Felbestyckad KTM 640 Fcr41 (bromsad)

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Hej!
Har en Ktm 640 som jag trimmat på en del, verkar inte som jag fått till bestyckningen något vidare?
Det som är gjort är följande:

- Portad topp
- Rallyekam
- Keihin fcr 41 förgasare 170 huvudmunstycke, 45 lågfart
- Öppnad luftburk
- Helsystem
- Nerdrevad

Körde hojen i Dynojet häromdagen och fick bara ut 44,3hk enligt bifogat papper.. 4-ans växel är det de körde på....
Känns som att avgasvärdena är åt skogen?

Vad ska jag hitta på?
Känns som att jag borde upp till kanske 190-195 i högfart eller blir det för stort? Det är väl ungefär vad man kör i en husa 650 med acra va?

//Jonas

 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
44hk WTF?! Min Husa FS650c -04 hade 70hk på bakhjulet med samma förgasare.

-Testa större huvudmunstycke (ca 200) o läs sedan av stiftet.
 

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
44hk WTF?! Min Husa FS650c -04 hade 70hk på bakhjulet med samma förgasare.

-Testa större huvudmunstycke (ca 200) o läs sedan av stiftet.

Jo, det känns väldigt lite med tanka på att det ska vara 55hk i motorn original.. Och det är mycket mera ös i hojen nu än vad det var innan!
Polaren bromsade sin husa 650 06-a samma dag och hans lämnade 58,3 på bakhjulet med jättebra avgasvärlden..

Glad midsommar förresten!
 

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
BSFC? gissar på att den går snålt.

Jo, snålt går den allt.. De 3 undre sträcken på pappret visar avgasvärdena.. De ska ligga så nära den streckade röda linjen i mitten som möjligt, går de under så går motorn fett och går de över så går den snålt.. Motorn går med andra ord väldigt snålt på höga varv..

Någon som svetsat dit en lambdasond i början på ljuddämparen och mätt värdena under körning med extern lambdamätare? Man ska ju ha sonden så långt fram som möjligt så det inte kan komma in luft bakvägen, men mina främre rör är i titan så d är svårt att svetsa i..

//Jonas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad åker du med för nål och clipshöjd? Med eller utan accpump och vilken pumpduration? Vilket huvudmunstycke du skall ha beror helt på nålen, med original nål kan man säkert ha 200 men med en OBEKR skall man inte ha mer än 170. Min nål skall åkas med 165-175 beroende på avgas och insug...

Min första reaktion när jag såg grafen var att det är mätfel. Vid de värdena man ser på höga varv (när det drar mot oändligheten) så är bränsleblandningen inte antändningsbar utan jag tror att det är en artefakt från att ha åkt med lambdan instucken där bak i systemet.
 
Last edited:

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Vad åker du med för nål och clipshöjd? Med eller utan accpump och vilken pumpduration? Vilket huvudmunstycke du skall ha beror helt på nålen, med original nål kan man säkert ha 200 men med en OBEKR skall man inte ha mer än 170. Min nål skall åkas med 165-175 beroende på avgas och insug...

Min första reaktion när jag såg grafen var att det är mätfel. Vid de värdena man ser på höga varv (när det drar mot oändligheten) så är bränsleblandningen inte antändningsbar utan jag tror att det är en artefakt från att ha åkt med lambdan instucken där bak i systemet.

Jag köpte munstycken och nål av dig Boris, har för mig att det är OBEKR.. Nålen minns jag inte vilket läge jag satt den i.. Accpumpen är igång, vad menar du med pumpduration?
Ja lambdan stack de in där bak i systemet, men den var nog instucken runt 1 meter iaf så den borde ju visa rätt..
Borde inte effekten varit högre även om avgasmätningen visar fel?

