Felande hastighetsangivelse på en KTM 690 SM -08.

trashhead

Ny medlem
Gick med
20 May 2011
Hoj
Triumph Speed tripple 2001
Min hoj har börja visa felaktig hastighet. Ganska ofta när jag kör, ofta vid start, så visar den 0km/h. Men brukar gå till sig efter några kilometers körning.
Någon gång har den visat 14km/h när jag stått stilla.
Någon sade att jag skulle kolla absringen.
Har försökt hitta videos på hur man rengör ring/sensor men jag får inga bra träffar.
Inga bilder ser ut som det gör på min hoj.
Någon som har någon bra ide på vad man kan göra?

Bifogat

• 20230810_120410.jpg
    20230810_120410.jpg
    1.1 MB · Visningar: 18
  • 20230810_120423.jpg
    20230810_120423.jpg
    1.5 MB · Visningar: 19
  • 20230810_120443.jpg
    20230810_120443.jpg
    3.1 MB · Visningar: 18
  • 20230810_120451.jpg
    20230810_120451.jpg
    2 MB · Visningar: 18

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar på glappkontakt någonstans i elektroniken.
08 hade vatten känslig elektronik, från recension av följande modell 2010 - 2011
1691671480438.png
från
jag gissar din modell är
som inte hade någon efterföljare (så man kan inte se vilka fel det var på föregående modell som nu är fixade ....)
Jag tror inte din hoj har ABS så det enda jag kan föreslå är att öppna kontakter och sätta ihop dom igen. För att få bort oxider och få bättre kontakt.

Även om 14 km/h stillastående låter som fel (fukt) i displayen.
Kan du ha hojen i varmgarage skulle det kunna hjälpa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är inte abs det är fel på, som du skriver så visar din ready to ras kåtte 14 km stillastående. Du har fått en OTA från kåtte utvecklings centrum som du inte skall, din kåtte kalibrera sig till tid och rum, joldens specifika hastighet på exakt den plats du står på kompenserar din kåtte för det innebär att exaktheten blir gudomlig inte världslig som dom flesta hojar har, följer du den mätaren kommer du aldrig få en fortkörning bot då det ej går att drömma gudomligt körda hastigheter, inte ens påven sätter sig över den mätaren. Ktm är verkligen ready to rejs by heaven?

Skämt o sido nere vid hjulen sitter en liten stål skiva som har en jäkla massa hål i dessa hål räkna den induktiva givaren som sitter på framgaffeln/bakhjul broms okets hållare..

Det går att ta loss dessa små givare o tvätta, var bara mycket försiktig då dom inte gillar alls att man bryter eller våldförsig på dom överhuvudtaget.. Det sitter en mycket mycket mycket fintrådig koppar spole i ytter skalet på givaren o bänder o bryter man för mycket i givarens hus/skal kan man dra av denna spole..

Skälva abs skivan gör du rent med en diskborste allt tandborste inte stålborste när den sitter på fram/bakhjul naveln.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skämt o sido nere vid hjulen sitter en liten stål skiva som har en jäkla massa hål i dessa hål räkna den induktiva givaren som sitter på framgaffeln/bakhjul broms okets hållare..

Det går att ta loss dessa små givare o tvätta, var bara mycket försiktig då dom inte gillar alls att man bryter eller våldförsig på dom överhuvudtaget.. Det sitter en mycket mycket mycket fintrådig koppar spole i ytter skalet på givaren o bänder o bryter man för mycket i givarens hus/skal kan man dra av denna spole..

Själva abs skivan gör du rent med en diskborste allt tandborste inte stålborste när den sitter på fram/bakhjul naveln.
Trashhead har en KTM 690 SM 2008, hade den verkligen ABS ?
Här kommer ABS 2012.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kommer inte ihåg hur det såg ut på 690r:en om det var magnet på skivan eller annat det mätte mot men skiftade mellan 17/21 och bara flyttade skivan mellan och ställde om mätaren för hjulstorlek , sitter väl en kabel på vänsterbenet som går ner mot skivan ? Följ och leta skador och gå över kontakter

Bifogat

• IMG_3069.png
    IMG_3069.png
    257.9 KB · Visningar: 3

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Här ser man givaren.

IMG_0512.jpeg

Jag ser ingen ABS-ring på någon av bilderna.
Nog borde man veta om man har ABS på sin hoj. Den lampan ingår ju normalt i kontrollen vid uppstart, som check engine-lampan t ex.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det vore väl lämpligt att ta loss hjulet och torka av givaren med en fuktig trasa. Alltså den ytan som läser av mot skivan eller navet skivan sitter på. Testa om det blev bättre.

Därefter skulle jag dra isär kontakterna (ja kontaktdonen) från givaren till instrumentet och andra lämpliga. Ser du fukt eller oxid så får du åtgärda.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping