Fel på styrgeometrin

Fimax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
Köln
Efter att ha bytt ut framgaffeln till en USD på min Vmax verkar det ha blivit lite konstigt med styrgemoetrin. När jag svänger i en kurva känns det som om jag måste trycka styret mot styrriktningen. Om jag ligger i en högerkurva måste jag trycka med höger hand mot styret, alltså som om gaffeln vill svänga mer.. (nu har jag ju inte provat att släppt styret i en kurva för att se vad som händer)

Detta känns mest om jag kör långsamt. Om jag ger ordentligt med gas genom kurvan, minskar kraften till nästan noll

Men det ska väl vara tvärtom, att man måste „dra“ styret åt hållet man åker:va

Nu sitter ju gaffeln där den sitter, och den ser cool ut och den ska vara kvar. Det vore roligt att veta varför denna effekt uppkommer, och ännu bättre, vad kan man göra för att minska denna.

Vad händer med större hjul? (18tum isället för 17tum)
Vad händer om jag minskar längden på gaffeln?
Vad händer med längre resp kortare dämpare bak?

Kann det vara ngt annat vajsing?

Tackar för hjälp
 
Nej, hojen beter sig helt riktigt rent fysikaliskt även om den ändrade geometrin förmodligen får den att överstyra (svänga för mycket). Om du vill svänga genom att vrida styret åt det håll du ska måste du åka mycket långsamt. I fart använder man "motstyrning" för att snabbast och enklast få hojen att svänga.

Sväng höger = tryck höger eller nån annan variant att förklara det hela på. Ju hårdare du trycker på höger styrhalva desto mer svänger hojen höger. Om du sedan gasar kommer det att stabilisera hojen och samtidigt göra den mer lättsvängd då vikten förskjuts bakåt. Den vill förmodligen även räta upp sig.

Grundläggande körteknik för tvåhjulingar som det finns många, långa trådar om på detta forum :)

Större hjul = "trögare" att börja sväng
Kortare gaffel = nervösare och mer snabbsvängd
Längre bakdämpare = se "kortare gaffel"
Kortare bakdämpare = sämre komfort
 
Last edited:
Motstyrning används väl bara precis innan man svänger för att få ner hojen, vrida styret vänster för att kippa cykeln åt höger, för att därefter vrida styret tillbaka åt höger?

Nej, hojen beter sig helt riktigt rent fysikaliskt även om den ändrade geometrin förmodligen får den att överstyra (svänga för mycket). Om du vill svänga genom att vrida styret åt det håll du ska måste du åka mycket långsamt. I fart använder man "motstyrning" för att snabbast och enklast få hojen att svänga.

Sväng höger = tryck höger eller nån annan variant att förklara det hela på. Ju hårdare du trycker på höger styrhalva desto mer svänger hojen höger. Om du sedan gasar kommer det att stabilisera hojen och samtidigt göra den mer lättsvängd då vikten förskjuts bakåt. Den vill förmodligen även räta upp sig.

Grundläggande körteknik för tvåhjulingar som det finns många, långa trådar om på detta forum :)

Större hjul = "trögare" att börja sväng
Kortare gaffel = nervösare och mer snabbsvängd
Längre bakdämpare = se "kortare gaffel"
Kortare bakdämpare = sämre komfort
 
Jag kan tänka mig att gaffeln är kortare än orginal?

Fimax: Japp korrekt, du motstyr så att tyngdpukten hamnar på rätt sida om hojen för att sedan "försöka" styra in hojen under tyngdpunkten.
 
Motstyrning används väl bara precis innan man svänger för att få ner hojen, vrida styret vänster för att kippa cykeln åt höger, för att därefter vrida styret tillbaka åt höger?
Jag ska revidera mig lite... :)

Du har ändrat hojens geometri ganska rejält, den är nog ganska mycket mer snabbsvängd nu än vad du är van vid sen tidigare. Kortare, stadigare gaffel och kanske även annat framhjul. Lite närmare en sporthoj än tidigare så det kanske bara är så enkelt att du tar i för mycket när du svänger? Du gör som innan vilket får till följd att du svänger väldigt mycket initialt som du sedan måste reparera?

Det är isf inget fel, du måste bara lära dig hur din "nya" hoj fungerar.
 
Last edited:
Börja med att kolla en skitenkel grej ... har du rätt lufttryck i bakdäcket?
 
OT:
Står att du bor i Köln.
Har du hojen registrerad i Tyskland?
I så fall, hur får du den genom Tüv? Dom brukar vara stenhårda.
Jag har gjort en liknande operation och skulle gärna veta hur du bar dig åt.


/peppe
 
Styrgeometri

En grundkurs i styrgeometri behövs.
Men detta är inte rätta platsen för ett sånt utlägg.

Kolla nån bygghandbok för choppers, typ SFRO handbok

Du har troligen för litet förprång.
 
