Fel på framskiva Honda cbr600 f -00

Svriders

impendill
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Suzuki sv650 s
Hej alla mc vänner!

Provkörde en honda cbr 600 f idag och till min stora förvåning var det spår i skivorna fram. När man bromsade i höga hastigheter pulserade det mycket och de bromsade mycket ojämt. Spåren i skivorna var så att man kunde trycka in nageln i dem. Ägaren sa att skivorna var bytta för 2 årsedan eftersom besiktningen anmärkte på det. Den ska besiktigas inom en månad och jag misstänker att det är samma problem igen.

Är det någon som kan hjälpa mig, ska jag se mig om efter andra motorcyklar eller hur allvarligt är detta? Vad kan felet bero på. Det fanns mycket kvar på beläggen! Risken kanske finns att om man byter skivor kommer problemet tillbaka?

Tacksam för svar.

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Skivorna är troligtvis sneda. Sinter belägg kan vara hårda mot skivorna. Fast beläggen har material kvar betyder det inte att dom e bra. Styrlagren kan vara bra att kolla upp om de är lösa.
Om förra ägaren inte har noterat detta är det lika bra att söka efter nån annan hoj.

Svriders

impendill
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Suzuki sv650 s
Bromsproblem

Hej och tack för svaret!

Vid senaste besiktningen för 2 årsedan fick han anmärkning på det och skulle ombesiktiga. Därav bytte han skivorna, men att problemet fortfarande kommer tillbaka kan bero på styrlager?

Jag är inte så insatt i detta och undrar helt enkelt hur styrlagrena påverkar skivorna? Jag har kollat runt lite och skivor kostar runt 5000 kr för 2 stycken om jag inte är helt fel ute. Och sedan ska ju beläggen bytas med så en 5500-6000 kr?

Det är synd för hojen i övrigt är mycket fin och inga andra brister kan påpekas. Så en prutmån på 6000 bör väll vara rimligt om jag ska ge mig på den, eller råder du mig att söka efter en annan?

Jättetacksam för svår då jag själv känner mig osäker på detta.

Mvh Kim

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker
Det jag menar med styrlagren är att skivorna KAN vara ok men om styrlagren är lösa pulserar framgafflarna/hjulet så det kan vara svårt att säga vad som orsakar problemet.

Hade själv detta problem på min hoj när den köptes. Köpte den Vintertid. Provkörde ej. Kändes som man hade ABS på hojen när man bromsade kraftigt.Pulserade vid kraftig inbromsning. Bytte ut hjullager o bromsskivor samt nya bromsbelägg. Koniska styrlager lades in. Nya bussningar till framdämparna. Öhlins fjädrar som pricken på i. Efter detta har den funkat perfekt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024