrigt beter sig precis som den ska.
3. Du har i själva verket inte kört ca 200 mil så vägmätaren visar helt rätt. Bästa sättet att kolla upp det är att köra en känd sträcka och kontrollera att vägmätaren rör sig så mycket som den ska.
england visar MPH, likaså staterna (bl.a.).
däremot så räknar japanerna KM fast dom kör med vänstertrafik (om jag nu inte minns fel..?)
England håller på och går över till det metriska systemet så numera använder dom båda varianterna om jag inte missminner mig. Man handlar bensin i liter osv. Dock har ju fortfarande alla gamla fordon kvar enbart mph i sina hastighetsmätare.