Fel rotationsriktning på mönstrat bakdäck, hur illa?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Kom hem och såg att däcket som firman monterat satt åt fel håll, är det värt att bråka om att få det ditsatt åt rätt håll? Som jag förstått det är rotationsriktningen vald pga. vattnets flöde ut från däcket. Hur stor roll tror ni det spelar med ett sådant här mönster? http://www.mawonline.com/photos/pirelli_mt60_tire_rr.gif

Kommer förmodligen köra i regn och då är det ju inte så kul med bakhjulssläpp bara sådär kanske.
Grejen är den att det satt monterat åt fel när jag köpte fälgen så de trodde väl att det var åt fel håll som var the shit.
 

MaZk

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Solberga
Hoj
FZ6S
Hela däcket är konstruerat för att rotera åt ett visst håll, så det är av yttersta vikt. Be verkstaden att åtgärda felmontaget.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Felmonterat i vilket fall, o det kan man ju inte tollerera


Tanken är att v-mönstret ska pressa vattnet åt sidorna. Sitter det felmonterat funkar det ingen vidare
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det skall vändas då det faktiskt är farligt. Som det skrivs ovan skall vatten, skit osv pressas utåt. Nu kommer det inåt istället!

Det finns som sagt däck som inte har någon speciell rotationsriktning, därmed finns det inget heller som indikerar detta på däcket. Men i detta fall är det solklart om det finns pilar som visar hur det skall rulla.

Firman skall fixa det snabbt!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det där däcket är skitmjukt och kommer dessutom att slitas riktigt fort - fortare än normalt - när det sitter åt fel håll. Åk tillbaka och bråka lite, se till att få gratis kaffe o kaka för besväret, minst!
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Sådär, lämnade in det hos Kenneths MC-service och de fixade det på momangen. Fick dessutom en burk kedjesprej på "köpet" för besväret. :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Kom hem och såg att däcket som firman monterat satt åt fel håll, är det värt att bråka om att få det ditsatt åt rätt håll? Som jag förstått det är rotationsriktningen vald pga. vattnets flöde ut från däcket. Hur stor roll tror ni det spelar med ett sådant här mönster? http://www.mawonline.com/photos/pirelli_mt60_tire_rr.gif

Kommer förmodligen köra i regn och då är det ju inte så kul med bakhjulssläpp bara sådär kanske.
Grejen är den att det satt monterat åt fel när jag köpte fälgen så de trodde väl att det var åt fel håll som var the shit.


Absolut!
Sitter det åt fel håll får du ett slitage som ger lutande mönsterklackar s.k "wedging"
Och det gör däcket oroligt och spårinstabilt senare.
Dessutom dränerar det vatten mycket sämre.
Så klaga du!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Absolut!
Sitter det åt fel håll får du ett slitage som ger lutande mönsterklackar s.k "wedging"
Och det gör däcket oroligt och spårinstabilt senare.
Dessutom dränerar det vatten mycket sämre.
Så klaga du!

Det får man på framdäcket om det är rätt monterat oxå.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Även på däck med symmetriskt mönster finns det pilar för rotationsriktning.
Det beror på att däcket har en överlappande skarv och man ska inte köra så man river upp den.
 

Dr.Bike

Guest
Även på däck med symmetriskt mönster finns det pilar för rotationsriktning.
Det beror på att däcket har en överlappande skarv och man ska inte köra så man river upp den.

Stämmer detta verkligen nuförtiden?
På Diagonaldäck ja.
Men såvitt vi förstod på Michelins däcksseminarium görs både belt och cord samt stomme i ett "ändlöst" utförande numera.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Om det är obalanserat :)

Nejdå det kommer iaf, problemet kanske försvinner med däcks och förarbyte.
Farsan har köpt hojen (han är bara 73 år)

Men michelindäcket vart väldigt "taggigt"
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Stämmer detta verkligen nuförtiden?
På Diagonaldäck ja.
Men såvitt vi förstod på Michelins däcksseminarium görs både belt och cord samt stomme i ett "ändlöst" utförande numera.

Det skiljer om däcken är gjutna eller gjorda på traditionellt sätt. Vet inte vilka som är gjorda si eller så, fast ska lägga på nya sulor på bilen idag så jag ska passa på att fråga däcksgubben.
 

Dr.Bike

Guest
Det skiljer om däcken är gjutna eller gjorda på traditionellt sätt. Vet inte vilka som är gjorda si eller så, fast ska lägga på nya sulor på bilen idag så jag ska passa på att fråga däcksgubben.

Inte för att vara elak, men däckgubbar vet oftast inte så mycket om däck...
Ja visst finns det de som kan, men inte medelgubben. Han vet bara att det märke HAN säljer är bäst.. För det har agenten sagt.
Det är ungefär som att fråga en mack-snucke idag om olja... ;)
Eller varför inte en El-Giganten säljare om vilken teve som är bäst och varför...
Fackkunskaper är ute idag.
Tyvärr.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Inte för att vara elak, men däckgubbar vet oftast inte så mycket om däck...
Ja visst finns det de som kan, men inte medelgubben. Han vet bara att det märke HAN säljer är bäst.. För det har agenten sagt.
Det är ungefär som att fråga en mack-snucke idag om olja... ;)
Eller varför inte en El-Giganten säljare om vilken teve som är bäst och varför...
Fackkunskaper är ute idag.
Tyvärr.

Nja, jag har pratat med honom idag. Förutom däckskrängare så har han en egen fabrik som gör däck av hans eget märke, ITS.
Nej, det finns ingen i den "moderna världen" som inte gjuter däcken. Däremot finns det i u-länder fabriker som gör på det gamla sättet.
Du tror väl inte jag tänkte ställa frågan till däckskrängaren i verkstan bakom Shell-macken? :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top