Fel på antal mil som visas?!

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
google: 1 engelsk mil = 1,609344 kilometer

Förresten, mäts inte hastigheten i england också i km/h, är väl främst staterna som visar mp/h... eller? :va

"Vikt & mått

Historiskt sett har Storbritannien använt det så kallade “Imperial System”, men nya regleringar har inneburit att det metriska systemet införts, med några få undantag - t.ex. så mäts distans och hastighet fortfarande i miles och miles per hour."http://www.visitbritain.se/about-britain/fast-facts/

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R

Förresten, mäts inte hastigheten i england också i km/h, är väl främst staterna som visar mp/h... eller? :va

Miles i england japp....

Fy fan för att köra 60mil på en CBR600 :död

Vad spelar milen för roll på en 12 år gammal cykel om den i övrigt är i bra skick?

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
Yamaha

england visar MPH, likaså staterna (bl.a.).

däremot så räknar japanerna KM fast dom kör med vänstertrafik (om jag nu inte minns fel..?)

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Miles i england japp....

Fy fan för att köra 60mil på en CBR600 :död

Vad spelar milen för roll på en 12 år gammal cykel om den i övrigt är i bra skick?

nej för mig spelar det absolut ingen roll :). den har blivit servad o funkar felfritt förutom ett batteri som jag måste byta ut. så jag bryr mig inte, men man vill ju gärna veta vad felet kan vara ändå.

hehe 60mil blir inte så farligt tycker jag, är fortfarande tillräckligt kär i hojen så det blir nog inga problem.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där var lite lurigt. Förre ägaren hade gjort service vid 2800 och det fanns det kvitto på. Med andra ord kan vi utgå ifrån att vägmätaren stod på 2800 då. Sen körde han lite till och när du köpte hojen så stod det 2900 på mätaren.
Nu har du kört ca 200 mil och den har fortfarande inte gått över 3000. Underligt.
Att det skulle bero på att förre ägaren skruvat mätaren är omöjligt i det fallet. Då skulle den inte stått på 2900 när du köpte den. Det är snarare något som gör att vägmätaren inte går.
De alternativ som finns är då.
1. vajern/signalkabeln upp till hastighetsmätaren glappar. Detta skulle du märka om hastighetsmätaren halva tiden visar 0 när du är ute och kör så det utgår jag ifrån att du skulle upptäckt.
2. Impulsen går inte över från ingången i mätarhuset till själva vägmätaren. Detta resulterar i att vägmätaren inte går eller bara går ibland och det märker man ju inte innan man reflekterar över att man kört långt utan att den rört sig så mycket som den borde.
En kompis bil är sådan. Den tickar lite ibland men långt ifrån alltid så han har ingen aning om hur långt den egentligen gått men hastighetsmätaren i övrigt beter sig precis som den ska.
3. Du har i själva verket inte kört ca 200 mil så vägmätaren visar helt rätt. Bästa sättet att kolla upp det är att köra en känd sträcka och kontrollera att vägmätaren rör sig så mycket som den ska.

england visar MPH, likaså staterna (bl.a.).

däremot så räknar japanerna KM fast dom kör med vänstertrafik (om jag nu inte minns fel..?)

England håller på och går över till det metriska systemet så numera använder dom båda varianterna om jag inte missminner mig. Man handlar bensin i liter osv. Dock har ju fortfarande alla gamla fordon kvar enbart mph i sina hastighetsmätare.

Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
Superduke 990 -09
Det där var lite lurigt. Förre ägaren hade gjort service vid 2800 och det fanns det kvitto på. Med andra ord kan vi utgå ifrån att vägmätaren stod på 2800 då. Sen körde han lite till och när du köpte hojen så stod det 2900 på mätaren.
Nu har du kört ca 200 mil och den har fortfarande inte gått över 3000. Underligt.
Att det skulle bero på att förre ägaren skruvat mätaren är omöjligt i det fallet. Då skulle den inte stått på 2900 när du köpte den. Det är snarare något som gör att vägmätaren inte går.
De alternativ som finns är då.
1. vajern/signalkabeln upp till hastighetsmätaren glappar. Detta skulle du märka om hastighetsmätaren halva tiden visar 0 när du är ute och kör så det utgår jag ifrån att du skulle upptäckt.
2. Impulsen går inte över från ingången i mätarhuset till själva vägmätaren. Detta resulterar i att vägmätaren inte går eller bara går ibland och det märker man ju inte innan man reflekterar över att man kört långt utan att den rört sig så mycket som den borde.
En kompis bil är sådan. Den tickar lite ibland men långt ifrån alltid så han har ingen aning om hur långt den egentligen gått men hastighetsmätaren i övrigt beter sig precis som den ska.
3. Du har i själva verket inte kört ca 200 mil så vägmätaren visar helt rätt. Bästa sättet att kolla upp det är att köra en känd sträcka och kontrollera att vägmätaren rör sig så mycket som den ska.

England håller på och går över till det metriska systemet så numera använder dom båda varianterna om jag inte missminner mig. Man handlar bensin i liter osv. Dock har ju fortfarande alla gamla fordon kvar enbart mph i sina hastighetsmätare.

tack för ditt inlägg, känns lite klarare nu. jag kan ha kört mindre än 200mil. men då jag har både använt den till jobbet ca 2½ mil/ 5mil tur och retur, i över 30 dagar, + kört rätt mycket då man är ledig med så borde det ganska snabbt ha kommit upp i runt 200 om inte lite mer.
men som sagt, jag ska ju åka ner till nyköping imorgon. det var 58-59mil sammanlagt, och jag passerar även sundsvall vid 10mil så jag ska kolla vad den står på innan jag åker och vad det står då jag är framme så får vi se om jag har gjort bort mig eller om den kanske tickar ibland som den gjorde för din kompis.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år