Motstyrning används väl bara precis innan man svänger för att få ner hojen, vrida styret vänster för att kippa cykeln åt höger, för att därefter vrida styret tillbaka åt höger?

att svänga åt vänster för att tipper ner hojjen åt höger i högersväng är snabbstyrning inte motstyrning

motstyrning är när du ligger å håller imotstyret så den inte svänger mer än va du vill..
 
motstyrning är när du ligger å håller imotstyret så den inte svänger mer än va du vill..
Nej, definitivt inte. Snabbstyrning är att göra en motstyrning, skillnaden ligger bara i hur effektivt, snabbt och bestämt du gör det.

Men vänligen, börja inte diskutera det i den här tråden. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet redan, plus ett antal SMC- & CSS-kurser där vi tar upp saken. För att inte tala om alla böcker.

Fortsätt på ämnet V-Max chassi.
 
Last edited:
Vad skiljer den nya gaffeln i längd?
Har du kvar samma styrkronor? (dvs är gaffelvinkeln den samma?)
Sänker du bågen fram, måste du sänka den bak, och vise versa, om du vill bibehålla samma köregenskaper. Sen kan man ju labba hur man vill ha det. Vi som kör cross/enduro lägger ju en hel del tid på det där

Vad har du för justermöjliheter bak? Och fram, kan du skjuta gaffeln i kronorna något?
 
Nej, definitivt inte. Snabbstyrning är att göra en motstyrning, skillnaden ligger bara i hur effektivt, snabbt och bestämt du gör det.

Men vänligen, börja inte diskutera det i den här tråden. Det finns massor av trådar som behandlar ämnet redan, plus ett antal SMC- & CSS-kurser där vi tar upp saken. För att inte tala om alla böcker.

Fortsätt på ämnet V-Max chassi.
de är just från SMC intruktörerna mitt skrivande kommer ifrån..

snabbstyrning svänga vänster för att lägga ner snabbare åt höger in i en höger sväng.

motstyrning ligga å styra imot i högerkurvan.
 
Last edited:
Om hojen överstyr i låg fart utan gaspådrag är det förmodligen för stort försprång.

Googlade lite på försprång och hittade styrgeometri-gurun och choppergaffelbyggaren Tolles websida.

För stort försprång
Om måttet är över 13 cm känns hojen tung och stadig i höga farter rakt fram, men mycket svår att manövrera. I kurva blir plötsligt cykeln överstyrd och svår att balansera i låg fart. Den känns allmänt tungstyrd och vill falla in i kurvan så man får hämta upp den.
Klippt från websidan : http://www.tolle.se/sidxpage.php?id=825&typ=sida

Hade en liten tendens till samma fenomen på min cbr1000. Känslan försvann helt när jag bytte från orginaldäcken till racedäck. Bak ändrade jag dimension från 190/50 till 190/55. Dvs lite högre bak.

Testa att sänka fram eller höja bak. Som påpekats tidigare så kan det också vara för lågt lufttryck bak.
 
Kolla så att offseten i de nya kronorna är samma. Vidare vill du ha samma avstånd mellan styrhuvud och hjulaxel som förut, såvida du inte ändrat hjuldiameter också. Har du inte möjlighet att mäta så får du väl prova dig fram med olika höjder på gaffeln tills det känns rätt. Höj en centimeter, prova, bättre eller sämre? Sänk två centimeter, prova, bättre eller sämre? Osv. De exakta måtten kanske inte är så kritiska om det känns bra.
 
jag använde samma offset som FZR1000 (det är dessa gafflar jag kör med), vilket är ett mindre offset än vmax:en orginal. Detta eftersom jag VILLE att den skulle bli mer lättstyrd.... Hjulet är mindre (FZR1000). Gaffelkronorna är kröpta för att en viss del kompensera längskillnaden.

Kontentan är väl att totalt sett har den blivit lite FÖR lättstyrd. Ska först testa att pumpa bakdäcket och minska fjäderspänningen i bakdämparna(kan det hjälpa).

Man kan väl oxå minska överstyrnignseffekten med däck med "plattare" profil.
Jag kör med ett par Bridgestone Battlax BT021. Vad för däck finns det med just plattare profil?

Gaffelkronorna (offset:en) kan jag tyvärr inte ändra utan att gräva ett djupt hål i plånboken...
 
Med risk för att strula till det hela lite till men...
Kolla även trycket i framdäcket. För lågt tryck där ger precis det du beskriver. Det är riktigt läskigt.
 
Tryck i däcken kollade:
ökade bak fran 2,5 till 2,9 bar
Fram fran 2,3 till 2,6 bar.

en klar förbättring, men fortfarande inte helt "neutralt".
 
Tryck i däcken kollade:
ökade bak fran 2,5 till 2,9 bar
Fram fran 2,3 till 2,6 bar.

en klar förbättring, men fortfarande inte helt "neutralt".
Om du nu skjuter ner benen så långt det går (så hög som möjligt fram) och sänker bak dvs. miska ride height (om det går) så har du tagit till de grova justeringarna för att öka stabiliteten.
Gör en sak i sänder och kolla resultatet.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top