//Jonas
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Base settings: Husaberg FS650c -04

FCR-MX 41 (4138C)
Mainjet 160-170
Jet needle OBEKR
Idle jet 45
Main air jet 200
Idle air jet 100
Needle pos. 6th from top
Starting jet 85
Mix screw 1.5turns open
Slide 15
Acc.pump diaphram stop 858/2.15mm
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag köpte munstycken och nål av dig Boris, har för mig att det är OBEKR.. Nålen minns jag inte vilket läge jag satt den i.. Accpumpen är igång, vad menar du med pumpduration?
Ja lambdan stack de in där bak i systemet, men den var nog instucken runt 1 meter iaf så den borde ju visa rätt..
Borde inte effekten varit högre även om avgasmätningen visar fel?

//Jonas


Ahaaaa...

Är det min nål du åker med så är det nålläge 4 eller 5 som gäller.

Om du har justerat accpumpen eller den är som original. Jag misstänker nämligen att det är en bänkoperatör som inte är van vid accpumpsförgasare som kört cykeln. Idag när alla kör sprutcyklar så försvinner det hantverket tyvärr snabbt.

Anledningen är att lambdaloggen ser ut som hela havet stormar. Först går den snålt precis innan accpumpen hinner ge soppa, därefter drunknar den nästan i soppa från accpumpen för att därefter återvända till normalen.

Min nål är en OBEKR som är lite omslipad för att gå lite snålare i början av området där nålen ger, detta för att ge en krispigare trottelrespons bla. Från 50%- är den precis som en OBEKR och det är en väldigt väl beprövad konfiguration för storstånkor med FCR.

Jag tror din låga sluteffekt beror på något annat, om du tittar på grafen så är den jämn och fin genom hela registret men lägre än förväntad. Hur känns cykeln att köra?
 

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Ahaaaa...

Är det min nål du åker med så är det nålläge 4 eller 5 som gäller.

Om du har justerat accpumpen eller den är som original. Jag misstänker nämligen att det är en bänkoperatör som inte är van vid accpumpsförgasare som kört cykeln. Idag när alla kör sprutcyklar så försvinner det hantverket tyvärr snabbt.

Anledningen är att lambdaloggen ser ut som hela havet stormar. Först går den snålt precis innan accpumpen hinner ge soppa, därefter drunknar den nästan i soppa från accpumpen för att därefter återvända till normalen.

Min nål är en OBEKR som är lite omslipad för att gå lite snålare i början av området där nålen ger, detta för att ge en krispigare trottelrespons bla. Från 50%- är den precis som en OBEKR och det är en väldigt väl beprövad konfiguration för storstånkor med FCR.

Jag tror din låga sluteffekt beror på något annat, om du tittar på grafen så är den jämn och fin genom hela registret men lägre än förväntad. Hur känns cykeln att köra?

Tror att accpumpen är lite uppskruvad, kanske ska återställa den då..
Har inte kopplat in TPS en, kan det påverka tändningen negativt?
Får kolla vilket hack nålen sitter då!
Hojen är bra mycket piggare än original, jag kan dra upp den på bakjulet i 100 på 5-an med lite teknik.. Känns som att den går bra över hela registret med..
Jag hade nog förväntat mig runt 55hk på bakhjulet iaf då det ska vara det i motorn original..

//Jonas
 

JonasHalt

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2010
Ort
Oskarshamn
Hoj
KTM 690 Enduro/SMC
Tror att accpumpen är lite uppskruvad, kanske ska återställa den då..
Har inte kopplat in TPS en, kan det påverka tändningen negativt?
Får kolla vilket hack nålen sitter då!
Hojen är bra mycket piggare än original, jag kan dra upp den på bakjulet i 100 på 5-an med lite teknik.. Känns som att den går bra över hela registret med..
Jag hade nog förväntat mig runt 55hk på bakhjulet iaf då det ska vara det i motorn original..

//Jonas

Har skruvat isär förgasaren nu och kollat bestyckningen..
Minnet svek mig tydligen i första inlägget :va
Detta är vad som sitter i förgasaren:
Nålen är en OCEKR 4hacket från BorisJR
Huvudmunstycke 168
Tomgångsmunstycke: 48
Startmunstycke: 72
Tomgång luftmunstycke: 100
Blandskruv 2 varv ut

//Jonas
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top